| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Manager > Zarządzanie zespołem > Vademecum dla lidera: jakie korzyści płyną z zadawania pytań?

Vademecum dla lidera: jakie korzyści płyną z zadawania pytań?

Jeśli chcesz być dobry liderem nie skupiaj się tylko na odpowiedziach. Czas najwyższy żebyś i Ty zaczął zadawać pytania. Poznaj wszystkie korzyści jakie płyną z rozbudowy komunikacji także w tę stronę.

Rezultatem pytań osadzających jest postawa „wygrywam – przegrywasz” i dlatego zwykle rozmowa z osobą osądzającą opiera się na paradygmacie ataku i obrony. Liderzy z mentalnością osądzającą wierzą w to, że znają odpowiedzi i nie muszą zadawać pytań. Natomiast liderzy, którzy koncentrują się raczej na uczeniu się niż na osądzaniu, są bardziej elastyczni i mogą nawiązywać relacje typu „ja wygrywam – ty wygrywasz” z innymi osobami. Ułatwia to odnajdywanie kreatywnych rozwiązań problemów. Liderzy działający w ten sposób nawiązują relacje oparte na współpracy i innowacji.

Lider z „oprogramowaniem uczącego się” jest bardziej otwarty na nowe możliwości niż ten, który preferuje osądzanie. Jest mniej przywiązany do personalnych opinii i nie ma tak dużej potrzeby, żeby ktoś mu przyznawał rację. „Oprogramowanie uczącego się” prowadzi do większej efektywności, większych przełomów i większych transformacji.

Mimo to, że działanie z nastawieniem na uczenie się czasami wydaje się być trudne i pełne wyzwań, to jest bardziej wynagradzające dla wszystkich w nie zaangażowanych stron. Oprogramowanie „uczącego się” prowadzi do obiektywnego myślenia i tworzenia rozwiązań. Liderzy o takim nastawieniu zadają szczere pytania, tzn. takie pytania, na które nie znają odpowiedzi.

Natomiast lider, który nawykowo jest osądzający powoduje, że jego pracownicy przybierają postawy obronne. Żyją w ciągłym strachu, czują, że w każdym momencie mogą być osadzeni i ukarani. Postawa osadzająca, powoduje, że pracownicy ukrywają swoje błędy, bronią swoich zachowań i odmawiają, gdy, ktoś ich prosi o pomoc. Sami też nie proszą o pomoc, nie przyznają, że są w jakimś obszarze słabsi czy bardziej wrażliwi. No i to prowadzi do samonakręcającej się spirali, która powoduje, że jest coraz więcej błędów.

Przykłady pytań, które dotyczą uczenia się: Co w tym jest dobrego, użytecznego? Jakie możliwości to otwiera? Co możemy z tym zrobić? Jak możemy pozostać na drodze do osiągnięcia wyników? Czego możemy się z tego nauczyć? Pozostają one w kontraście do pytań osądzających: Dlaczego tego nie zrobiłeś? Dlaczego poniosłeś porażkę? Co z Tobą jest nie tak? Czyja to wina? Dlaczego nie możesz tego zrobić dobrze?

Poprzez świadome wybieranie nastawienia na uczenie się, jesteśmy w stanie być bardziej otwarci na nowe możliwości i zadawać pytania w sposób bardziej efektywny. Kiedy osoby obok nas wyczuwają, że mamy postawę związaną z uczeniem się, że chcemy zdobyć nowe informacje, mieć nowe wglądy to będą bardziej otwarte na zadawane im pytania a ich odpowiedzi będą bardziej przemyślane.. Dzięki temu przepływ informacji i pomysłów będzie większy, rozwiązanie problemów, wprowadzanie innowacji i praca zespołowa staną się prostsze, dzięki czemu wszystkie działy w firmie zostaną wzmocnione.

reklama

Polecamy artykuły

Ekspert:

Olga Rzycka

Coach, trener, psycholog

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Jakie korzyści płyną z zadawania pytań?porada dla lidera
Jakie korzyści płyną z zadawania pytań?porada dla lidera

Personel i Zarządzanie 4/201730.03 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

iMoto portal zmotoryzowanych

iMoto to nowe rozwiązanie w sferze internetowej, które łączy w sobie szereg funkcji przydatnych dla właścicieli samochodów i motocykli.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »