REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak rynek nieruchomości wygląda z perspektywy pośredników?

Marta Kosińska
Marta Kosińska
ekspert rynku nieruchomości
43% agentów nieruchomości w ciągu miesiąca zawarło 1 – 2 transakcje.
43% agentów nieruchomości w ciągu miesiąca zawarło 1 – 2 transakcje.

REKLAMA

REKLAMA

Z ankiety, przeprowadzonej wśród 110 agentów nieruchomości, wyłania się obraz roku 2010 na rynku kupna i sprzedaży. 43% badanych podsumowało go jako dobry lub bardzo dobry. Na początku roku 2010 tylko 31% ankietowanych było zadowolonych ze swoich osiągnięć w roku poprzednim. Ubyło 14% pośredników, narzekających na miniony rok na rynku nieruchomości.

Ilość transakcji zawartych w ciągu miesiąca

REKLAMA

Badanie zostało przeprowadzone przez serwis Szybko.pl. Wśród ankietowanych agentów większość – 52% - w roku 2010 zamknęła mniej niż 12 transakcji rocznie, czyli niecałą transakcję miesięcznie. 37% deklaruje, że udało się sfinalizować średnio od 1 do 2 transakcji sprzedaży w ciągu miesiąca, a 10% – od 3 do 5. Ankieta wskazuje, iż wyniki pracy pośredników są gorsze niż w 2009 roku, kiedy to 38% agentów nieruchomości zamykało mniej niż 1 transakcję miesięcznie, a 43% – od 1 do 2. Mimo mniejszej skuteczności pośrednicy oceniają rok 2010 lepiej od poprzedniego. Najprawdopodobniej także oni, podobnie jak sprzedający, zweryfikowali swoje oczekiwania i dostosowali je do aktualnych warunków rynkowych.


Źródło: Raport Szybko.pl i Expandera


Źródło: Raport Szybko.pl i Expandera


Źródło: Raport Szybko.pl i Expandera

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Płatność prowizji od transakcji

Mimo kryzysu i zastoju na rynku nie zmieniła się zasadniczo reguła pobierania prowizji od obu stron transakcji. W 67% przypadków prowizję płaci zarówno sprzedający, jak i kupujący. Są jednak widoczne pewne zmiany: zmalała liczba przypadków, kiedy tylko kupujący płaci pośrednikowi prowizję. Grupa ta zmniejszyła się o 4 punkty procentowe i jest to kolejny dowód na to, że obecnie rządzi „rynek kupujących”.

Dowiedz się także: Czy warto nie płacić za mieszkanie w trakcie budowy?


Źródło: Raport Szybko.pl i Expandera

Wysokość pobieranej prowizji

W 2010 roku nadal postępował proces obniżania wysokości pobieranej prowizji. 48% ankietowanych deklaruje, że obniżyło jej wysokość. Jest to widoczne na wykresach, porównujących wysokość prowizji pobieranych w 2009 i 2010 roku. O 10 punktów procentowych zwiększyła się liczba agentów, pobierających najniższą prowizję o wysokości do 1,5% , zaś o 8 punktów – grupa, pobierająca wynagrodzenie od 1,6% do 2%. W 2010 roku najczęściej stosowano prowizję między 1,6% a 2% wartości transakcji.


Źródło: Raport Szybko.pl i Expandera


Źródło: Raport Szybko.pl i Expandera

Przyczyny nieurodzaju na rynku nieruchomości w roku 2009

Jako zasadniczą przeszkodę na drodze do zawarcia transakcji pośrednicy wskazują zbyt wysoką cenę nieruchomości. Zdecydowanie zmniejszył się natomiast odsetek wskazań na brak możliwości zaciągnięcia kredytu. Takie relacje pośredników potwierdzają tezę o dużej dysproporcji między oczekiwaniami i chęciami właścicieli, a możliwościami potencjalnych kupców.


Źródło: Raport Szybko.pl i Expandera

Polecamy serwis: Budżet domowy

Rynek nieruchomości w 2011 roku

Pośrednicy liczą na poprawę sytuacji w 2011 roku, choć nie są już tak optymistyczni jak przed rokiem. 60% twierdzi, że kolejny rok będzie lepszy od poprzedniego, podczas gdy przed rokiem optymizm deklarowało 67% ankietowanych. W porównaniu z zeszłym rokiem, wzrosła liczba pesymistów – 11% twierdzi, że sytuacja nie poprawi się, natomiast prawie jedna trzecia nie chce snuć żadnych prognoz.


Źródło: Raport Szybko.pl i Expandera

W 2011 roku zdecydowana większość ankietowanych agentów postawi na promocję swoich ofert w Internecie, zarówno poprzez własną stronę (17%), jak i portale nieruchomości (48%). Jest to najszybsza, a zarazem i jedna z najtańszych form marketingu, stosowana przez pośredników w sprzedaży nieruchomości. Daje ona szansę na kolejne obniżki prowizji w 2011 roku. 13% pośredników deklaruje, że będzie wykorzystywało informację o prowizji pobieranej od jednej strony transakcji jako slogan, należący do głównych haseł marketingowych.


Źródło: Raport Szybko.pl i Expandera

Badanie zostało przeprowadzone w grudniu 2010 roku poprzez serwis nieruchomości Szybko.pl. W badaniu wzięło udział 110 pośredników z całego kraju.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA