| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Prawo > Odszkodowania > ABC Odszkodowań > Odszkodowanie bez rozczarowań, czyli co trzeba wiedzieć przed podpisaniem umowy ubezpieczenia?

Odszkodowanie bez rozczarowań, czyli co trzeba wiedzieć przed podpisaniem umowy ubezpieczenia?

Osoba, która zawiera umowę ubezpieczenia, niezwiązaną bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą, jest konsumentem usług ubezpieczeniowych. Jako konsumentowi przysługują mu prawa i obowiązki. Z racji tego, że jest stroną słabszą w przeciwieństwie do Zakładu Ubezpieczeń w ustawie o pośrednictwie ubezpieczeniowym zostały uregulowane obowiązki agentów i brokerów chroniące właśnie interesy konsumenta.

Co można wymagać od brokera?:

Natomiast na brokera zostały nałożone szczegółowe wymogi:
- informowanie poszukującego ochrony ubezpieczeniowej o firmie, pod którą wykonuje działalność brokerską, adresie siedziby, rejestrze pośredników ubezpieczeniowych, do którego jest wpisany, i sposobie sprawdzenia wpisu do rejestru oraz,
- w przypadku brokera ubezpieczeniowego wpisanego do rejestru prowadzonego przez organ nadzoru, okazywanie zakładowi ubezpieczeń i poszukującemu ochrony ubezpieczeniowej, przy pierwszej czynności i na każde żądanie, zezwolenia na wykonywanie działalności brokerskiej,
- przed zawarciem umowy ubezpieczenia broker musi udzielić na piśmie porady, w oparciu o rzetelną analizę ofert w liczbie wystarczającej do opracowania rekomendacji najwłaściwszej umowy ubezpieczenia oraz pisemnie wyjaśnić podstawy, na których opiera się rekomendacja,
- obowiązek zachowania tajemnicy, obowiązek poinformowania o firmie, pod która działa i o posiadanych akcjach i udziałach są tożsame z obowiązkami agenta.

Dla konsumentów najistotniejszą sprawą są regulacje, które nakazują w formie pisemnej przekazywać wszelkie informacje i rekomendacje, fakt ich jasnego sporządzenia. Ma to na celu ułatwić ustalenie odpowiedzialności w przypadku popełnienia błędu czy zaniechania ze strony pośrednika.

Zobacz serwis: Kodeksy

Edyta Ryś

Autorka jest prawnikiem w kancelarii odszkodowawczej Adiutor Centrum sp.j.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Ministerstwo Sprawiedliwości

Patron merytoryczny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »