| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Finanse i rozwój > Jak obliczyć koszty i zyski - krok po kroku

Jak obliczyć koszty i zyski - krok po kroku

Pomysł na własny biznes to nie wszystko. Konieczne jest również jego wykonanie i przeprowadzenie skrupulatnej analizy pozwalającej na ocenę kosztów i zysków. 

Głównym celem prowadzenia działalności gospodarczej jest osiąganie zysku. Zyskiem nazywamy dodatnią różnicę między przychodami a kosztami ich uzyskania. Jeżeli jest ona ujemna mówimy wówczas o stracie. 

Zysk netto jest tą częścią zysku brutto, która pozwala nam rozwijać naszą działalność oraz zaspokajać potrzeby własne. Zanim jednak osiągniemy zyski musimy ponieść koszty. Kolejnym krokiem w naszej analizie finansowej jest określenie wielkości poszczególnych rodzajów kosztów.

Redakcja poleca: Podatki 2015 - komplet

Koszty dzielimy na:

  • Koszty stałe – są to koszty, które ponosimy bez względu na wielkość produkcji, np. czynsz dzierżawny, wynagrodzenia i ich pochodne, amortyzacja, ubezpieczenie, itp.

Polecamy: Podatki 2014 – ustawa o VAT – stan prawny od 1 kwietnia 2014 r.

Polecamy: Korekta kosztów w związku z nieterminowymi płatnościami

Należy pamiętać, że koszy stałe nie mają charakteru bezwzględnego. Jeżeli np. będziemy mieli zbyt na nasze produkty zwiększymy produkcję, co spowoduje konieczność zakupu nowych maszyn czy zwiększenia zatrudnienia.

  • Koszty zmienne – są to koszty, które ulegają zmianie wraz ze zmianami w wielkości produkcji, np. koszt surowca czy półfabrykatów
  • Koszty quasizmienne - są to koszty częściowo stałe (tę część dodajemy do kosztów stałych) a częściowo zmienne (tę część dodajemy do kosztów zmiennych) np. wynagrodzenia w systemie akordowym.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Co można zaliczyć do kosztów jednoosobowej firmy?

Bardziej precyzyjnie rzecz wygląda następująco:

Polecamy: Zakup i montaż klimatyzacji zalicza się do kosztów firmy

Jak obliczać progi rentowności

  • Ilościowy próg rentowności

Ilościowy próg rentowności pokazuje nam ile sztuk produktu musimy sprzedać, aby pokryć koszty stałe. 

Gdzie:
Kst - koszty stałe
Cj - cena jednostkowa produktu
jKzm - koszty zmienne przypadające na jednostkę produktu

  • Wartościowy próg rentowności

Wartościowy próg rentowności wskazuje jaka wartość sprzedaży pokrywa nasze koszty stałe.

Gdzie:
PR’ – wartościowy próg rentowności
PR – ilościowy próg rentowności
Cj – cena jednostkowa 

  • Procentowy próg rentowności wskazuje

Procentowy próg rentowności wskazuje, jaka część naszej maksymalnej zdolności produkcyjnej musi być zaangażowana w pokrycie kosztów stałych.

Jeżeli ilość dni roboczych pomnożymy przez procentowy próg rentowności ustalimy, ile dni roboczych pracujemy na pokrycie kosztów stałych, a od którego dnie zaczynamy zarabiać na siebie.

Gdzie:
PR'' – procentowy próg rentowności
PR – ilościowy próg rentowności
Pm – maksymalna wielkość produkcji

Polecamy: Niższe koszty założenia firmy od 2015 r.

Artykuł jest fragmentem poradnika "Jak założyć małą firmę - poradnik dla niezdecydowanych" autorstwa Marzeny i Cezarego Łotys.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Weronika Sierant

HR Manager w firmie Smart MBC

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »