| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Własność intelektualna > Co może być znakiem towarowym ?

Co może być znakiem towarowym ?

Myśląc o znaku towarowym, większości z nas nasuwa się rysunek czy logo znanej marki w formie charakterystycznego napisu. Nic bardziej mylnego ! Jak się okazuje, rejestracji i ochronie podlegać może również czerwona podeszwa butów, zapach świeżo skoszonej trawy, melodia, ton czy etykieta. Czym właściwie jest znak towarowy ?

Co może być znakiem towarowym ?

W warunkach współczesnej konkurencji, każdy przedsiębiorca dąży do odróżnienia się na rynku, stworzenia indywidualnej otoczki dla swoich produktów bądź świadczonych usług. W procesie kreowania marki, nie możemy zapominać o ochronie znaku towarowego naszego przedsiębiorstwa. Wbrew pozorom to właśnie on – znak towarowy -  stanowi ważny składniku kapitału firmy i najcenniejszą wartość niematerialną firmy.

Regulacje prawne

Pojęcie znaku towarowego zostało uregulowane, zarówno na szczeblu unijnym, jak i krajowym. W Polsce problematykę tę reguluje ustawa z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej, natomiast na szczeblu unijnym definicje legalne znajdziemy w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/95/WE z dnia 22 października 2008 r. mająca na celu  zbliżenie ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do znaków towarowych oraz rozporządzeniu Rady 2009/207/WE z dnia 26 lutego 2009 r. w sprawie wspólnotowego znaku towarowego.

Co może być znakiem towarowym?

Znakiem towarowym może być w szczególności:

  • wyraz (np. nazwa, logo przedsiębiorstwa, slogan reklamowy),
  • rysunek, ornament,
  • kompozycja kolorystyczna,
  • forma przestrzenna (znak plastyczny, np. konturowa butelka Coca-Coli czy  znak trójwymiarowy tzw. znak 3D, np. trójramienna gwiazda marki Mercedes).
  • forma towaru opakowania (np. butelka bądź jej część np. korek flakonu perfum Chanel, flakon, pojemnik, np. słoiczek Maggi),
  • melodia (np. „Zawsze Coca-Cola...”)
  • sygnał dźwiękowy,
  • domena internetowa,
  • hologram.

Podobieństwo znaków towarowych

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Stucke

Kancelaria Prawa Pracy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »