REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odzyskiwanie długów w 2017 r. – uproszczenia dla przedsiębiorców

Odzyskiwanie długów w 2017 r. – uproszczenia dla przedsiębiorców /fot. Fotolia
Odzyskiwanie długów w 2017 r. – uproszczenia dla przedsiębiorców /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Projekt ustawy ułatwiającej dochodzenie wierzytelności ma wejść w życie w 2017 r. Odzyskiwanie długów od kontrahentów ma ułatwić wprowadzenie notarialnych nakazów zapłaty oraz zwiększona możliwość otrzymywania informacji o zobowiązaniach potencjalnych kontrahentów z biur informacji gospodarczej. Skróceniu ulegnie postępowanie grupowe.

Zmiany w prawie ułatwiające odzyskiwanie wierzytelności zostały przygotowane przez Ministerstwo Rozwoju. Celem tej regulacji jest przede wszystkim wzmocnienie praw oraz gwarancji dla wierzycieli z sektora MŚP. Zgodnie z uzasadnieniem do projektu ustawy ułatwiającej odzyskiwanie długów wzmocnienie praw oraz gwarancji dla wierzycieli ma nastąpić dzięki:

REKLAMA

REKLAMA

  • zwiększeniu możliwości uzyskania informacji o zobowiązaniach potencjalnego kontrahenta z rejestrów biur informacji gospodarczych;
  • podwyższeniu górnego progu wartości przedmiotu sporu (dotyczy spraw rozpoznawanych w postępowaniu uproszczonym);
  • umożliwieniu notariuszom wydawania nakazów zapłaty (dotyczy długów, które mogą być dochodzone w postępowaniu upominawczym);
  • poszerzeniu zakresu spraw rozpoznawanych w postępowaniu grupowym;
  • podniesieniu efektywności dwóch postępowań – zabezpieczającego i egzekucyjnego;
  • zapewnieniu słusznej ochrony inwestorowi i podwykonawcy, jako uczestnikom procesu budowlanego;
  • określeniu przesłanek uzasadniających zawarcie przez podmiot gospodarujący środkami publicznymi ugody w sprawach dotyczących należności cywilnoprawnych.

Łatwiejsze uzyskanie informacji o kontrahencie

W obecnym stanie prawnym kontrahenta można sprawdzić w KRS (rejestr dłużników niewypłacalnych) oraz w rejestrach prowadzonych przez biura informacji gospodarczej. Zdaniem pomysłodawców projektu ustawy jest to zdecydowanie za mało, ponieważ rejestry te nie zawierają aktualnych i pełnych informacji o dłużnikach. Celem zmiany jest upowszechnienie korzystania z biur informacji gospodarczej, poprzez zwiększenie ich dostępności oraz aktualizację sytuacji finansowej kontrahentów (z zachowaniem zasady poszanowania godności dłużnika).

Zobacz serwis: Prawo dla firm

REKLAMA

Nakaz zapłaty wyda kancelaria notarialna

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Notariusz będzie mógł wydać nakaz zapłaty w postępowaniu upominawczym. Dzięki tym zmianom przedsiębiorca uzyska nakaz zapłaty nie tylko w sądzie, ale również w kancelarii notarialnej. Zmiana ta ma na celu usprawnienie oraz przyspieszenie postępowania upominawczego.

Istotną zmianą jest także to, że doręczeniem notarialnego nakazu zapłaty będzie mógł zająć się pracownik kancelarii notarialnej lub sam notariusz.

W aktualnym stanie prawnym dwukrotne awizowanie przesyłki ma skutek doręczenia. Kodeks postępowania cywilnego przewiduje doręczenie zastępcze (art.139 kpc), czyli doręczenie mające miejsce w sytuacji, gdy nie ma możliwości doręczenia przesyłki sądowej w żaden inny sposób, czyli nie ma możliwości doręczenia pisma procesowego osobiście, dorosłemu domownikowi, w miejscu pracy. Do skutecznego doręczenia zastępczego dojdzie wówczas, gdy zostanie złożona w placówce pocztowej lub w lokalu gminy, przy jednoczesnym pozostawieniu informacji w drzwiach adresata. Umożliwienie pracownikom kancelarii notarialnych osobistego wręczania nakazów zapłaty może pomóc w zmniejszeniu „fikcyjnych doręczeń”.

Zgodnie z projektem notariusz wyda nakaz zapłaty na podstawie wniosku złożonego do kancelarii notarialnej. Wniosek wierzyciel składa w formie pisemnej. Po złożeniu wniosku notariusz wyda nakaz zapłaty, w którym wskaże dłużnikowi dwutygodniowy termin zaspokojenia roszczenia lub wniesienia do kancelarii sprzeciwu.

W celu uniknięcia wielokrotnego wydawania nakazu zapłaty przez notariuszy projektodawca proponuje utworzenie internetowego rejestru notarialnych nakazów zapłaty.

Złożenie sprzeciwu od notarialnego nakazu zapłaty będzie skutkować utratą mocy nakazu w całości lub w części (w zależności od tego jaka część nakazu została zaskarżona sprzeciwem). W takiej sytuacji notariusz przekaże sprawę do sądu właściwego miejsca zamieszkania lub siedziby dłużnika.

Przekazanie części spraw kancelariom notarialnym na pewno przyczyni się do przyspieszenia postępowań mających na celu odzyskanie długu na etapie sądowym. Liczba spraw wnoszonych do sądu z roku na rok rośnie. Jak wynika z danych Ministerstwa Sprawiedliwości w 2015 r. do sądów wpłynęło 6,5 mln spraw, było ich więc o 319% więcej niż w 2007 r.

Co da wierzycielom postępowanie grupowe

Kolejnym ważnym dla wierzycieli punktem projektu jest rozszerzenie zakresu spraw rozpatrywanych w postępowaniu grupowym. W obecnym stanie prawnym rygorystyczna oraz długa procedura dochodzenia roszczeń w postępowaniu grupowym utrudnia dochodzenie roszczeń pieniężnych w tym postępowaniu. Projekt przewiduje wprowadzenie zmian do ustawy o dochodzeniu roszczeń w postępowaniu grupowym z dnia 19 lipca 2010 r. Zmiany mają na celu przede wszystkim zwiększyć efektywność postępowań grupowych oraz zlikwidować problematyczne kwestie dotyczące postępowań grupowych. Priorytetem jest tu przede wszystkim zbyt długi czas rozpatrywania sprawy w postępowaniu grupowym, zwłaszcza na etapie certyfikacji. Zniesienie obowiązku przeprowadzenia rozprawy w przedmiocie możliwości rozpoznania sprawy w postępowaniu grupowym skróci proces nawet o kilka miesięcy. Ponadto zmiany mają na celu zniwelowanie ryzyka nieuzasadnionego obciążenia powoda kaucją na zabezpieczenie kosztów procesu. Przedsiębiorca dzięki planowanym zmianom w postępowaniu grupowym w krótszym czasie odzyska należności, co może wpłynąć korzystnie dla płynności finansowej przedsiębiorców.

Zobacz serwis: Windykacja

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

REKLAMA

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie 2025 r. i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [checklista] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

REKLAMA

Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA