| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Finanse i rozwój > Analiza kosztów uznaniowych - porada

Analiza kosztów uznaniowych - porada

W zależności od potrzeb, analitycy finansowi dokonują podziału kosztów według odpowiednio dobranych kryteriów. Mówimy o kosztach produkcji, zarządu, kosztach stałych i zmiennych, kosztach rodzajowych itd. Bywają sytuacje, kiedy przydaje się użycie kryterium uznaniowości poniesienia danych kosztów.

Koszty uznaniowe to te wydatki, które co prawda decyzją zarządu zostały lub zostaną poniesione, ale zmiana decyzji co do ich poniesienia nie przekłada się bezpośrednio na bieżące obroty firmy.  Zarząd może stosunkowo łatwo z tych wydatków zrezygnować lub je ponieść, licząc się, co prawda, z konsekwencjami takiej decyzji w przyszłości, ale w teraźniejszości, konsekwencji handlowych nie będzie żadnych.

Przykładem wydatków, które mogą być w firmie zaliczone do kosztów uznaniowych są:
a) premie i nagrody o charakterze fakultatywnym;
b) wydatki na reklamę;
c) wydatki na szkolenia;
d) wydatki na badania i rozwój;
e) wydatki na remonty i konserwację środków trwałych;
f) zakres ubezpieczeń.

Zmniejszanie lub zaniechanie niektórych wydatków w grupie kosztów uznaniowych, jest codzienna praktyką w zarządzaniu.  Pozwala to utrzymywać pożądany poziom dochodów firmy; zmniejszać skutki kłopotów finansowych; przyśpieszać akumulację środków gromadzonych na realizację określonego celu itd. Z tego punktu widzenia, analiza kosztów uznaniowych nie jest tak interesująca, bo kierownictwo firmy, mając tego świadomość lub tylko niejasne przeczucie i tak podejmuje stosowne decyzje w tym zakresie w zależności od własnych preferencji (uznania i potrzeb).

Polecamy: Jak optymalizować koszty w małej firmie?

Ale jeśli jesteśmy właścicielem, który nie zarządza bezpośrednio swoją firmą; albo zamierzamy nabyć firmę lub udziały w niej; stoimy przed decyzją wspólnego przedsięwzięcia itp. Wtedy siła poznawcza tego kryterium jest trudna do przecenienia. Wyznaczając wskaźniki kosztów uznaniowych i dokonując ich analizy w czasie (badanie kilku okresów), możemy zyskać obiektywną wiedzę na temat polityki prowadzonej przez zarząd firmy i wykorzystać do porównań. Najczęściej stosuje się tutaj dwie miary;

gdzie:
WKU – wskaźnik kosztów uznaniowych;
KU – koszty uznaniowe;
WS – wartość sprzedaży;
Awg – wartość aktywów wybranej grupy.

Wynik finansowy firmy, w ostatnich latach nie pogarszał się, a nawet znacząco wzrastał. To dobrze. Ale jeśli dzieje się to kosztem remontów i konserwacji parku maszynowego; zakresu ubezpieczeń; redukcji wydatków szkoleniowych czy reklamowych, to mogą znaleźć się i tacy, którzy nie będą oceniać uzyskanych wyników finansowych równie wysoko.

Koszty okresowego serwisu nowoczesnej maszyny to niekiedy kilkadziesiąt tysięcy złotych. Rezygnując tylko z tego jednego wydatku, zarząd firmy, automatycznie, podnosi bieżący zysk firmy o tę kwotę. Podnieść zysk o analogiczną kwotę poprzez zwiększenie obrotu jest bardzo trudno, a niekiedy nie jest to możliwe, bo kilkadziesiąt tysięcy złotych zysku, może oznaczać potrzebę zrobienia dodatkowych kilkuset tysięcy złotych obrotu.  Dla zarządu, rozliczanego z wypracowanego zysku, pokusa by poprawiać wynik takimi metodami jest ogromna i całkowicie wytłumaczalna.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Blog Prawa Zamówień Publicznych

Opinie prawników specjalizujących się w prawie zamówień publicznych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »