| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Prawo > Odszkodowania > ABC Odszkodowań > Zawierając umowę ubezpieczenia sprawdź jak kształtują się warunki ubezpieczeń

Zawierając umowę ubezpieczenia sprawdź jak kształtują się warunki ubezpieczeń

Przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą musi liczyć się z możliwością wyrządzenia szkody. Może to być sytuacja, w której on sam wyrządza szkodę lub w której szkoda jest wyrządzana jemu. Aby uniknąć problemów związanych z takimi sytuacjami powszechnie zawierane są umowy ubezpieczenia.

Umowy ubezpieczeniowe regulują kwestię odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń. Odpowiedzialność ta zachodzi gdy zajdzie określone w owej umowie zdarzenie. Przy zawieraniu umowy ubezpieczenia warto zwrócić uwagę na tzw. ogólne warunki ubezpieczenia. Często bowiem przy tej kwestii pojawiają się wątpliwości, komplikacje, a także późniejsze spory. Moją one miejsce najczęściej wówczas, gdy przedsiębiorca niezbyt dokładnie czyta umowę.

W związku z tym warto wyjaśnić czym są owe ogólne warunki ubezpieczeń. Ogólnie można powiedzieć, że są to przepisy prawne stosowane do wszystkich ubezpieczeń danego działu lub rodzaju (ubezpieczeń majątkowych czy osobowych) mają one na celu określenie obowiązków stron umowy ubezpieczenia. Oczywiście muszą one być zgodne z obowiązującymi przepisami prawa. 

Przeczytaj także: Umowa ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej – sprawdź kto może ją zawrzeć

Mówiąc o nich warto wskazać, czego najczęściej dotyczą:
1. sposób zawarcia umowy ubezpieczenia (np. przez przedstawiciela);
2. zakres odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń (czyli za co zakład odpowiada);
3. wyłączenia i ograniczenia odpowiedzialności (czyli sytuacje, w których pomimo zawarcia umowy zakład nie będzie odpowiadał);
4. okres trwania ubezpieczenia;
5. sposób ustalania sumy ubezpieczenia ;
6. podstawę ustalenia składki i sposób oraz termin jej zapłacenia;
7. sposób ustalenia wysokości odszkodowania i termin jego realizacji;
8. właściwości sądu właściwego dla rozstrzygnięcia sporu mogącego wynikać z danej umowy ubezpieczenia;
9. obowiązki ubezpieczającego w czasie trwania umowy i w razie wystąpienia szkody (a więc działania które zobowiązany jest podjąć zakład ubezpieczeń).

Zakład ubezpieczeniowy jest zobowiązany udzielić informacji o ogólnych warunkach. Dlatego też jeżeli przedsiębiorca nie jest o nich informowany, warto się ich domagać. Oprócz tego w sytuacji różnicy między treścią umowy a ogólnymi warunkami ubezpieczenia ubezpieczyciel zobowiązany jest przedstawić ubezpieczającemu w formie pisemnej przed zawarciem umowy. Jeśli tego nie zrobi zakład nie może powoływać się na różnicę niekorzystną dla ubezpieczającego. Przepisu nie stosuje się do umów ubezpieczenia zawieranych w drodze negocjacji.

Polecamy serwis: Zakładam firmę

Tak więc wzajemne stosunki pomiędzy zakładem ubezpieczeń, a przedsiębiorcą regulują ogólne warunki ubezpieczenia oraz umowa. Postanowienia ogólnych warunków ubezpieczenia oraz postanowienia indywidualnej umowy ubezpieczenia nie mogą być sprzeczne z przepisami obowiązującego prawa. Inaczej są nieważne z mocy prawa, chyba że inne przepisy przewidują wyjątki. Warto się o tym upewnić przed zawarciem umowy.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Katarzyna Przyborowska

Radca Prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »