REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Zastępujemy tradycyjny telefon technologią VoIP – co jest niezbędne?

Kamil Rogala
Telefon tradycyjny w firmie może być generatorem ogromnych kosztów. fot. Elswar
Telefon tradycyjny w firmie może być generatorem ogromnych kosztów. fot. Elswar

REKLAMA

REKLAMA

Telefon tradycyjny w firmie może być generatorem ogromnych kosztów. Można je co prawda zredukować korzystając z różnych konfiguracji pakietów lub po prostu redukując ilość rozmów do niezbędnego minimum. Jeśli jednak to nie przynosi pożądanego rezultatu, warto zainteresować się technologią telefonii internetowej VoIP. Co jest niezbędne do uruchomienia tej technologii w firmie?

REKLAMA

Znamy już plusy i minusy technologii VoIP i jeśli chcemy, aby zawitała ona do naszej firmy trzeba spełnić kilka podstawowych warunków. Po pierwsze, jeśli technologia telefonii internetowej ma całkowicie zastąpić tradycyjną linię telefoniczną, musimy koniecznie zadbać o stabilny, szerokopasmowy dostęp do Internetu. Jeśli więc korzystamy z podstawowego łącza o niskiej przepustowości i raczej kiepskiej stabilności, możemy zapomnieć o prawidłowym działaniu VoIP.

REKLAMA

Jeśli chcemy korzystać z telefonii internetowej niezależnie od komputera, musimy zaopatrzyć się w odpowiedni sprzęt. W tym przypadku niezbędny jest odpowiedni telefon IP lub specjalna bramka VoIP. Pamiętajmy, że w tym przypadku wygoda korzystania z VoIP będzie zależeć od jakości i klasy sprzętu zakupionego do tego celu. Oprócz tego ważne jest, aby wybrać odpowiedniego operatora VoIP. To od niego zależy funkcjonalność telefonii internetowej i wysokość opłat za rozmowy. Operatorzy nie tylko pozwalają wybrać numer z dowolnej strefy numeracyjnej. W niektórych przypadkach istnieje również możliwość przeniesienie starego numeru z telefonu stacjonarnego. Jest to szczególnie przydatne, gdy do wieloletniego numeru przyzwyczaili się stali klienci i kontrahenci.

Pamiętajmy, że w przypadku telefonii VoIP liczy się nie tyle szybkość łącza, co jego niezawodność. VoIP dobrze działa na tradycyjnych liniach ADSL, ale już gorzej w zestawieniu z Internetem mobilnym. Problemem w tym przypadku są duże opóźnienia, choć w idealnych warunkach, na przykład niedaleko nadajnika, VoIP działa przyzwoicie. Tak czy inaczej, jeśli myślimy poważnie o VoIP, zadbajmy o dość szybkie i stabilne łącze. Skorzysta na tym cała firma.

Zobacz również: Wybór drukarki do firmy – pojęcia związane z drukarką

REKLAMA

Jeśli chcemy szybko i sprawnie rozpocząć korzystanie z VoIP i dysponujemy nieograniczonym budżetem na ten cel, kupmy specjalny telefon IP i podłączmy go bezpośrednio do firmowego routera. Jeśli jednak chcemy na początku przeprowadzić kilkudniową próbę i nie chcemy w to dużo inwestować, istnieje wiele innych alternatyw.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najprostszą alternatywą dla telefonu IP jest prosty zestaw – komputer, mikrofon i słuchawki oraz odpowiednia aplikacja. Jest to najlepsze rozwiązanie dla osób, które chcą korzystać z VoIP tylko od czasu do czasu, lub chcą po prostu przeprowadzić próbę tej technologii. Do prowadzenia rozmów za pomocą komputera możemy wykorzystać specjalną aplikację, zwaną potocznie „softphone”. Odpowiedni program można pobrać ze strony internetowej operatora VoIP. Do pełni działania niezbędne są słuchawki z mikrofonem, które możemy kupić już za kilkanaście złotych.

Warto również wspomnieć, że za pomocą komputera możemy prowadzić wideo rozmowy oraz wideokonferencje. Jeśli korzystamy z komputera stacjonarnego, oprócz słuchawek z mikrofonem będziemy musieli dokupić kamerkę internetową. Jeśli zależy nam na wysokiej jakości obrazie, warto zainwestować w ten sprzęt kilkadziesiąt złotych. Jeśli zaś korzystamy z laptopa, większość urządzeń ma już seryjne wbudowane kamery internetowe.

Zobacz również: Na co zwracać uwagę kupując aparat kompaktowy dla firmy?

Kolejnym rozwiązaniem może być zakup specjalnej bramki VoIP. Do takiego urządzenia podłączymy tradycyjny telefon, który niegdyś był podłączony do tradycyjnego gniazdka telefonicznego. Bramka VoIP zamienia analogowy sygnał mowy z telefonu na dane VoIP, dzięki temu pozwala na korzystanie z telefonii internetowej bez pośrednictwa komputera. Najprostsza bramka VoIP ma jeden port RJ-45 do podłączenia Internetu oraz gniazdo RJ-11 umożliwiające podłączenie aparatu telefonicznego. Jeśli zamierzamy korzystać z tego typu rozwiązania na większą skalę, warto zainwestować w lepszy sprzęt wyposażony w większą ilość wejść.

Jednym z najpopularniejszych na rynku rozwiązań jest urządzenie Linksys PAP2T, które często oferują sami operatorzy. Jeśli trafimy na tego typu ofertę, warto ją przemyśleć. Urządzenie firmy Linksys umożliwia instalację dwóch odrębnych linii VoIP, także u różnych operatorów. Pamiętajmy jednak, że urządzenie kupione w promocji u konkretnego operatora może posiadać blokadę tej możliwości. Bramkę można skonfigurować i ustawić za pośrednictwem interfejsu WWW.

Jeśli powyższe alternatywy są dla nas nieodpowiednie, istnieje również możliwość korzystania z komórki w celu prowadzenia rozmów przez Internet. Warunkiem jest posiadanie nowoczesnego telefonu, który posiada możliwość wykonywania rozmów internetowych. Nic więc nie stoi na przeszkodzie, aby komórki użyć jako terminalu do połączeń internetowych i odbierać połączenia na swój numer stacjonarny nawet w podróży.

Zobacz również: Kamery Standard-Definition – czy stary format sprawdzi się w firmie?

Jak wiadomo, obecnie wszystkie sieci komórkowe świadczą usługę szerokopasmowego dostępu do Internetu, nawet w ramach zwykłych planów taryfowych. Poza tym w ramach oszczędności możemy dokupić pakiety danych w promocyjnej cenie. Z technologii VoIP w komórce możemy więc korzystać także w telefonie bez obsługi Wi-Fi lub poza zasięgiem takiej sieci. Oczywiście w takim wypadku musimy się liczyć z dodatkową, na szczęście zwykle niewielką, opłatą za transfer danych, która będzie jeszcze niższa po wykupieniu pakietu.

Niektóre modele komórek mają nawet standardowo zainstalowane oprogramowanie do obsługi połączeń VoIP. W pozostałych komórkach niezbędna będzie instalacja specjalnego programu, który z łatwością można znaleźć w Internecie. Tego typu aplikacja pozwoli na dzwonienie przez Internet za pośrednictwem dowolnego operatora VoIP oraz komunikację z użytkownikami Skype.

Wiele zalet i możliwości konfiguracji technologii VoIP sprawia, że jest to bardzo przyszłościowe rozwiązanie, w które warto zainwestować już dziś.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA