| INFORFK | INFORRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Manager > Zarządzanie zespołem > Jak motywować pracowników?

Jak motywować pracowników?

W dzisiejszych czasach pracodawca musi dbać nie tylko o bezpieczne i higieniczne warunki pracy, ale również o komfort psychiczny pracowników. Jak to robić?

Nawet w wielkich korporacjach proponuje się pracownikom pokoje, gdzie mogą się zrelaksować. W biurze Red Bull w Londynie można zagrać w ping-ponga lub odpocząć na leżankach. Jeszcze lepszy przykład stanowi biuro Google, również w stolicy Wielkiej Brytanii, znajdziemy tam budki plażowe, można usiąść na siedziskach wyglądających jak auta z wesołego miasteczka. Po pracy można udać się na fitness lub do SPA. Czyż to nie motywuje do pracy? Miejsce zatrudnienia przestaje być „złem koniecznym”, idzie się tam z większą przyjemnością.

Naukowcy w pełni popierają ten kierunek rozwoju systemu motywowania. A. Armstrong stwierdza, że podstawą sukcesu firmy jest efektywne kierowanie ludźmi. To oni są najważniejszym gwarantem realizacji zamierzeń, dlatego najlepszym rozwiązaniem jest osiągnięcie balansu między celami, które są ważne dla ludzi, a strategią firmy.

19,90 złFaktury 2014

Zacznijmy od teorii

Motywacja jest tym, co popycha do działania. Jest to jednak proces bardziej skomplikowany, niż zdaje się wielu menadżerom. Robbins definiuje ją dość trafnie, według niego to „chęć zrobienia czegoś, zależna od możliwości zaspokojenia przez to działanie jakiejś potrzeby danej jednostki”. Motywacja istnieje więc tylko wtedy, gdy potrzebę uznamy za ważną, a jednocześnie możliwą do zaspokojenia. Do pracodawcy należy przekonanie zatrudnionych, że powinni wykonywać obowiązki, by otrzymać premię, lub iść na szkolenie, by mieć szansę na awans. Według Sikorskiego, do zaistnienia motywacji potrzeba też tzw. motywatora, czyli czynnika, który przypomina o istnieniu potrzeby oraz zewnętrznych lub wewnętrznych bodźców, np. potrzeby fizjologicznej.

Zobacz: Konsekwencja główna zaleta menedżera

Strategia firmy a system motywowania pracowników

Sposoby motywowania pracowników zależą od ogólnej strategii przedsiębiorstwa. A. Gick i M. Tarczyńska, autorzy książki „Motywowanie pracowników”, wyróżniają dwa zasadnicze typy: orientację do wewnątrz i orientację na rynek. W pierwszym rodzaju,  wszelka działalność firmy nastawiona jest głównie na planowanie wielkości produkcji, dlatego kwestie jakości stają się drugorzędne. Celem jest przestrzeganie procedur i realizacja planu produkcyjnego. Skutkuje to bardzo niskim poczuciem odpowiedzialności pracownika za działania firmy, a co za tym idzie, braku szacunku dla członków zarządu. Każdemu wydziela się precyzyjny zakres obowiązków.

TERMINARZ

WRZ24
TydzieńPWŚCPSN
361234567
37891011121314
3815161718192021
3922232425262728
4029300102030405

Ostatnio na forum

Narzędzia przedsiębiorcy

Eksperci infor.pl

Paulina Szwarc-Ślaski

Prawnik

Zostań ekspertem Infor.pl »