REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe technologie pomogą ograniczyć marnowanie żywności?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Możemy ograniczyć marnowanie żywności
Możemy ograniczyć marnowanie żywności
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Każdy długi weekend czy święta to ogromne kolejki do marketów spożywczych. Polacy, pomimo wysokich cen, znów kupią więcej jedzenia niż potrzebują a duża część trafi na śmietnik. Niegospodarne podejście do żywności jest ogromnym wyzwaniem w obliczu zmian klimatycznych i coraz większego wysiłku, jaki trzeba będzie włożyć, by ją wyprodukować. Jak wykorzystać do tego nowa technologię? 

Polacy marnują ogromne ilości jedzenia

Marnowanie żywności jest lekkomyślnością i przykładem braku odpowiedzialności za planetę, a także braku szacunku dla wszystkich, którzy przyczynili się do jej powstania oraz… własnych pieniędzy. Co roku na terenie samej tylko Unii Europejskiej (UE) marnowanych jest blisko 59 mln ton[1] żywności, czyli 131 kg na osobę. Gospodarka traci na tym 132 mld euro. Najwięcej (53%) jedzenia wyrzucamy z naszych domów. Do takiego marnotrawstwa przyznaje się ponad połowa Polaków[2]. Jak stwierdza Federacja Polskich Banków Żywności, w kraju którego aż 1,6 mln mieszkańców żyje poniżej poziomu skrajnego ubóstwa, rocznie marnujemy blisko 5 milionów ton żywności. „Jemy oczami” i zbyt dużo kupujemy – część z nas, bo pamięta jeszcze czasy kryzysu gospodarczego i ma nawyk gromadzenia zapasów, a część, bo chce „korzystać z życia”, bez względu na koszty. Nie dbamy o ustawianie w lodówkach produktów w odpowiedniej kolejności (najdalej powinny być te świeżo kupione), ale też nie odróżniamy daty minimalnej trwałości od terminu przydatności do spożycia[3].

REKLAMA

REKLAMA

Jak uniknąć strat 

Ale nie tylko w domach podejście do żywności jest niegospodarne. Także na etapach produkcji i przetwórstwa, gastronomii i usług oraz sprzedaży detalicznej i dystrybucji. Unia Europejska w ciągu najbliższych 6 lat chce zmniejszyć marnotrawienie produktów spożywczych do około 65 kg na osobę. Najważniejsze jest unikanie strat i marnowania żywności. Jedno z rozwiązań to zadbanie o warunki w jakich jest ona przewożona.

- Mimo, że udział samego transportu w niechlubnych statystykach jest stosunkowo niski (różne źródła podają, że straty żywności w trakcie przewożenia nie przekraczają 1% wszystkich jej strat), firmy uczestniczące w łańcuchu dostaw są coraz bardziej zainteresowane kontrolowaniem parametrów wpływających na stan przewożonych towarów. Mowa tu m.in. o monitorowaniu w czasie rzeczywistym temperatury, a także naświetlenia i wilgotności – mówi Szymon Miałkas, Head of Software and Application Development w Blulog.

Wykorzystywane w tym celu systemy IoT (Internet of Things – z ang. Internet Rzeczy) pozwalają na kontrolowanie warunków otoczenia. Dzięki temu firma może szybko zareagować w momencie pojawienia się anomalii zagrażających trwałości produktów.

REKLAMA

Jak przewiduje ekspert, wkrótce pojawią się zintegrowane systemy i procesy logistyczne, pozwalające na sprawdzenie, w jakich warunkach dany produkt był przewożony i magazynowany. Umożliwi to wyeliminowanie słabych punktów w łańcuchu dostaw, zmniejszenie strat i zapewnienia wyższej jakości towarów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Działanie systemowe to podstawa

Firma Blulog pracuje nad stworzeniem kompleksowego procesu biznesowego, który połączy wiele różnych obszarów i podmiotów – producentów żywności, firm logistycznych, uczelni, sieci sprzedaży oraz producentów urządzeń chłodniczych. Dzięki niemu możliwe stanie się przeciwdziałanie stratom. 

- W Polsce roczne straty finansowe wynikające z marnowania żywności liczone są w miliardach złotych. Dzięki naszemu pomysłowi, jesteśmy w stanie obniżyć tę wartość przynajmniej o 1%, co daje kwotę ok. 1 mld zł. I to tylko, jeśli proces wdrożą sieci handlowe. Dołączenie do modelu całej logistyki, firm serwisowych, magazynów oraz zaangażowanie innych instytucji, np. uczelni rolniczych, które stworzą algorytmy analizujące pomiary i optymalizujące poszczególne etapy, może sprawić, że ten wynik stanie się znacznie wyższy – podkreśla inicjator projektu, Zbigniew Bigaj, współzałożyciel i prezes zarządu w Blulog.

Projekt cieszy się zainteresowaniem przedstawicieli zarówno mniejszych punktów sprzedaży, jak i dużych sieci handlowych, firm ubezpieczeniowych, producentów żywności i uczelni wyższych. Również producenci sprzętu chłodniczego chcą zmodyfikować swoje rozwiązania o nowe funkcje. 

[1] https://www.consilium.europa.eu/pl/infographics/food-loss-and-food-waste/

[2] https://bankizywnosci.pl/swiatowy-dzien-zywnosci-2023/

[3] https://www.gov.pl/web/psse-rawa-mazowiecka/jak-prawidlowo-interpretowac-informacje-o-trwalosci-artykulu-spozywczego2

Zobacz także: Millenialsi. Nadchodzi najbogatsze pokolenie w historii
"Najlepiej spożyć przed..." i "należy spożyć do...". GIS przypomina o różnicy

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

Koszty uzyskania przychodu w praktyce – co fiskus akceptuje, a co odrzuca?

Prawidłowe kwalifikowanie wydatków do kosztów uzyskania przychodu stanowi jedno z najczęstszych źródeł sporów pomiędzy podatnikami a organami skarbowymi. Choć zasada ogólna wydaje się prosta, to praktyka pokazuje, że granica między wydatkiem „uzasadnionym gospodarczo” a „nieuznanym przez fiskusa” bywa niezwykle cienka.

Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

REKLAMA

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA