Elektroniczny rejestr przedsiębiorców transportu drogowego
REKLAMA
REKLAMA
Jak wskazało Centrum Informacyjne Rządu(CIR) utworzenie rejestru ma na celu wypełnienie przez Polskę zobowiązań wobec Unii Europejskiej. Nowelę przygotowało Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa.
REKLAMA
Rejestr zostanie zbudowany na bazie rejestrów funkcjonujących w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego(GITD) oraz ewidencji przewoźników drogowych prowadzonych w starostwach oraz miastach na prawach powiatu.
Ma on być prowadzony w systemie teleinformatycznym przez GITD i ma się składać z trzech ewidencji: przedsiębiorców, którzy mają zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego; poważnych naruszeń przepisów określających obowiązki lub warunki przewozu drogowego; osób, które zostały uznane za niezdolne do kierowania operacjami transportowymi przedsiębiorcy – do czasu przywrócenia dobrej reputacji.
Zobacz serwis: Prawo dla firm
Utworzony rejestr przez punkt kontaktowy zostanie połączony z rejestrami innych państw członkowskich UE, co ma umożliwić wymianę danych między krajami unijnymi.
REKLAMA
Jak wskazał CIR w noweli, założono, że dane gromadzone w ewidencji przedsiębiorców, którzy posiadają zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, będą jawne i publicznie dostępne, z wyjątkiem danych dotyczących daty i miejsca urodzenia oraz adresu zamieszkania zarządzającego transportem oraz osoby fizycznej uprawnionej do wykonywania zadań zarządzającego transportem mikroprzedsiębiorcy.
Natomiast dane gromadzone w ewidencji poważnych naruszeń oraz ewidencji osób, które zostały uznane za niezdolne do kierowania operacjami transportowymi przedsiębiorcy będą udostępniane na wniosek – w niezbędnym zakresie – upoważnionym organom: starostom, wojewódzkim inspektorom transportu drogowego, wojewódzkim komendantom Policji, komendantowi głównemu Straży Granicznej, komendantom oddziałów Straży Granicznej, dyrektorom izb celnych, Głównemu Inspektorowi Pracy, zarządcom dróg i sądom oraz szefowi Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego.
Zobacz serwis: Moja firma
Przekazywanie danych do rejestru i ich udostępnianie będzie odbywać się za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej GITD lub środkami komunikacji elektronicznej obsługiwanymi przez system teleinformatyczny rejestru.
CIR podał, że łączny koszt utworzenia i funkcjonowania rejestru wyniesie 55,89 mln zł (chodzi o pieniądze wydatkowane z budżetu państwa w latach 2016-2025). Jednocześnie planuje się, że starostwa powiatowe i miasta na prawach powiatu na utworzenie rejestru w 2017 r. poniosą wydatki w wysokości 380 tys. zł.
Źródło: PAP
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.