| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Manager > Przywództwo w zespole > Vademecum: Jak budować zaufanie w zespole?

Vademecum: Jak budować zaufanie w zespole?

Zdobywanie i pielęgnowanie zaufania jest bardzo ważną częścią przywództwa i coachingowego stylu zarządzania. Jeżeli ludzie nie ufają przywódcy lub menedżerowi, to zespół nie osiągnie długoterminowego sukcesu, nawet jeżeli będzie miał jasną i czytelną wizję pracy oraz przemyślaną i elegancko sformułowaną strategię. Ekspert radzi jak profesjonalnie budować zaufanie w zespole.

Osoba, której zaufanie zawiedliśmy, traci wiarę w nas, czuje się skrzywdzona przez nasze poczynania. Żeby odbudować zaufanie, obie strony muszą wierzyć, że relacja jest warta tego, by o nią dbać i nad nią pracować. Obie strony muszą chcieć zainwestować czas i energię emocjonalną w odbudowę relacji. Zwykle dobrze byłoby, gdyby osoba, która nadużyła zaufania, zrobiła pierwszy krok.

Co zrobić, żeby rozpocząć proces odbudowy zaufania?

Przede wszystkim przeprosić. Przeprosiny są sercem całego procesu. Przepraszając ściągamy ciężar winy z osoby, którą skrzywdziliśmy przez nasze zachowanie. Przyznając się, że zrobiliśmy coś, co jest niewłaściwe, wysyłamy komunikat: „Tak, myliłem się, byłem w błędzie”. Dzięki temu bierzemy na siebie odpowiedzialność za sytuację i przekazujemy w ręce drugiej osoby moc przebaczenia.

Przepraszanie często jest trudne, ponieważ wymaga empatii, poczucia bezpieczeństwa i siły, żeby przyznać się do błędu, porażki czy słabości. Często menedżerowie, którzy ciągle wygrywają, odnoszą sukcesy i są perfekcyjni, nie mogą znieść tego, że popełniają błędy.
Ważne, by przeprosiny były szczere. Jeżeli chcemy kogoś po prostu przeprosić, żeby tylko przeprosić, lepiej tego nie robić, ponieważ wtedy droga do odbudowy zaufania będzie naprawdę na długo zablokowana.

Przebaczenie odbudowuje zaufanie i restauruje relacje. Przebaczenie jest definiowane jako wola, by wznieść się ponad negatywne uczucia związane z osobą, która nas skrzywdziła, i dostrzec jej dobre chęci. Innymi słowy, przebaczenie jest kasowaniem win. Co ciekawe, zazwyczaj większy dobrostan osiąga osoba, która przebacza, niż osoba, której jest przebaczone. Osoby, które przebaczają, zwykle mają lepsze relacje z innymi ludźmi, są zdrowsze, mniej zestresowane i rzadziej wpadają w przygnębienie. Przebaczenie uwalnia od złości i pragnienia zemsty. Pomaga zobaczyć świat w bardziej wyszukanych kolorach niż czarny i biały. Ludzie, którzy nie przebaczają, używają mniej efektywnych strategii radzenia sobie z sytuacjami (dystansowanie się od innych, użalanie się nad sobą), mają zwykle gorsze relacje z innymi i są mniej szczęśliwi.

Zaufanie do samego siebie

Jako menedżer-coach musisz ufać samemu sobie, zwłaszcza swojej zdolności do prawidłowej oceny sytuacji. Musisz budować pewność siebie, ufać swoim emocjom i kontrolować swój nastrój. Musisz też opanować umiejętność patrzenia na siebie z pewnego dystansu w trakcie trwania procesu coachingu.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Grupa Leader

Doradztwo podatkowe i prawne. Outsourcing usług księgowych i HR. Audyty finansowe.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »