REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczenie VAT–u od zakupu nawigacji

Karolina Zawłocka
Katarzyna Miazek
Katarzyna Miazek
Odliczenie VAT, pełne odliczenie VAT. / Fot. Fotolia
Odliczenie VAT, pełne odliczenie VAT. / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy mogą odliczyć 50 proc. VAT od zakupionej nawigacji czy CB – radia do samochodu osobowego wykorzystywanego do celów zarówno prywatnych jak i do prowadzenia działalności gospodarczej. Jakich urządzeń dotyczy odliczenie?

Jeśli przedsiębiorca przeznaczy samochód osobowy zarówno do celów prywatnych, jak i do działalności, kwota naliczonego VAT-u przy nabywaniu towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tego samochodu, a także przy zakupie wyposażenia do niego, ograniczona jest do 50 procent. Dotyczy to m.in.  zakupu urządzenia GPS czy CB-radia.

REKLAMA

GPS nie będzie wyjątkiem

W przypadku zakupów związanych z autem wykorzystywanym do celów mieszanych jest możliwe także pełne odliczenie VAT-u, ale tylko w konkretnym przypadku - wtedy, gdy przeznaczenie zakupionego do samochodu towaru świadczy obiektywnie o możliwości wykorzystywania go wyłącznie do działalności przedsiębiorcy. Znajduje to zastosowanie w przypadku np. taksometrów montowanych wewnątrz oraz lamp „TAXI” montowanych na dachach aut służących do świadczenia usług taksówkowych.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

Przedsiębiorca może odliczyć cały VAT od ceny towarów montowanych w pojazdach samochodowych i od związanych z tymi towarami usług montażu, naprawy i konserwacji, jeżeli przeznaczenie tych towarów wskazuje obiektywnie na możliwość ich wykorzystywania wyłącznie na potrzeby firmy.

O ile trudno byłoby przedsiębiorcy wykorzystać taksometr w podróży prywatnej, o tyle nie można obiektywnie stwierdzić, że nie będzie wykorzystywał do celów prywatnych zakupionej na rachunek firmy nawigacji czy CB-radia. Biorąc pod uwagę fakt, że jednego i drugiego urządzenie przedsiębiorca może używać poza godzinami pracy (np. podczas wyjazdu na wakacje), nie są one przeznaczone wyłącznie do działalności gospodarczej. Analogicznie wypowiedziało się Ministerstwo Finansów (w wydanych wyjaśnieniach z 1 kwietnia 2014 r.) w sprawie montowanego na dachu auta bagażnika dachowego wykorzystywanego zarówno na potrzeby firmy, jak i potrzeby prywatne przedsiębiorcy bagażnika dachowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Korzystanie z samochodów służbowych po zmianach w VAT

Autopromocja
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA