REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Przedszkole - lokal

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Bardzo ważną kwestią przy zakładaniu prywatnego przedszkola jest wybór lokalu. W przypadku tego typu działalności to absolutna podstawa. Lokal musi spełniać przepisowe wymogi, a jednocześnie znajdować się w atrakcyjnym miejscu. Jeżeli jednak uda się znaleźć odpowiednie pomieszczenia (a może jeszcze jakiś teren obok na plac zabaw) w pobliżu dużego osiedla,  to na brak klientów nie będziemy raczej narzekać.

Lepiej się jednak przygotować, że znalezienie właściwego lokalu na przedszkole nie będzie łatwe. Taki lokal musi spełnić wiele wymagań określonych różnymi przepisami.

REKLAMA

Miejsce gdzie będzie prowadzone przedszkole powinno być zgodne z gminnym planem zagospodarowania przestrzennego. Osoba składająca zgłoszenie do ewidencji powinna mieć prawo do dysponowania lokalem (akt notarialny, umowa najmu lub użyczenia).

Lokal powinien zapewniać bezpieczne i higieniczne warunki, zgodne z odrębnymi przepisami – określa je przede wszystkim rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach.

Wyposażenie lokalu

Powołane rozporządzenie określa m.in. następujące zasady, iż na terenie przedszkola zapewnia się:
1) właściwe oświetlenie;
2) równą nawierzchnię dróg, przejść i boisk;
3) instalację do odprowadzania ścieków i wody deszczowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Otwory kanalizacyjne, studzienki i inne zagłębienia na terenie przedszkola zakrywa się odpowiednimi pokrywami lub trwale zabezpiecza w inny sposób.

Szlaki komunikacyjne wychodzące poza teren przedszkola zabezpiecza się w sposób uniemożliwiający bezpośrednie wyjście na jezdnię. W miarę możliwości szlaki komunikacyjne kieruje się na ulicę o najmniejszym natężeniu ruchu.

Urządzenia higieniczno-sanitarne mają być utrzymywane w czystości i w stanie pełnej sprawności technicznej.

W pomieszczeniach przedszkola ma być zapewnione właściwe oświetlenie, wentylacja i ogrzewanie.

Gorące posiłki mają być spożywane wyłącznie w jadalniach lub innych pomieszczeniach wydzielonych w tym celu.

Lokal przeznaczony na przedszkole musi być wysoki na 3 m, a temperatura w nich nie może spadać poniżej 20 stopni. Na grzejnikach centralnego ogrzewania należy zamontować osłony ochronne. Szerokość drzwi to minimum 100 cm, a schodów i przejść nie mniej niż 120 cm.

Należy pamiętać o materiałach antypoślizgowych (przynajmniej na schodach) oraz o tym, by otwory w balustradach nie przekraczały 12 cm.

REKLAMA

Kolejne wymagania dotyczą pomieszczeń sanitarnych – podłogi i ściany do wysokości 2 m powinny być w nich pokryte kafelkami. Na każde 15 dzieci musi być zapewniona przynajmniej jedna umywalka oraz toaleta. Ustawodawca zawarł także obowiązek posiadania brodzika z natryskiem. Temperatura ciepłej wody doprowadzanej do urządzeń sanitarnych nie może przekroczyć 40 st.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami w pomieszczeniach na każde dziecko powinno przypadać co najmniej 2m powierzchni. W sumie przedszkole na np. 40 dzieci powinno mieć ok. 200 m powierzchni, a plac zabaw – minimum 600 m.

Aby więc spełnić wszystkie wymogi najlepszym rozwiązaniem byłby dom wolnostojący, z dużymi pomieszczeniami, ogrodem, wydzielonymi miejscami parkingowymi i dobrym dojazdem. Chociaż oczywiście nie jest to jedyne miejsce gdzie można otworzyć przedszkole.

REKLAMA

Lokal może być własny, wynajęty lub zbudowany od postaw. Jednak rzadko możemy dysponować taką kwotą aby zbudować wszystko od podstaw. Tak więc najczęściej będzie to wynajęty lokal, który trzeba będzie przystosować.
Najlepiej zwrócić się już na początku o opinię do fachowców: inżyniera budowlańca, strażaka i inspektora z sanepidu. Oni ocenią czy wybrany lokal nadaje się na przedszkole i czego mu brakuje. Musisz być przygotowanym na to, że adaptacja lokalu może pochłonąć co najmniej kilkadziesiąt tysięcy złotych.

Do kosztów przystosowania lokalu na potrzeby przedszkola musisz doliczyć wyposażenie sal oraz placu zabaw. Na zabawki, meble, huśtawki itp. możesz wydać co najmniej kilkadziesiąt tysięcy złotych.

Lista niezbędnych zakupów:
- stoliki,
- krzesełka,
- leżaki,
- wykładzina (chyba że zamontujemy ogrzewanie podłogowe),
- półki na zabawki,
- szafki dla dzieci,
- małe sedesy i umywalki
- pojemniki na mydło w płynie,
- dwie lodówki,
- kuchenka elektryczna,
- szafki na ubrania i buty,
- przyrządy do zajęć dodatkowych (m.in. materace do ćwiczeń i drabinki),
- sprzęt audio i wideo,
- zabawki (dla chłopców i dziewczynek),
- artykuły papiernicze,
- wyposażenie placu zabaw (piaskownica, huśtawki, zjeżdżalnia, rowerki, hulajnogi, wiaderka).

Skompletowanie wszystkiego to wydatek rzędu nawet 100 tys. zł. Wyposażenie jednej sali to kwota ok. 20-30 tys. zł.

Posiłki

Ważną kwestią w przedszkolu jest wyżywienie dzieci. Jeżeli będą one przygotowywane na miejscu, lokal musi mieć odpowiednio wyposażoną kuchnię, z oddzielnymi pomieszczeniami na przygotowywanie posiłków i na zmywanie, z osobnym wejściem dla dostawców, z własną wentylacją.

Kwestię posiłków można ewentualnie rozwiązać poprzez katering.

Powstało już sporo firm, które specjalizują się w karmieniu przedszkolaków. Ta nisza rynkowa powoli się zapełnia, zatem i ceny nie są tak wygórowane jak jeszcze kilka lat temu.

Można zamówić ofertę pakietową, czyli śniadanie, drugie śniadanie, obiad i podwieczorek. Jednak wiele przedszkoli najczęściej decyduje się tylko na obiady. Reszta posiłków jest przygotowywana na miejscu. Zaplecze gastronomiczne nie musi być w pełni wyposażone, jeśli będziemy w nim robić jedynie kanapki.

Przepisy budowlane

Budynek przedszkola musi spełniać wszelkie wymogi przepisów dotyczących budynków użyteczności publicznej – wymogi te określa rozporządzenie ministra infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. (link do przepisów)

Prawo budowlane określa zasadę, że każdy obiekt budowlany należy użytkować w sposób zgodny z jego przeznaczeniem. Przeznaczenie budynku oraz znajdujących się w nim lokali wynika z treści pozwolenia na budowę.

SANEPID i Straż Pożarna

Lokal powinien uzyskać pozytywne opinie Sanepidu oraz Straży Pożarnej. Informacje o wymogach Sanepidu można uzyskać w Powiatowej lub Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej.

Dotyczą one norm powierzchni, jakości wody, liczby usytuowania sanitariatów, niezbędnego wyposażenia przedszkola, oświetlenia, wentylacji, warunków koniecznych przy przygotowywaniu i wydawaniu posiłków (te kwestie szczegółowo określa ustawa z dnia 28 października 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia – link do przepisów), warunków w pomieszczeniach socjalnych i inne. Niektóre zasady zostały krótko już omówione wcześniej.

Ale musisz pamiętać, że np. nie unikniesz nagany za brak instrukcji mycia rąk, korzystania z toalet czy regulaminów przeciwpożarowych. Sanepid sprawdzi toalety, które muszą być oddzielne dla dzieci (przy każdej sali), osobne dla wychowawców oraz jeszcze inne dla obsługi kateringu i personelu kuchennego (to najnowsze wymogi).

W Powiatowej Komendzie Straży Pożarnej dowiesz się o wymogach przeciwpożarowych. Zdecydowanie łatwiej uzyskać zgodę dla budynków parterowych, wybudowanych z materiałów niepalnych.

Rodzaj i zakres potrzebnej dokumentacji dotyczącej lokalu zależy od rodzaju i zakresu koniecznych zmian adaptacyjnych. Do dokumentacji powinna być dołączona informacja o placu zabaw. Wszystkie meble, urządzenia i wykładziny powinny mieć niezbędne atesty.

Anna Konarzewska-Żuczek

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

REKLAMA

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

REKLAMA

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA