| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Wiadomości > Wzrasta sprzedaż detaliczna

Wzrasta sprzedaż detaliczna

Lipiec przyniósł wzrost sprzedaży detalicznej. W skali roku zwiększyła swoją wartość o 3,9%. Jednocześnie w czerwcu spadło bezrobocie o 0,2% - podał GUS.

„Gospodarstwa domowe gorzej oceniają swoją kondycję finansową i jej perspektywy w najbliższych 12 miesiącach niż jeszcze w czerwcu, boją się pogorszenia sytuacji na rynku pracy, ale jednocześnie zwiększają zakupy dóbr trwałego użytku" - komentuje dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, główna ekonomistka PKPP Lewiatan.

W czerwcu mieliśmy do czynienia z gwałtownym wzrostem sprzedaży detalicznej, w lipcu wzrost ten był już znacznie mniejszy. Widać, że gospodarstwa domowe szybko reagują na informacje, które napływają z otoczenia. „W lipcu duży wpływ na ich zachowania miała zapewne zapowiedź podwyżki VAT od 1 stycznia przyszłego roku. Świadczy o tym wysoka dynamika sprzedaży mebli, RTV i AGD, która wyniosła w skali roku aż 27,2 proc. Zwykle tak się dzieje, gdy konsumenci spodziewają się wzrostu cen. Wtedy po prostu robią wcześniejsze zakupy.

Polecamy: Leasing, czyli używać zamiast posiadać

Rośnie także sprzedaż samochodów, ale decyzje o ich zakupie podejmowane są z pewnym wyprzedzeniem, więc to nie ucieczka przed wyższymi cenami, a konsekwencje lepszej koniunktury konsumenckiej w pierwszej połowie 2010 r. Ale niewątpliwie zapowiedź podwyżki VAT ożywi rynek motoryzacyjny i przyczyni się do zwiększenia sprzedaży także w drugiej połowie roku. Z kolei wzrost cen żywności, który obserwujemy, nie przełożył się na większą wartość jej sprzedaży, co oznacza, że spadek popytu był wyższy niż wzrost cen"- dodaje dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek.

Lipcowy wskaźnik koniunktury konsumenckiej nie zapowiadał takiego osłabienia dynamiki sprzedaży detalicznej w sierpniu. W tym miesiącu wskaźnik ufności obniżył się już jednak o ponad 25 proc., co wskazuje, że gospodarstwa domowe obawiają się pogorszenia sytuacji gospodarczej, a także mniej optymistycznie oceniają własną kondycję finansową. Niepokoi ich także możliwość wzrostu bezrobocia i utraty pracy. Może to mieć negatywny wpływ na sprzedaż detaliczną i wzrost PKB w drugiej połowie roku.

Źródło: PKPP Lewiatan

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Wierzbowski Eversheds

Usługi prawne dla biznesu

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »