| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Prawo konkurencji > Jak chronić konsumentów?

Jak chronić konsumentów?

Przedsiębiorcy funkcjonujący w obrocie zobowiązani są przestrzegać przepisów prawa, a także innych zasad i zwyczajów. Niedozwolone są działania, które mogą powodować szkodę u innych przedsiębiorców. Oprócz tego jednak prawo bierze również pod ochronę konsumentów.

Przepisy prawa wprowadzają zakazy, w celu ochrony zbiorowych interesy konsumentów. W związku z tym zakazane jest stosowanie praktyk, które mogłyby doprowadzić do takich naruszeń.

Przez praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów rozumie się godzące w nie bezprawne działanie przedsiębiorcy, które w szczególności może polegać na:
1. stosowaniu postanowień wzorców umów, które zostały wpisane do rejestru postanowień wzorców umowy uznanych za niedozwolone, o którym mowa w przepisach prawa cywilnego i prawa postępowania cywilnego;
2. naruszanie obowiązku udzielania konsumentom rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji o produktach, usługach, przedsiębiorcy;
3. nieuczciwe praktyki rynkowe lub czyny nieuczciwej konkurencji.

Nad przestrzeganiem prawa czuwa Urząd ochrony konkurencji i konsumentów, na czele którego stoi Prezes Urzędu. W przypadku stwierdzenia naruszeń wydaje on decyzję o uznaniu praktyki za naruszającą zbiorowe interesy konsumentów oraz nakazuje zaniechanie jej stosowania. Wydanie decyzji poprzedza postępowanie, w którym przedsiębiorca musi wykazać, że swoim działaniem nie naruszył zbiorowych interesów konsumentów. Jeżeli nie będzie w stanie tego wykazać, Prezes Urzędu wydaje decyzję.

Przeczytaj także: Ochrona prywatności w umowach z konsumentami

W decyzji Prezes Urzędu może określić środki mające na celu usunięcie trwających skutków naruszenia zbiorowych interesów konsumentów w celu zapewnienia wykonania nakazu, w szczególności zobowiązać przedsiębiorcę do złożenia jednokrotnego lub wielokrotnego oświadczenia o treści i w formie określonej w decyzji. Może również nakazać publikację decyzji w całości lub w części na koszt przedsiębiorcy.
Prezes nie wydaje jednak decyzji, jeżeli przedsiębiorca zaprzestał stosowania praktyki, W przypadku wydaje on jedynie decyzję o uznaniu praktyki za naruszającą zbiorowe interesy konsumentów i stwierdzającą zaniechanie jej stosowania.

Polecamy serwis Umowy

Jeżeli natomiast w toku postępowania zostanie uprawdopodobnione że stosowana jest jedna z zabronionych praktyk, a przedsiębiorca, któremu jest zarzucane naruszenie, zobowiąże się do podjęcia lub zaniechania określonych działań zmierzających do zapobieżenia tym naruszeniom, Prezes Urzędu może, w drodze decyzji, nałożyć obowiązek ich wykonania, wyznaczając przedsiębiorcy odpowiedni termin.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

dr Dominik Lubasz

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »