| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > ABC małej firmy > Wizja firmy jako część planowania strategicznego

Wizja firmy jako część planowania strategicznego

Wizja firmy często odzwierciedla marzenie jej właściciela. Jednocześnie podnosi stopień ambicji w planowaniu strategicznym i ułatwia ocenę relacji między celami firmy, a jej bieżącą wydajnością.

Wizja firmy to obraz przyszłości firmy i jej stanu w ustalonej przestrzeni czasowej. Określa ona kierunki działań, nadaje sens pracy motywując tym pracowników, a także wciąga ich w realizacje celów firmy. Ponadto wizją łączy także bieżące sprawy z kulturą organizacyjną firmy, dzięki czemu tworzą się wspólne wzorce wartości dla pracy wśród pracowników.

Wizja firmy składa się z pięciu kluczowych składników:

  1. Domena działalności - podstawowy obszar specjalizacji biznesowej,
  2. Odpowiedzialność - wrażliwość firmy na potrzeby i wymagania wartości podmiotów, które mogą wpłynąć na przedsiębiorstwo,
  3. Standardy sukcesu - mierniki długookresowego powodzenia, wyrażone możliwie konkretnie m.in. w sferach finansów, rynku i marketingu.
  4. Kluczowe kompetencje - umiejętności i technologie zapewniające sukces,
  5. Organizacja, rozumiana jako podstawowe zasady systemu kadrowego i hierarchii panujące w firmie.

Zobacz: Przekształcenie jednoosobowego przedsiębiorcy - porada

Poprawnie sformułowana wizja pełni kilka funkcji:

  • Ukierunkowanie - wizja jako punkt odniesienia - umożliwia weryfikację zgodności bieżących działań z długofalowymi zamierzeniami i wartościami,
  • Uwiarygodnienie - wizja jako deklaracja intencji - dotyczy wizji w formie publikowanej, stanowi narzędzie marketingu i Publik Relations,
  • Integrowanie - wizja jako wartość wspólna – jest to wartość, która łączy emocje i wartości wyznawane przez pracowników,
  • Inspirowanie - wizja jako źródło natchnienia - zachęca do innowacji zmierzających do szybszego, lepszego, tańszego wcielenia w życie zamierzeń zawartych w wizji,
  • Stabilizacja - wizja jako obietnica przyszłości – daje poczucie trwałości układu.

Jedna z firm zajmująca się dystrybucją w budownictwie na początku podała takie sformułowanie wizji: Firma dąży do bycia nowoczesnym pod względem organizacyjnym i technologicznym przedsiębiorstwem. Poprzez inwestycje w innowacyjne narzędzia IT, ale przede wszystkim w szkolenia i rozwój kadry, chcemy najlepiej, najszybciej i najbardziej profesjonalnie odpowiadać na potrzeby klienta, pozostając jednocześnie firmą, która będzie postrzegała każdego klienta w sposób zindywidualizowany, stawiamy bowiem na partnerskie relacje człowiek-człowiek (nie tylko sprzedawca-klient).

Zobacz: Jakie zmiany wprowadza rząd wobec przedsiębiorców?

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Polish Advisory Group

Doradztwo podatkowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »