| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Manager > Zarządzanie zespołem > Vademecum dla lidera: jakie korzyści płyną z zadawania pytań?

Vademecum dla lidera: jakie korzyści płyną z zadawania pytań?

Jeśli chcesz być dobry liderem nie skupiaj się tylko na odpowiedziach. Czas najwyższy żebyś i Ty zaczął zadawać pytania. Poznaj wszystkie korzyści jakie płyną z rozbudowy komunikacji także w tę stronę.

Rezultatem pytań osadzających jest postawa „wygrywam – przegrywasz” i dlatego zwykle rozmowa z osobą osądzającą opiera się na paradygmacie ataku i obrony. Liderzy z mentalnością osądzającą wierzą w to, że znają odpowiedzi i nie muszą zadawać pytań. Natomiast liderzy, którzy koncentrują się raczej na uczeniu się niż na osądzaniu, są bardziej elastyczni i mogą nawiązywać relacje typu „ja wygrywam – ty wygrywasz” z innymi osobami. Ułatwia to odnajdywanie kreatywnych rozwiązań problemów. Liderzy działający w ten sposób nawiązują relacje oparte na współpracy i innowacji.

Lider z „oprogramowaniem uczącego się” jest bardziej otwarty na nowe możliwości niż ten, który preferuje osądzanie. Jest mniej przywiązany do personalnych opinii i nie ma tak dużej potrzeby, żeby ktoś mu przyznawał rację. „Oprogramowanie uczącego się” prowadzi do większej efektywności, większych przełomów i większych transformacji.

Mimo to, że działanie z nastawieniem na uczenie się czasami wydaje się być trudne i pełne wyzwań, to jest bardziej wynagradzające dla wszystkich w nie zaangażowanych stron. Oprogramowanie „uczącego się” prowadzi do obiektywnego myślenia i tworzenia rozwiązań. Liderzy o takim nastawieniu zadają szczere pytania, tzn. takie pytania, na które nie znają odpowiedzi.

Natomiast lider, który nawykowo jest osądzający powoduje, że jego pracownicy przybierają postawy obronne. Żyją w ciągłym strachu, czują, że w każdym momencie mogą być osadzeni i ukarani. Postawa osadzająca, powoduje, że pracownicy ukrywają swoje błędy, bronią swoich zachowań i odmawiają, gdy, ktoś ich prosi o pomoc. Sami też nie proszą o pomoc, nie przyznają, że są w jakimś obszarze słabsi czy bardziej wrażliwi. No i to prowadzi do samonakręcającej się spirali, która powoduje, że jest coraz więcej błędów.

Przykłady pytań, które dotyczą uczenia się: Co w tym jest dobrego, użytecznego? Jakie możliwości to otwiera? Co możemy z tym zrobić? Jak możemy pozostać na drodze do osiągnięcia wyników? Czego możemy się z tego nauczyć? Pozostają one w kontraście do pytań osądzających: Dlaczego tego nie zrobiłeś? Dlaczego poniosłeś porażkę? Co z Tobą jest nie tak? Czyja to wina? Dlaczego nie możesz tego zrobić dobrze?

Poprzez świadome wybieranie nastawienia na uczenie się, jesteśmy w stanie być bardziej otwarci na nowe możliwości i zadawać pytania w sposób bardziej efektywny. Kiedy osoby obok nas wyczuwają, że mamy postawę związaną z uczeniem się, że chcemy zdobyć nowe informacje, mieć nowe wglądy to będą bardziej otwarte na zadawane im pytania a ich odpowiedzi będą bardziej przemyślane.. Dzięki temu przepływ informacji i pomysłów będzie większy, rozwiązanie problemów, wprowadzanie innowacji i praca zespołowa staną się prostsze, dzięki czemu wszystkie działy w firmie zostaną wzmocnione.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Kalkulatory Budowlane

Kalkulatory Budowlane to bezpłatne narzędzie przydatne dla każdego, kto rozpoczyna budowę domu, remont lub wykończenie mieszkania. Za jego pomocą w kilka minut obliczysz, jakie będą koszty Twojej inwestycji.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »