REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe technologie pomogą ograniczyć marnowanie żywności?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Możemy ograniczyć marnowanie żywności
Możemy ograniczyć marnowanie żywności
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Każdy długi weekend czy święta to ogromne kolejki do marketów spożywczych. Polacy, pomimo wysokich cen, znów kupią więcej jedzenia niż potrzebują a duża część trafi na śmietnik. Niegospodarne podejście do żywności jest ogromnym wyzwaniem w obliczu zmian klimatycznych i coraz większego wysiłku, jaki trzeba będzie włożyć, by ją wyprodukować. Jak wykorzystać do tego nowa technologię? 

Polacy marnują ogromne ilości jedzenia

Marnowanie żywności jest lekkomyślnością i przykładem braku odpowiedzialności za planetę, a także braku szacunku dla wszystkich, którzy przyczynili się do jej powstania oraz… własnych pieniędzy. Co roku na terenie samej tylko Unii Europejskiej (UE) marnowanych jest blisko 59 mln ton[1] żywności, czyli 131 kg na osobę. Gospodarka traci na tym 132 mld euro. Najwięcej (53%) jedzenia wyrzucamy z naszych domów. Do takiego marnotrawstwa przyznaje się ponad połowa Polaków[2]. Jak stwierdza Federacja Polskich Banków Żywności, w kraju którego aż 1,6 mln mieszkańców żyje poniżej poziomu skrajnego ubóstwa, rocznie marnujemy blisko 5 milionów ton żywności. „Jemy oczami” i zbyt dużo kupujemy – część z nas, bo pamięta jeszcze czasy kryzysu gospodarczego i ma nawyk gromadzenia zapasów, a część, bo chce „korzystać z życia”, bez względu na koszty. Nie dbamy o ustawianie w lodówkach produktów w odpowiedniej kolejności (najdalej powinny być te świeżo kupione), ale też nie odróżniamy daty minimalnej trwałości od terminu przydatności do spożycia[3].

REKLAMA

Jak uniknąć strat 

REKLAMA

Ale nie tylko w domach podejście do żywności jest niegospodarne. Także na etapach produkcji i przetwórstwa, gastronomii i usług oraz sprzedaży detalicznej i dystrybucji. Unia Europejska w ciągu najbliższych 6 lat chce zmniejszyć marnotrawienie produktów spożywczych do około 65 kg na osobę. Najważniejsze jest unikanie strat i marnowania żywności. Jedno z rozwiązań to zadbanie o warunki w jakich jest ona przewożona.

- Mimo, że udział samego transportu w niechlubnych statystykach jest stosunkowo niski (różne źródła podają, że straty żywności w trakcie przewożenia nie przekraczają 1% wszystkich jej strat), firmy uczestniczące w łańcuchu dostaw są coraz bardziej zainteresowane kontrolowaniem parametrów wpływających na stan przewożonych towarów. Mowa tu m.in. o monitorowaniu w czasie rzeczywistym temperatury, a także naświetlenia i wilgotności – mówi Szymon Miałkas, Head of Software and Application Development w Blulog.

Wykorzystywane w tym celu systemy IoT (Internet of Things – z ang. Internet Rzeczy) pozwalają na kontrolowanie warunków otoczenia. Dzięki temu firma może szybko zareagować w momencie pojawienia się anomalii zagrażających trwałości produktów.

Jak przewiduje ekspert, wkrótce pojawią się zintegrowane systemy i procesy logistyczne, pozwalające na sprawdzenie, w jakich warunkach dany produkt był przewożony i magazynowany. Umożliwi to wyeliminowanie słabych punktów w łańcuchu dostaw, zmniejszenie strat i zapewnienia wyższej jakości towarów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Działanie systemowe to podstawa

REKLAMA

Firma Blulog pracuje nad stworzeniem kompleksowego procesu biznesowego, który połączy wiele różnych obszarów i podmiotów – producentów żywności, firm logistycznych, uczelni, sieci sprzedaży oraz producentów urządzeń chłodniczych. Dzięki niemu możliwe stanie się przeciwdziałanie stratom. 

- W Polsce roczne straty finansowe wynikające z marnowania żywności liczone są w miliardach złotych. Dzięki naszemu pomysłowi, jesteśmy w stanie obniżyć tę wartość przynajmniej o 1%, co daje kwotę ok. 1 mld zł. I to tylko, jeśli proces wdrożą sieci handlowe. Dołączenie do modelu całej logistyki, firm serwisowych, magazynów oraz zaangażowanie innych instytucji, np. uczelni rolniczych, które stworzą algorytmy analizujące pomiary i optymalizujące poszczególne etapy, może sprawić, że ten wynik stanie się znacznie wyższy – podkreśla inicjator projektu, Zbigniew Bigaj, współzałożyciel i prezes zarządu w Blulog.

Projekt cieszy się zainteresowaniem przedstawicieli zarówno mniejszych punktów sprzedaży, jak i dużych sieci handlowych, firm ubezpieczeniowych, producentów żywności i uczelni wyższych. Również producenci sprzętu chłodniczego chcą zmodyfikować swoje rozwiązania o nowe funkcje. 

[1] https://www.consilium.europa.eu/pl/infographics/food-loss-and-food-waste/

[2] https://bankizywnosci.pl/swiatowy-dzien-zywnosci-2023/

[3] https://www.gov.pl/web/psse-rawa-mazowiecka/jak-prawidlowo-interpretowac-informacje-o-trwalosci-artykulu-spozywczego2

Zobacz także: Millenialsi. Nadchodzi najbogatsze pokolenie w historii
"Najlepiej spożyć przed..." i "należy spożyć do...". GIS przypomina o różnicy

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

REKLAMA

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA