REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe prawo branży turystycznej od 1 lipca 2018 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nowe prawo branży turystycznej od 1 lipca 2018 r.
Nowe prawo branży turystycznej od 1 lipca 2018 r.

REKLAMA

REKLAMA

Nowa ustawa o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych, uchwalona w związku z nowymi regulacjami unijnymi, porusza między innymi kwestie warunków oferowania, sprzedaży i realizacji imprez turystycznych oraz powiązanych usług turystycznych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a także za granicą. Jakich konkretnie zmian mogą spodziewać się od 1 lipca 2018 r. przedsiębiorcy działający na rynku turystycznym? Ich istotę omawia Martyna Kielin z kancelarii KG LEGAL Kiełtyka Gładkowski - spółka partnerska - Kancelaria Radców Prawnych.

REKLAMA

Ustawa z 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych (dalej: „ustawa”) transponuje dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2015/2302/UE z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie imprez turystycznych i powiązanych usług turystycznych na grunt polskiego prawa. Ta nowa ustawa stanowi poprawę rozwiązań prawnych już istniejących, szczególnie w zakresie bezpieczeństwa podróżnych na wypadek skutków niewypłacalności organizatorów turystyki i pośredników turystycznych. Ingeruje również w zakres finansowej odpowiedzialności organizatora turystyki i przedsiębiorcy. Ułatwia nabywanie usług turystycznych przy uwzględnieniu wymaganych zabezpieczeń finansowych dla tych podmiotów.

REKLAMA

Ta ustawa dokonuje także znacznych zmian w innych ustawach, przede wszystkich uchyla część przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych wraz ze zmianą tytułu tej ustawy, który po wejściu w życie zmianie będzie brzmieć: „ustawa o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych”.

Zakres przedmiotowy ustawy obejmuje warunki oferowania, sprzedaży i realizacji imprez turystycznych oraz powiązanych usług turystycznych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a także za granicą, jeżeli umowy z podróżnymi są zawierane przez przedsiębiorców turystycznych mających siedzibę na terytorium RP.

Istnieją także wyjątki w stosowaniu nowych przepisów. I tak, artykuł 3 ustawy przewiduje następujące wyłączenia spod jej stosowania:

- po pierwsze – czas trwania i zakwaterowanie - ustawa nie dotyczy imprez turystycznych oraz powiązanych usług turystycznych trwających krócej niż 24 godziny, chyba że obejmują one nocleg;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

- po drugie – charakter podróży - ustawy nie stosuje się do wyjazdów oferowanych, zamawianych i realizowanych okazjonalnie, na zasadach niezarobkowych i wyłącznie ograniczonej grupie podróżnych. Mogą one dotyczyć np. formy krajoznawstwa i turystyki (np. wycieczki, zielone szkoły, biwaki, obozy, itp.), wycieczki organizowane nie częściej niż kilka razy w roku przez organizacje charytatywne, kluby sportowe lub szkoły dla ich członków, które nie są oferowane ogółowi społeczeństwa.

Zakres zmian nie dotyczy także podróży służbowych organizowanych na podstawie umowy generalnej – przez przedsiębiorstwa lub przez organizacje, które organizują własne podróże na podstawie umowy ogólnej (generalnej) i stąd mają autonomicznie uregulowaną kwestię ochrony podróżujących.

Polecamy: INFORLEX Biznes

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Należy szczególnie zwrócić uwagę, że ustawa wprowadza również nowe pojęcia oraz na nowo definiuje te już istniejące w aktualnym obiegu prawnym (usługa turystyczna, impreza turystyczna, przedsiębiorca turystyczny, itd.).

Nadto, przepisy drugiego rozdziału ustawy obejmują m.in zasady funkcjonowania organizatorów turystyki i przedsiębiorców ułatwiających nabywanie powiązanych usług turystycznych, a także agentów turystycznych. Ujęto w nich warunki jakie te podmioty muszą spełniać, tj. warunki takie jak np. posiadanie zabezpieczenia finansowego w formach przewidzianych ustawą, prowadzenia dokumentacji, w tym wykazu umów oraz realizację obowiązku informacyjnego wobec podróżnych. Mają one zapewnić niezbędny poziom ochrony podróżnych na wypadek niewypłacalności oraz procesu likwidacji skutków niewypłacalności.

Również szczegółowo uregulowano przepisy dotyczące turystycznego rachunku powierniczego, który stanowi formę zabezpieczenia środków finansowych - gromadzi środki niezbędne na pokrycie poniesionych kosztów zorganizowania imprezy turystycznej oraz zapewnia podróżnemu zwrot całości wpłaconych środków do czasu wykonania na jego rzecz całej umowy o udział w imprezie turystycznej. Do tego momentu uniemożliwia organizatorowi turystyki dostęp do tych środków.

Istotny dla branżowców może być fakt, że rozdział 4 ustawy szczegółowo określa niezbędne wymagania dotyczące funkcjonowania w rejestrze, które są odmienne dla przedsiębiorców turystycznych zamierzających działać wyłącznie na rynku krajowym. W takim przypadku przedsiębiorca turystyczny musi spełnić trzy zasadnicze przesłanki: złożyć wiążące oświadczenie o zamiarze wykonywania działalności wyłącznie na terenie kraju i zamiarze korzystania wyłącznie z turystycznego rachunku powierniczego, określić zakres terytorialny swej działalności wyłącznie jako terytorium kraju oraz złożyć potwierdzoną za zgodność kopię umowy o turystyczny rachunek powierniczy. Określono również przesłanki wykreślenia z rejestru oraz zawieszania działalności.

Na grunt projektowanej ustawy przeniesione zostały w przepisy dotyczące Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego. Obowiązkiem wszystkich przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie organizowania imprez turystycznych oraz przedsiębiorców ułatwiających nabywanie powiązanych usług turystycznych, będzie wyliczanie i terminowe odprowadzanie składek na Turystyczny Fundusz Gwarancyjny. Uregulowano kwestie wysokości, sposobu naliczania, odprowadzania i rozliczania składek wpłacanych na Fundusz przez te podmioty.

To przedsiębiorca musi udowodnić klientowi warunki umowy

Przepisy szóstego rozdziału ustawy regulują kwestię realizacji obowiązku informacyjnego wobec podróżnych, w tym za pośrednictwem stosownych formularzy. Informacje muszą być przekazywane w sposób jasny, zrozumiały i widoczny oraz nie mogą wprowadzać podróżnego w błąd. Ciężar udowodnienia prawidłowego spełnienia obowiązku informacyjnego wobec podróżnych przeniesiono na przedsiębiorcę turystycznego. Zawarto też szczegółową regulację dotyczącą umowy o udział w imprezie turystycznej oraz dokumentów i informacji, które podróżny musi otrzymać przed rozpoczęciem imprezy turystycznej. Postanowienia umów nie mogą również zmierzać do wyłączenia lub ograniczenia odpowiedzialności określonej w ustawie, a w przypadku ich wprowadzenia do umowy są one nieważne. Jeden z istotnych elementów umowy będzie stanowić informacja o zasadach i możliwościach modyfikacji ustalonej w umowie ceny jak również precyzyjnie zasady, przesłanki i terminy rozwiązywania i odstępowania od zawartych umów.

Poza tym, organizatorzy turystyki lub agenci turystyczni zostali zobowiązani do bezzwłocznego udostępnienia podróżnym na trwałym nośniku kopii umowy lub potwierdzenia jej zawarcia. Podróżnemu zagwarantowano prawo do otrzymania pisemnego potwierdzenia posiadania zabezpieczeń finansowych w przypadku dokonania całości lub części wpłaty, a także otrzymania wszelkich dokumentów niezbędnych do rozpoczęcia podróży.

W omawianej ustawie przyjęto, że organizator turystyki ponosi odpowiedzialność za wykonanie usług turystycznych objętych umową o udział w imprezie turystycznej, bez względu na to, czy usługi te mają być wykonane przez samego organizatora turystyki, czy też przez innych dostawców usług turystycznych. Istnieją przypadki, które będą stanowić przesłanki ewentualnego ograniczenia tej odpowiedzialności wynikające choćby z niemożności usunięcia niezgodności, działania osób trzecich lub przyczynienia się podróżnego. Uregulowano także obowiązek udzielenia podróżnemu w trudnej sytuacji pomocy przez organizatora turystyki oraz wskazano jakie roszczenia przysługują podróżnemu, organizatorowi turystyki oraz innym podmiotom w przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania umowy o imprezę turystyczną, jak również wprowadzono regulacje dotyczące odpowiedzialności odszkodowawczej.


Kary pieniężne

Przepisy ustawy przewidują kary pieniężne w przypadkach funkcjonowania organizatorów turystyki oraz przedsiębiorców ułatwiających nabywanie powiązanych usług turystycznych z naruszeniem obowiązków przewidzianych w rozporządzeniach nr 1177/2010 i nr 181/2011 dotyczących praw pasażerów podróżujących drogą morską i drogą wodną śródlądową, a także praw pasażerów w transporcie autobusowym i autokarowym. Górną granicę kar pieniężnych określono na kwotę odpowiednio 50 000 zł i 30 000 zł. W ramach tych przepisów ujęto także kwestię odwołań od decyzji marszałka województwa o nałożeniu kary pieniężnej.

Podsumowując, polscy i zagraniczni przedsiębiorcy działający na europejskim rynku turystycznym będą musieli liczyć się ze zmianami w polskim prawie turystycznym, które dotyczą m.in wymaganych zabezpieczeń finansowych czy turystycznego rachunku powierniczego. Ważną kwestię stanowić będzie również bardzo rozbudowany obowiązek informacyjny wobec klientów na rynku turystycznym, wraz z korzystaniem w tym celu ze stosownych formularzy określonych ustawą. Nieodłącznym elementem pracy każdego podmiotu działającego na rynku turystycznym będzie również wyliczanie i terminowe odprowadzanie składek na Turystyczny Fundusz Gwarancyjny.

Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2018 r.

Martyna Kielin - prawnik kancelarii KG LEGAL KIEŁTYKA GŁADKOWSKI – SPÓŁKA PARTNERSKA. Kancelaria radców prawnych z siedzibą w Krakowie. Specjalizuje się przede wszystkim w prawie administracyjnym i procedurze administracyjnej.

Abstract:

The article was prepared by KG LEGAL KIEŁTYKA GŁADKOWSKI based in Cracow, Poland. It discusses changes that will occur in the tourism industry in connection with the new act that introduces new EU regulations into Polish law. These changes relate primarily to the terms of offering, selling and implementing tourist events and related travel services on the territory of the Republic of Poland, as well as abroad and requirements towards the Polish Tourism Guarantee Fund.

Key words: Polish tourism, Polish changes in law, Polish travel industry, sport law, tourist market in Poland, Polish tourism industry.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w amortyzacji aut od 2026 r. – jak nie stracić 20 tys. zł na samochodzie firmowym?

Od 1 stycznia 2026 r. nadchodzi rewolucja dla przedsiębiorców. Zmiany w przepisach sprawią, że auta spalinowe staną się znacznie droższe w rozliczeniu podatkowym. Nowe, niższe limity amortyzacji i leasingu mogą uszczuplić kieszeń firmy o nawet 20 tys. zł w ciągu kilku lat. Co zrobić jeszcze w 2025 r., żeby uniknąć dodatkowych kosztów i utrzymać maksymalne odliczenia? Poniżej znajdziesz praktyczny poradnik.

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]. W pierwszej połowie br. 21,5 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej wpłynęło do rejestru CEIDG od osób, które mają obywatelstwo innego państwa. To 14,4% wszystkich zgłoszeń w tym zakresie.

Hossa na giełdzie w 2025 r. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają zagraniczni inwestorzy

Na warszawskiej giełdzie trwa hossa. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają u nas zagraniczni inwestorzy. Co musi się w Polsce zmienić, aby ludzie zaczęli inwestować na giełdzie?

Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

REKLAMA

Rezygnują z własnej działalności na rzecz umowy o pracę. Sytuacja jest trudna

Sytuacja jednoosobowych działalności gospodarczych jest trudna. Coraz więcej osób rezygnuje i wybiera umowę o pracę. W 2025 r. wpłynęło blisko 100 tysięcy wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej. Jakie są bezpośrednie przyczyny takiego stanu rzeczy?

Umowa Mercosur może osłabić rynek UE. O co chodzi? Jeszcze 40 umów handlowych należy przejrzeć

Umowa z krajami Mercosur (Argentyną, Brazylią, Paragwajem i Urugwajem) dotyczy partnerstwa w obszarze handlu, dialogu politycznego i współpracy sektorowej. Otwiera rynek UE na produkty z tych państw, przede wszystkim mięso i zboża. Rolnicy obawiają się napływu tańszych, słabszej jakości produktów, które zdestabilizują rynek. UE ma jeszcze ponad 40 umów handlowych. Należy je przejrzeć.

1 października 2025 r. w Polsce wchodzi system kaucyjny. Jest pomysł przesunięcia terminu lub odstąpienia od kar

Dnia 1 października 2025 r. w Polsce wchodzi w życie system kaucyjny. Rzecznik MŚP przedstawia szereg obaw i wątpliwości dotyczących funkcjonowania nowych przepisów. Jest pomysł przesunięcia terminu wejścia w życie systemu kaucyjnego albo odstąpienia od nakładania kar na jego początkowym etapie.

Paragony grozy a wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny

Wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny. Mimo pojawiających się w mediach “paragonów grozy”, sierpniowy wypoczynek wciąż można zaplanować w korzystnej cenie, zwłaszcza rezerwując nocleg bezpośrednio.

REKLAMA

150 tys. zł dofinansowania! Dla kogo i od kiedy można składać wnioski?

Zakładasz własny biznes, ale brakuje Ci środków na start? Nie musisz od razu brać drogiego kredytu. W Polsce jest kilka źródeł finansowania, które mogą pomóc w uruchomieniu działalności – od dotacji i tanich pożyczek, po prywatnych inwestorów i crowdfunding. Wybór zależy m.in. od tego, czy jesteś bezrobotny, mieszkasz na wsi, czy może planujesz innowacyjny startup.

W pół roku otwarto ponad 149 tys. jednoosobowych firm. Do tego wznowiono przeszło 102 tys. [DANE Z CEIDG]

Jak wynika z danych Ministerstwa Rozwoju i Technologii (MRiT), w pierwszej połowie 2025 roku do rejestru CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) wpłynęło 149,1 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej. To o 1% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, kiedy takich przypadków było 150,7 tys. Co to oznacza?

REKLAMA