| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Manager > Zarządzanie zespołem > Vademecum dla lidera: jakie korzyści płyną z zadawania pytań?

Vademecum dla lidera: jakie korzyści płyną z zadawania pytań?

Jeśli chcesz być dobry liderem nie skupiaj się tylko na odpowiedziach. Czas najwyższy żebyś i Ty zaczął zadawać pytania. Poznaj wszystkie korzyści jakie płyną z rozbudowy komunikacji także w tę stronę.

W środowisku biznesowym, gdzie największy nacisk kładzie się na osiągnięcie konkretnego wyniku, może być trudno pozbyć się osądzającego nastawienia. Nie można zapominać o tym, że w biznesie od managerów oczekuje się rezultatów. Managerowie są rozliczani za konkretne efekty swojej pracy , muszą upewniać się, że ludzie wypełniają swoje cele i że można na nich polegać. Kiedy rezultaty nie są mierzone, kiedy rzeczy idą nie tak jak trzeba, to manager musi się dowiedzieć, gdzie i dlaczego występuje dany problem. Dowiadywanie się co i z jakiego powodu się dzieję nie jest równoznaczne z odpowiedzią na pytanie KTO odpowiada za daną sytuację Efektywny lider wie, że pytanie „Kto?” nie jest najważniejsze. W początkowej fazie dochodzenia do rozwiązania problemu warto nie używać pytań typu „Kto za tym stoi?”, żeby dostać odpowiednie czy dokładne informacje odnośnie danej sytuacji, warto zastosować pytania typu „CO” i „Z JAKIEGO POWODU”. Nawet jak w końcu trzeba będzie dotrzeć do tego, kto coś zrobił (albo czegoś nie zrobił), to efektywny lider wie, że najlepszym podejściem będzie podejście wspierającego coacha a nie osądzającego szefa.

Coaching jest czymś przeciwstawnym do szefowania. Relacja coachingowa pomaga ludziom przepracować zagadnienia i odnaleźć ich własne odpowiedzi na różnego rodzaju problemy. Ludzie uczą się rozwiązania własnych problemów poprzez bardzo metodyczne i umiejętne zadawanie pytań pogłębiających.

Coachowie pomagają rozpoznać pracownikom ich mocne strony i zauważyć obszary do rozwoju, czasami mogą zaproponować dodatkowe możliwości i opcje, których pracownik do tej pory jeszcze nie rozważał. Managerowie-coachowie bardzo uważnie słuchają, zwłaszcza wtedy, kiedy nie podoba im się albo nie zgadzają się z tym, co słyszą. Wtedy też są w stanie zawiesić czy powściągnąć swoją własną opinie i stanąć twarzą w twarz z nowymi informacjami. Tacy liderzy posiadają zestaw przekonań i postaw, które wzmacniają ich chęć zadawania użytecznych pytań w sprawiedliwy sposób. Nie interesuje ich, kto ma rację czy kto wyciągnie lepsze wnioski. To, co ich interesuje, czy to, co się dla nich liczy to poszukiwanie coraz lepszych wniosków, coraz lepszych rozwiązań.

Wydawanie poleceń stosowane jako podstawowe narzędzie zarządzania wzmacnia kulturę organizacji opartą na mówieniu, rozkazywaniu, polecaniu i nie zachęca ludzi do tego, żeby rozwijali nawyki związane z myśleniem. Zamiast dawać pracownikom rozwiązania na ich problemy, zachęcanie do tego, żeby samodzielnie odpowiadali na nurtujące ich kwestie oraz zadawanie im pytań typu: „Jak myślisz, jaki tu jest prawdziwy problem? Jak myślisz jakie masz opcje, co możesz zrobić z tą sytuacją? Jeżeli będziesz dalej podążał w tym kierunku, jakie będą tego możliwe konsekwencje?” wyrabia w ludziach nawyk samodzielnego myślenia.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Jarosław Olszewski

Elektrofarm

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »