REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Bardzo ważną kwestią przy zakładaniu prywatnego przedszkola jest wybór lokalu. W przypadku tego typu działalności to absolutna podstawa. Lokal musi spełniać przepisowe wymogi, a jednocześnie znajdować się w atrakcyjnym miejscu. Jeżeli jednak uda się znaleźć odpowiednie pomieszczenia (a może jeszcze jakiś teren obok na plac zabaw) w pobliżu dużego osiedla,  to na brak klientów nie będziemy raczej narzekać.

Lepiej się jednak przygotować, że znalezienie właściwego lokalu na przedszkole nie będzie łatwe. Taki lokal musi spełnić wiele wymagań określonych różnymi przepisami.

REKLAMA

Miejsce gdzie będzie prowadzone przedszkole powinno być zgodne z gminnym planem zagospodarowania przestrzennego. Osoba składająca zgłoszenie do ewidencji powinna mieć prawo do dysponowania lokalem (akt notarialny, umowa najmu lub użyczenia).

Lokal powinien zapewniać bezpieczne i higieniczne warunki, zgodne z odrębnymi przepisami – określa je przede wszystkim rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach.

Wyposażenie lokalu

Powołane rozporządzenie określa m.in. następujące zasady, iż na terenie przedszkola zapewnia się:
1) właściwe oświetlenie;
2) równą nawierzchnię dróg, przejść i boisk;
3) instalację do odprowadzania ścieków i wody deszczowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Otwory kanalizacyjne, studzienki i inne zagłębienia na terenie przedszkola zakrywa się odpowiednimi pokrywami lub trwale zabezpiecza w inny sposób.

Szlaki komunikacyjne wychodzące poza teren przedszkola zabezpiecza się w sposób uniemożliwiający bezpośrednie wyjście na jezdnię. W miarę możliwości szlaki komunikacyjne kieruje się na ulicę o najmniejszym natężeniu ruchu.

Urządzenia higieniczno-sanitarne mają być utrzymywane w czystości i w stanie pełnej sprawności technicznej.

W pomieszczeniach przedszkola ma być zapewnione właściwe oświetlenie, wentylacja i ogrzewanie.

Gorące posiłki mają być spożywane wyłącznie w jadalniach lub innych pomieszczeniach wydzielonych w tym celu.

Lokal przeznaczony na przedszkole musi być wysoki na 3 m, a temperatura w nich nie może spadać poniżej 20 stopni. Na grzejnikach centralnego ogrzewania należy zamontować osłony ochronne. Szerokość drzwi to minimum 100 cm, a schodów i przejść nie mniej niż 120 cm.

Należy pamiętać o materiałach antypoślizgowych (przynajmniej na schodach) oraz o tym, by otwory w balustradach nie przekraczały 12 cm.

REKLAMA

Kolejne wymagania dotyczą pomieszczeń sanitarnych – podłogi i ściany do wysokości 2 m powinny być w nich pokryte kafelkami. Na każde 15 dzieci musi być zapewniona przynajmniej jedna umywalka oraz toaleta. Ustawodawca zawarł także obowiązek posiadania brodzika z natryskiem. Temperatura ciepłej wody doprowadzanej do urządzeń sanitarnych nie może przekroczyć 40 st.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami w pomieszczeniach na każde dziecko powinno przypadać co najmniej 2m powierzchni. W sumie przedszkole na np. 40 dzieci powinno mieć ok. 200 m powierzchni, a plac zabaw – minimum 600 m.

Aby więc spełnić wszystkie wymogi najlepszym rozwiązaniem byłby dom wolnostojący, z dużymi pomieszczeniami, ogrodem, wydzielonymi miejscami parkingowymi i dobrym dojazdem. Chociaż oczywiście nie jest to jedyne miejsce gdzie można otworzyć przedszkole.

REKLAMA

Lokal może być własny, wynajęty lub zbudowany od postaw. Jednak rzadko możemy dysponować taką kwotą aby zbudować wszystko od podstaw. Tak więc najczęściej będzie to wynajęty lokal, który trzeba będzie przystosować.
Najlepiej zwrócić się już na początku o opinię do fachowców: inżyniera budowlańca, strażaka i inspektora z sanepidu. Oni ocenią czy wybrany lokal nadaje się na przedszkole i czego mu brakuje. Musisz być przygotowanym na to, że adaptacja lokalu może pochłonąć co najmniej kilkadziesiąt tysięcy złotych.

Do kosztów przystosowania lokalu na potrzeby przedszkola musisz doliczyć wyposażenie sal oraz placu zabaw. Na zabawki, meble, huśtawki itp. możesz wydać co najmniej kilkadziesiąt tysięcy złotych.

Lista niezbędnych zakupów:
- stoliki,
- krzesełka,
- leżaki,
- wykładzina (chyba że zamontujemy ogrzewanie podłogowe),
- półki na zabawki,
- szafki dla dzieci,
- małe sedesy i umywalki
- pojemniki na mydło w płynie,
- dwie lodówki,
- kuchenka elektryczna,
- szafki na ubrania i buty,
- przyrządy do zajęć dodatkowych (m.in. materace do ćwiczeń i drabinki),
- sprzęt audio i wideo,
- zabawki (dla chłopców i dziewczynek),
- artykuły papiernicze,
- wyposażenie placu zabaw (piaskownica, huśtawki, zjeżdżalnia, rowerki, hulajnogi, wiaderka).

Skompletowanie wszystkiego to wydatek rzędu nawet 100 tys. zł. Wyposażenie jednej sali to kwota ok. 20-30 tys. zł.

Posiłki

Ważną kwestią w przedszkolu jest wyżywienie dzieci. Jeżeli będą one przygotowywane na miejscu, lokal musi mieć odpowiednio wyposażoną kuchnię, z oddzielnymi pomieszczeniami na przygotowywanie posiłków i na zmywanie, z osobnym wejściem dla dostawców, z własną wentylacją.

Kwestię posiłków można ewentualnie rozwiązać poprzez katering.

Powstało już sporo firm, które specjalizują się w karmieniu przedszkolaków. Ta nisza rynkowa powoli się zapełnia, zatem i ceny nie są tak wygórowane jak jeszcze kilka lat temu.

Można zamówić ofertę pakietową, czyli śniadanie, drugie śniadanie, obiad i podwieczorek. Jednak wiele przedszkoli najczęściej decyduje się tylko na obiady. Reszta posiłków jest przygotowywana na miejscu. Zaplecze gastronomiczne nie musi być w pełni wyposażone, jeśli będziemy w nim robić jedynie kanapki.

Przepisy budowlane

Budynek przedszkola musi spełniać wszelkie wymogi przepisów dotyczących budynków użyteczności publicznej – wymogi te określa rozporządzenie ministra infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. (link do przepisów)

Prawo budowlane określa zasadę, że każdy obiekt budowlany należy użytkować w sposób zgodny z jego przeznaczeniem. Przeznaczenie budynku oraz znajdujących się w nim lokali wynika z treści pozwolenia na budowę.

SANEPID i Straż Pożarna

Lokal powinien uzyskać pozytywne opinie Sanepidu oraz Straży Pożarnej. Informacje o wymogach Sanepidu można uzyskać w Powiatowej lub Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej.

Dotyczą one norm powierzchni, jakości wody, liczby usytuowania sanitariatów, niezbędnego wyposażenia przedszkola, oświetlenia, wentylacji, warunków koniecznych przy przygotowywaniu i wydawaniu posiłków (te kwestie szczegółowo określa ustawa z dnia 28 października 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia – link do przepisów), warunków w pomieszczeniach socjalnych i inne. Niektóre zasady zostały krótko już omówione wcześniej.

Ale musisz pamiętać, że np. nie unikniesz nagany za brak instrukcji mycia rąk, korzystania z toalet czy regulaminów przeciwpożarowych. Sanepid sprawdzi toalety, które muszą być oddzielne dla dzieci (przy każdej sali), osobne dla wychowawców oraz jeszcze inne dla obsługi kateringu i personelu kuchennego (to najnowsze wymogi).

W Powiatowej Komendzie Straży Pożarnej dowiesz się o wymogach przeciwpożarowych. Zdecydowanie łatwiej uzyskać zgodę dla budynków parterowych, wybudowanych z materiałów niepalnych.

Rodzaj i zakres potrzebnej dokumentacji dotyczącej lokalu zależy od rodzaju i zakresu koniecznych zmian adaptacyjnych. Do dokumentacji powinna być dołączona informacja o placu zabaw. Wszystkie meble, urządzenia i wykładziny powinny mieć niezbędne atesty.

Anna Konarzewska-Żuczek

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

REKLAMA

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

Jak założyć spółkę z o.o. przez S24?

Rejestracja spółki z o.o. przez system S24 w wielu przypadkach jest najlepszą metodą zakładania spółki, ze względu na ograniczenie kosztów, szybkość (np. nie ma konieczności umawiania spotkań z notariuszem) i możliwość działania zdalnego w wielu sytuacjach. Mimo tego, że funkcjonowanie systemu s24 wydaje się niezbyt skomplikowane, to jednak zakładanie spółki wymaga posiadania pewnej wiedzy prawnej.

REKLAMA

Ustawa wiatrakowa 2025 przyjęta: 500 metrów odległości wiatraków od zabudowań

Ustawa wiatrakowa 2025 została przyjęta przez rząd. Przedsiębiorcy, szczególnie województwa zachodniopomorskiego, nie kryją zadowolenia. Wymaganą odległość wiatraków od zabudowań zmniejsza się do 500 metrów.

Piękny umysł. Jakie możliwości poznania preferencji zachowań człowieka daje PRISM Brain Mapping?

Od wielu lat neuronauka znajduje zastosowanie nie tylko w medycynie, lecz także w pracy rozwojowej – indywidualnej i zespołowej. Doskonałym przykładem narzędzia diagnostycznego, którego metodologia jest zbudowana na wiedzy o mózgu, jest PRISM Brain Mapping. Uniwersalność i dokładność tego narzędzia pozwala na jego szerokie wykorzystanie w obszarze HR.

REKLAMA