| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > ABC małej firmy > Wizja firmy jako część planowania strategicznego

Wizja firmy jako część planowania strategicznego

Wizja firmy często odzwierciedla marzenie jej właściciela. Jednocześnie podnosi stopień ambicji w planowaniu strategicznym i ułatwia ocenę relacji między celami firmy, a jej bieżącą wydajnością.

Wizja firmy to obraz przyszłości firmy i jej stanu w ustalonej przestrzeni czasowej. Określa ona kierunki działań, nadaje sens pracy motywując tym pracowników, a także wciąga ich w realizacje celów firmy. Ponadto wizją łączy także bieżące sprawy z kulturą organizacyjną firmy, dzięki czemu tworzą się wspólne wzorce wartości dla pracy wśród pracowników.

Wizja firmy składa się z pięciu kluczowych składników:

  1. Domena działalności - podstawowy obszar specjalizacji biznesowej,
  2. Odpowiedzialność - wrażliwość firmy na potrzeby i wymagania wartości podmiotów, które mogą wpłynąć na przedsiębiorstwo,
  3. Standardy sukcesu - mierniki długookresowego powodzenia, wyrażone możliwie konkretnie m.in. w sferach finansów, rynku i marketingu.
  4. Kluczowe kompetencje - umiejętności i technologie zapewniające sukces,
  5. Organizacja, rozumiana jako podstawowe zasady systemu kadrowego i hierarchii panujące w firmie.

Zobacz: Przekształcenie jednoosobowego przedsiębiorcy - porada

Poprawnie sformułowana wizja pełni kilka funkcji:

  • Ukierunkowanie - wizja jako punkt odniesienia - umożliwia weryfikację zgodności bieżących działań z długofalowymi zamierzeniami i wartościami,
  • Uwiarygodnienie - wizja jako deklaracja intencji - dotyczy wizji w formie publikowanej, stanowi narzędzie marketingu i Publik Relations,
  • Integrowanie - wizja jako wartość wspólna – jest to wartość, która łączy emocje i wartości wyznawane przez pracowników,
  • Inspirowanie - wizja jako źródło natchnienia - zachęca do innowacji zmierzających do szybszego, lepszego, tańszego wcielenia w życie zamierzeń zawartych w wizji,
  • Stabilizacja - wizja jako obietnica przyszłości – daje poczucie trwałości układu.

Jedna z firm zajmująca się dystrybucją w budownictwie na początku podała takie sformułowanie wizji: Firma dąży do bycia nowoczesnym pod względem organizacyjnym i technologicznym przedsiębiorstwem. Poprzez inwestycje w innowacyjne narzędzia IT, ale przede wszystkim w szkolenia i rozwój kadry, chcemy najlepiej, najszybciej i najbardziej profesjonalnie odpowiadać na potrzeby klienta, pozostając jednocześnie firmą, która będzie postrzegała każdego klienta w sposób zindywidualizowany, stawiamy bowiem na partnerskie relacje człowiek-człowiek (nie tylko sprzedawca-klient).

Zobacz: Jakie zmiany wprowadza rząd wobec przedsiębiorców?

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Simpkins & Co Solicitors

Jedna z najlepszych firm prawniczych w południowej Anglii

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »