| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Pracownik i ZUS > Jak utrzymać zatrudnienie w firmach?

Jak utrzymać zatrudnienie w firmach?

Resort pracy pracuje nad wprowadzeniem ustawy o ochronie miejsc pracy, która może zmniejszyć liczbę zwalnianych pracowników w przedsiębiorstwach. W jaki sposób rząd planuje chronić wielkość zatrudnienia?

Istotą proponowanych przez resort pracy rozwiązań jest dofinansowanie zatrudnienia pracowników w firmach, które w wyniku spowolnienia gospodarczego utraciły część kontraktów, a tym samym spadła ich sprzedaż. Przyjęte kryteria skorzystania z pomocy (o charakterze pomocy de minimis) nie budzą większych wątpliwości Lewiatana - spadek sprzedaży o co najmniej 20 proc. w czasie 6 miesięcy, ale jednocześnie dobra kondycja finansowa przedsiębiorstwa przed spadkiem sprzedaży.

Przyjęcie takiego ograniczenia zawęzi możliwość korzystania ze wsparcia finansowego do firm, które mają problemy wynikające z osłabienia koniunktury, eliminując jednocześnie możliwość skorzystania ze wsparcia przez firmy, które nie radziły sobie na rynku jeszcze przed osłabieniem koniunktury gospodarczej. To ważne, bowiem proponowany przez rząd instrument wsparcia zatrudnienia w przedsiębiorstwach musi w jak najmniejszym stopniu deformować konkurencję na rynku. Istotna jest nie tyle ta ustawa, ile regulacje umożliwiające bardziej elastyczną organizację czasu pracy.

Projektowana ustawa przewiduje dwa świadczenia: z tytułu przestoju ekonomicznego i obniżonego wymiaru czasu pracy.

Zobacz: Pracodawcy łamią przepisy pracy

- Naszym zdaniem są to rozwiązania, które powinny pomóc utrzymać zatrudnienie w okresie największych trudności wynikających ze spowolnienia gospodarczego. To ważne, bowiem zatrudnienie ma kluczowy wpływ na skłonność gospodarstw domowych do konsumpcji, a ta jest najistotniejszym czynnikiem dla podtrzymania wzrostu gospodarczego. Jednak ważne jest, aby procedura ubiegania się o świadczenia nie była zbiurokratyzowana i przewlekła - mówi Grażyna Spytek-Bandurska, ekspertka PKPP Lewiatan.

PKPP Lewiatan negatywnie natomiast ocenia tryb wprowadzania rozwiązań pozwalających skorzystać przedsiębiorcy z możliwości przestoju ekonomicznego i obniżonego wymiaru czasu pracy. Z doświadczeń wynika, że pracodawcy w wielu przypadkach nie byli w stanie porozumieć się ze związkami zawodowymi. Szczególnie trudno było im osiągnąć konsensus, gdy w firmie działało kilka organizacji związkowych, o różnej wielkości i sile oddziaływania, które nie mogły bądź nie chciały między sobą uzgodnić wspólnego stanowiska.

Zdaniem pracodawców proponowane rozwiązania nie powinny powielać błędów, które były wskazywane przez przedsiębiorców w poprzedniej ustawie antykryzysowej. Wówczas podkreślano trudne do spełnienia warunki niezbędne do uzyskania świadczeń, problemy z interpretacją przyjętych regulacji a także występujące w przepisach prawnych luki.

Doświadczenia z kryzysu w 2009 roku pokazały, że największą pomocą dla firm byłoby umożliwienie elastyczniejszej organizacji czasu pracy. Zdaniem Lewiatana bardziej od ustawy o ochronie miejsc pracy pomogłyby firmom nowe przepisy zwiększające właśnie elastyczność czasu pracy.

Zobacz: Bezrobocie w grudniu 2012 wyniosło 13,3 proc.

Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Marcin Janiak

Prawnik, ekspert w zakresie prawa cywilnego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »