REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Bardzo ważną kwestią przy zakładaniu prywatnego przedszkola jest wybór lokalu. W przypadku tego typu działalności to absolutna podstawa. Lokal musi spełniać przepisowe wymogi, a jednocześnie znajdować się w atrakcyjnym miejscu. Jeżeli jednak uda się znaleźć odpowiednie pomieszczenia (a może jeszcze jakiś teren obok na plac zabaw) w pobliżu dużego osiedla,  to na brak klientów nie będziemy raczej narzekać.

Lepiej się jednak przygotować, że znalezienie właściwego lokalu na przedszkole nie będzie łatwe. Taki lokal musi spełnić wiele wymagań określonych różnymi przepisami.

REKLAMA

REKLAMA

Miejsce gdzie będzie prowadzone przedszkole powinno być zgodne z gminnym planem zagospodarowania przestrzennego. Osoba składająca zgłoszenie do ewidencji powinna mieć prawo do dysponowania lokalem (akt notarialny, umowa najmu lub użyczenia).

Lokal powinien zapewniać bezpieczne i higieniczne warunki, zgodne z odrębnymi przepisami – określa je przede wszystkim rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach.

Wyposażenie lokalu

REKLAMA

Powołane rozporządzenie określa m.in. następujące zasady, iż na terenie przedszkola zapewnia się:
1) właściwe oświetlenie;
2) równą nawierzchnię dróg, przejść i boisk;
3) instalację do odprowadzania ścieków i wody deszczowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Otwory kanalizacyjne, studzienki i inne zagłębienia na terenie przedszkola zakrywa się odpowiednimi pokrywami lub trwale zabezpiecza w inny sposób.

Szlaki komunikacyjne wychodzące poza teren przedszkola zabezpiecza się w sposób uniemożliwiający bezpośrednie wyjście na jezdnię. W miarę możliwości szlaki komunikacyjne kieruje się na ulicę o najmniejszym natężeniu ruchu.

Urządzenia higieniczno-sanitarne mają być utrzymywane w czystości i w stanie pełnej sprawności technicznej.

W pomieszczeniach przedszkola ma być zapewnione właściwe oświetlenie, wentylacja i ogrzewanie.

Gorące posiłki mają być spożywane wyłącznie w jadalniach lub innych pomieszczeniach wydzielonych w tym celu.

Lokal przeznaczony na przedszkole musi być wysoki na 3 m, a temperatura w nich nie może spadać poniżej 20 stopni. Na grzejnikach centralnego ogrzewania należy zamontować osłony ochronne. Szerokość drzwi to minimum 100 cm, a schodów i przejść nie mniej niż 120 cm.

Należy pamiętać o materiałach antypoślizgowych (przynajmniej na schodach) oraz o tym, by otwory w balustradach nie przekraczały 12 cm.

Kolejne wymagania dotyczą pomieszczeń sanitarnych – podłogi i ściany do wysokości 2 m powinny być w nich pokryte kafelkami. Na każde 15 dzieci musi być zapewniona przynajmniej jedna umywalka oraz toaleta. Ustawodawca zawarł także obowiązek posiadania brodzika z natryskiem. Temperatura ciepłej wody doprowadzanej do urządzeń sanitarnych nie może przekroczyć 40 st.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami w pomieszczeniach na każde dziecko powinno przypadać co najmniej 2m powierzchni. W sumie przedszkole na np. 40 dzieci powinno mieć ok. 200 m powierzchni, a plac zabaw – minimum 600 m.

Aby więc spełnić wszystkie wymogi najlepszym rozwiązaniem byłby dom wolnostojący, z dużymi pomieszczeniami, ogrodem, wydzielonymi miejscami parkingowymi i dobrym dojazdem. Chociaż oczywiście nie jest to jedyne miejsce gdzie można otworzyć przedszkole.

Lokal może być własny, wynajęty lub zbudowany od postaw. Jednak rzadko możemy dysponować taką kwotą aby zbudować wszystko od podstaw. Tak więc najczęściej będzie to wynajęty lokal, który trzeba będzie przystosować.
Najlepiej zwrócić się już na początku o opinię do fachowców: inżyniera budowlańca, strażaka i inspektora z sanepidu. Oni ocenią czy wybrany lokal nadaje się na przedszkole i czego mu brakuje. Musisz być przygotowanym na to, że adaptacja lokalu może pochłonąć co najmniej kilkadziesiąt tysięcy złotych.

Do kosztów przystosowania lokalu na potrzeby przedszkola musisz doliczyć wyposażenie sal oraz placu zabaw. Na zabawki, meble, huśtawki itp. możesz wydać co najmniej kilkadziesiąt tysięcy złotych.

Lista niezbędnych zakupów:
- stoliki,
- krzesełka,
- leżaki,
- wykładzina (chyba że zamontujemy ogrzewanie podłogowe),
- półki na zabawki,
- szafki dla dzieci,
- małe sedesy i umywalki
- pojemniki na mydło w płynie,
- dwie lodówki,
- kuchenka elektryczna,
- szafki na ubrania i buty,
- przyrządy do zajęć dodatkowych (m.in. materace do ćwiczeń i drabinki),
- sprzęt audio i wideo,
- zabawki (dla chłopców i dziewczynek),
- artykuły papiernicze,
- wyposażenie placu zabaw (piaskownica, huśtawki, zjeżdżalnia, rowerki, hulajnogi, wiaderka).

Skompletowanie wszystkiego to wydatek rzędu nawet 100 tys. zł. Wyposażenie jednej sali to kwota ok. 20-30 tys. zł.

Posiłki

Ważną kwestią w przedszkolu jest wyżywienie dzieci. Jeżeli będą one przygotowywane na miejscu, lokal musi mieć odpowiednio wyposażoną kuchnię, z oddzielnymi pomieszczeniami na przygotowywanie posiłków i na zmywanie, z osobnym wejściem dla dostawców, z własną wentylacją.

Kwestię posiłków można ewentualnie rozwiązać poprzez katering.

Powstało już sporo firm, które specjalizują się w karmieniu przedszkolaków. Ta nisza rynkowa powoli się zapełnia, zatem i ceny nie są tak wygórowane jak jeszcze kilka lat temu.

Można zamówić ofertę pakietową, czyli śniadanie, drugie śniadanie, obiad i podwieczorek. Jednak wiele przedszkoli najczęściej decyduje się tylko na obiady. Reszta posiłków jest przygotowywana na miejscu. Zaplecze gastronomiczne nie musi być w pełni wyposażone, jeśli będziemy w nim robić jedynie kanapki.

Przepisy budowlane

Budynek przedszkola musi spełniać wszelkie wymogi przepisów dotyczących budynków użyteczności publicznej – wymogi te określa rozporządzenie ministra infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. (link do przepisów)

Prawo budowlane określa zasadę, że każdy obiekt budowlany należy użytkować w sposób zgodny z jego przeznaczeniem. Przeznaczenie budynku oraz znajdujących się w nim lokali wynika z treści pozwolenia na budowę.

SANEPID i Straż Pożarna

Lokal powinien uzyskać pozytywne opinie Sanepidu oraz Straży Pożarnej. Informacje o wymogach Sanepidu można uzyskać w Powiatowej lub Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej.

Dotyczą one norm powierzchni, jakości wody, liczby usytuowania sanitariatów, niezbędnego wyposażenia przedszkola, oświetlenia, wentylacji, warunków koniecznych przy przygotowywaniu i wydawaniu posiłków (te kwestie szczegółowo określa ustawa z dnia 28 października 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia – link do przepisów), warunków w pomieszczeniach socjalnych i inne. Niektóre zasady zostały krótko już omówione wcześniej.

Ale musisz pamiętać, że np. nie unikniesz nagany za brak instrukcji mycia rąk, korzystania z toalet czy regulaminów przeciwpożarowych. Sanepid sprawdzi toalety, które muszą być oddzielne dla dzieci (przy każdej sali), osobne dla wychowawców oraz jeszcze inne dla obsługi kateringu i personelu kuchennego (to najnowsze wymogi).

W Powiatowej Komendzie Straży Pożarnej dowiesz się o wymogach przeciwpożarowych. Zdecydowanie łatwiej uzyskać zgodę dla budynków parterowych, wybudowanych z materiałów niepalnych.

Rodzaj i zakres potrzebnej dokumentacji dotyczącej lokalu zależy od rodzaju i zakresu koniecznych zmian adaptacyjnych. Do dokumentacji powinna być dołączona informacja o placu zabaw. Wszystkie meble, urządzenia i wykładziny powinny mieć niezbędne atesty.

Anna Konarzewska-Żuczek

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zmiany w CEIDG od 2026 r. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Stopniowo zmiany wejdą w życie w 2026, 2027 i 2028 r.

Idą duże zmiany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będzie digitalizacja i prostsza obsługa dla przedsiębiorców. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Zmiany będą wprowadzane stopniowo w 2026, 2027 i 2028 r. Czego dotyczą?

Jeden podpis zmienił losy całej branży. Tysiące Polaków czeka przymusowa zmiana

Prezydent Karol Nawrocki podjął decyzję, która wywraca do góry nogami polski sektor futrzarski wart setki milionów złotych. Hodowcy norek i lisów mają czas do końca 2033 roku na zamknięcie działalności. Za nimi stoją tysiące pracowników, których czekają odprawy i poszukiwanie nowego zajęcia. Co oznacza ta historyczna zmiana dla przedsiębiorców, lokalnych społeczności i zwierząt?

3 tys. zł na jeden pojazd. Można już składać wnioski o dofinansowanie do wymiany tachografów

Od 1 grudnia od godz. 10:00 firmy transportowe z przewozami do państw UE mogą już składać wnioski o dofinansowanie do wymiany tachografów. Na jeden pojazd należy się kwota do 3 tys. zł. Obowiązuje zasada kto pierwszy, ten lepszy.

Polskie banknoty w portfelach świata. Jak PWPW buduje swoją pozycję na globalnym rynku Gwatemala, Peru, Paragwaj [Gość Infor.pl]

Dla większości z nas to kraje widziane raczej na wakacyjnych zdjęciach niż w kontekście polskiego przemysłu. A jednak właśnie tam obywatele płacą banknotami wyprodukowanymi w > Polsce. I nie chodzi o druk, ale o pełną produkcję. O to, jak powstają > te banknoty i dlaczego świat tak chętnie zamawia je w Warszawie, > opowiadała Grażyna Rafalska, dyrektor Biura Sprzedaży Polskiej > Wytwórni Papierów Wartościowych.

REKLAMA

Firma Dobrze Widziana 2025 i Medal Solidarności Społecznej – poznaliśmy tegorocznych laureatów

W czwartek, 27 listopada 2025 r. w Warsaw Presidential Hotel odbył się finał XVI edycji konkursu Firma Dobrze Widziana. Konkurs ten ma na celu promowanie firm członkowskich Business Centre Club, które realizują działania CSR oraz ESG. Wydarzenie odbyło się pod Honorowym Patronatem Ministra Rodziny i Polityki Społecznej oraz Rektora Szkoły Głównej Handlowej.

Główny Inspektorat Sanitarny: kontrola produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych [Podsumowanie]

Główny Inspektorat Sanitarny przeprowadził ogólnopolską kontrolę produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych stosowanych m.in. w konserwacji drewna oraz materiałów budowlanych. Oto podsumowanie akcji.

Dłuższy termin na oświadczenie o korzystaniu z zamrożonej ceny prądu. Firmy z sektora MŚP będą miały czas do 30 czerwca 2026 r.

Rząd przyjął w środę [red. 26 listopada 2025 r.] projekt ustawy o przedłużeniu firmom z sektora MŚP do 30 czerwca 2026 r. czasu na złożenie swoim sprzedawcom energii elektrycznej, oświadczeń o korzystaniu z zamrożonych cen prądu w II połowie 2024 r.

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

REKLAMA

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. UE zaostrza przepisy. Mniej chemikaliów w składzie i cyfrowy paszport

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. W UE zaostrza się przepisy o bezpieczeństwie zabawek. Lista zakazanych w zabawkach chemikaliów się wydłuża. Dodatkowo Parlament Europejski wprowadza cyfrowy paszport ułatwiający kontrolę spełniania norm bezpieczeństwa przez zabawkę.

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA