| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Manager > Przywództwo w zespole > Vademecum: Jak budować zaufanie w zespole?

Vademecum: Jak budować zaufanie w zespole?

Zdobywanie i pielęgnowanie zaufania jest bardzo ważną częścią przywództwa i coachingowego stylu zarządzania. Jeżeli ludzie nie ufają przywódcy lub menedżerowi, to zespół nie osiągnie długoterminowego sukcesu, nawet jeżeli będzie miał jasną i czytelną wizję pracy oraz przemyślaną i elegancko sformułowaną strategię. Ekspert radzi jak profesjonalnie budować zaufanie w zespole.

Pójdźmy o krok dalej. Żeby zyskać zaufanie ludzi, musisz nie tylko akceptować ich punkt widzenia, ale także doceniać różnice w ich osobowościach i preferencjach. Opinie pracowników mogą dać ci bardziej kompletny ogląd konkretnej sytuacji, ale dopiero różne umiejętności, różne preferencje, różne osobowości mogą sprawić, że firma będzie bardziej elastyczna. Każda osoba ma unikalny, jedyny w swoim rodzaju zestaw talentów, umiejętności, doświadczeń, które można wykorzystać w firmie. Dlatego doceniaj i pielęgnuj różnorodność.

Informacja zwrotna

Otwarty i oparty na szacunku dialog z pracownikami umożliwia wzajemne przekazywanie informacji zwrotnych. Dzięki temu pracownicy wiedzą, jakie są oczekiwania w stosunku do nich, jak sobie radzą, jak pracują. Wspierająca informacja zwrotna wzmacnia pożądane zachowania. Jest lepsza niż informacja zwrotna przekazywana w celu zmiany postaw i zachowań. Zawsze jest łatwiej robić więcej tego, co robi się dobrze, niż korygować słabości. Co więcej, przekazując wspierającą informację zwrotną, menedżer daje pracownikowi sygnał, że zauważa jego dobrą pracę. Jest to bardzo ważne, ponieważ buduje zaufanie między menedżerem a pracownikiem.

Jeżeli menedżer przekazuje informację zwrotną często i z intencją pomocy, stanowi to zaproszenie dla pracownika, by przekazać informację zwrotną menedżerowi. Jest to kolejny wielki krok w kierunku budowy zaufania między nimi. Menedżer dowiaduje się, jak jest odbierany przez innych, jak jego zachowania są postrzegane przez ludzi, z którymi pracuje. Ponadto informacje zwrotne od pracownika dają mu możliwość wpływu na to, co się dzieje w miejscu pracy.

Jeżeli pracownicy nie dzielą się informacjami, opiniami w otwarty sposób, to pojawia się miejsce na podejrzenia i snucie różnego rodzaju historii, a to wszystko prowadzi do nieporozumień i załamania zaufania. Ważne jest także udzielanie prawdziwych, szczerych odpowiedzi na pytania. Dzięki temu trochę mniej plotek krąży po organizacji.

Jednoczenie ludzi

Czynnikiem, który buduje zaufanie w grupie ludzi, jest wypracowanie wspólnego celu, z którym każda z osób będzie się identyfikowała i każda będzie dążyła do jego osiągnięcia. Ważne jest jasne określenie, czego się oczekuje od pracowników i na co mogą liczyć.

Ludzi jednoczy także wspólny system wartości. Wartości muszą być proste i jasno wyartykułowane. Nie wystarczą ustne deklaracje ani nawet zapisy w kluczowych dokumentach organizacji. Menedżerowie w firmie muszą być odbierani jako osoby, które postępują zgodnie z głoszonymi wartościami. Ludzie muszą dostrzegać spójność między tym, co mówisz, a tym, co robisz. Dzięki temu zaufanie do ciebie będzie rosło.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Agata Wąsowska

Ma ponad 20 letnie doświadczenie zawodowe w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi - konsultant, doradca personalny, mentor i trener. Specjalizuje się w projektach dotyczących strategii działów personalnych, przywództwa, coachingu i mentoringu kadry menedżerskiej, modeli kompetencyjnych, budowy efektywnych zespołów, planowania karier, zarządzania talentami oraz wdrażania nowoczesnych narzędzi zarządzania. Od 2005 roku współzałożyciel i Partner Zarządzający w Evolution the Human Capital Company. Przez kilka lat współpracowała z dwiema brytyjskimi firmami konsultingowymi People Partnering i Telos Partners jako Starszy Konsultant. Wcześniej odnosząc sukcesy zawodowe pełniła funkcję Dyrektora Personalnego na Polskę i kraje nadbałtyckie w firmie Avon Cosmetics. Agata współtworzyła plan szkoleń dla regionu Europy Centralnej i Wschodniej oraz pełniła rolę coacha dla Menedżerów Personalnych. Rozwój kariery zawodowej w kierunku zarządzania i rozwoju kapitału ludzkiego rozpoczęła w ORFE (Europejski Dystrybutor Farmaceutyczny). Jest członkiem zarządu Stowarzyszenia mentorów „PROMENTOR”. Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na kierunkach archeologia i historia oraz Uniwersytetu Illinois na kierunku zarządzanie biznesem i zasobami ludzkimi.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK