| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > e-Firma > e-sklep > Ankieta on-line – czy jest ważna w e-biznesie?

Ankieta on-line – czy jest ważna w e-biznesie?

Spece od marketingu niemal każdego dnia stają przed zadaniem zbadania rynku. Oczywiście badanie musi być dokładnie wycelowane w konkretną grupę odbiorców, aby sprawdzić, jakie relacje występują między odbiorcami a konkretnym szczeblem rynku. Najpopularniejszą formą takiego badania są oczywiście ankiety, ostatnio coraz częściej przeprowadzane drogą elektroniczną. Na czym to wszystko polega i jaki ma wpływ na e-biznes?

Ankiety internetowe zazwyczaj przeprowadzane są przez osoby związane z konkretną stroną internetową i skierowane są do odwiedzających. Badania internetowe mogą odnosić się do wielu dziedzin. Mogą to być badania związane z poprawą działania strony lub z opinią na temat nowo wprowadzonych rozwiązań, a także z rozwojem całego portalu czy wprowadzoną akcją marketingową. Zazwyczaj jednak badania ankietowe pozwalają nam poznać szczegółowe preferencje konsumentów.

Dobrze poprowadzone badanie internetowe daje nam mnóstwo informacji na temat preferencji naszych użytkowników i potencjalnych klientów. Dzięki takim informacjom możemy dostosować naszą stronę, ofertę lub obsługę do wymagań konsumentów. Niezależnie od celu badania, należy stosować się do konkretnych zasad, o których napiszemy w następnych częściach poradnika. Tymczasem jednak poznajmy trzy główne poziomy każdego projektu badawczego.

Sprawdź też: Jaka firma powinna założyć sklep internetowy?

Oczywiście na pierwszym miejscu stoi sama zawartość badania. Mieści się tu nie tylko cel badania, ale jego ogólny zarys i tematyka pytań. Na kolejnym miejscu należy postawić samą składnię poszczególnych pytań. Nie mogą być one przypadkowe, tym bardziej, jeśli chcemy poznać opinię na konkretny temat. Zbyt luźne odbieganie od tematu nie tylko zamaże ogólne dane z ankiety, ale również zniechęci ankietowanych do odpowiedzi.

Nie można również zapomnieć o trzecim stopniu projektu, czyli o skalach odpowiedzi i podsumowaniu. Otóż skala odpowiedzi powinna być dostosowana do ogólnego celu badania. Zbyt niska skala utrudni ankietowanym obiektywnie odpowiedzieć na pytania, zbyt szeroka zaś może wprowadzić zamęt. W następnych częściach poradnika szczegółowo opiszemy poszczególne etapy tworzenia poprawnych ankiet on-line. 

Warto zobaczyć: Model biznesowy skalowalnego biznesu – jak go zbudować?

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Paweł Barnik

Ekspert podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »