REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy to już schyłek usług pocztowych, jakie znamy?

Poczta - ale to już było...
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Komunikacja należy do jednej z najważniejszych potrzeb człowieka. Niejednokrotnie wymiana informacji zmieniała losy świata. Czy jesteśmy świadkami zmierzchu poczty powszechnej? 

Czy to koniec usług pocztowych?

REKLAMA

Od starożytnych posłańców, ze słynnym Filipiadesem spod Maratonu na czele, przez królewskich gońców, aż po ekspresowe wiadomości internetowe. Przez wieki wymiana informacji była usługą zarezerwowana wyłącznie dla bogatych i wpływowych, aż nastała era poczty powszechnej. 

REKLAMA

REKLAMA

Czy to już schyłek usług pocztowych, jakie znamy? Wraz z rozwojem technologii komunikacyjnych, od telefonu i faxu zaczynając, na mailach i komunikatorach kończąc, regularnie pojawiają się głosy, że to już ich koniec. Rzeczywiście, obecnie zamiast listów wysyłamy raczej maile i smsy. Nawet tradycyjne kartki świąteczne odchodzą do lamusa - wg Eurostatu, produkcja i sprzedaż kartek spadła w ostatniej dekadzie o ponad 90 proc. Mimo, to już od lat 90-tych pojawiały się przedsiębiorstwa, próbujące przejąć część usług pocztowych, co bez deregulacji rynku było jednak prawie niemożliwe.

– Usługi pocztowe nadal są na rynku potrzebne. Prywatnie faktycznie wysyłamy coraz mniej listów czy kartek, ale na przestrzeni lat rozrosła się grupa przesyłek biznesowych, instytucjonalnych i marketingowych. Przedsiębiorstwa i instytucje komunikują się nie tylko między sobą, ale też z klientami czy petentami. I mimo postępującej cyfryzacji, nadal jest wiele spraw, które wolimy załatwiać „na papierze”, do którego mamy większe zaufanie – mówi Janusz Konopka, prezes zarządu niezależnego operatora pocztowego Speedmail. Usługi pocztowe to ogromny rynek, który zyskał na uwolnieniu. Wprowadzenie konkurencji wpłynęło bowiem nie tylko na cenę usług, ale też na ich jakość. – Forma listu przez wieki nie zmieniła się jakoś znacząco, ale obsługa klienta i sposób doręczania przesyłek już tak. Wchodząc na rynek wprowadziliśmy usługę „track and trace” dla wszystkich kategorii przesyłek listowych, w tym także listów zwykłych i korespondencji marketingowej. Podobnie zresztą było w 2020 roku, gdy uruchomiliśmy system GPS on-line, umożliwiający nadzorowanie przesyłek w czasie rzeczywistym – wspomina Janusz Konopka.

Monopol na listy

Co uznaje się za początek poczty w Polsce?Sstałe połączenie pocztowe między Krakowem a Wenecją, które ustanowił w 1558 roku król Zygmunt August. Była to oczywiście instytucja dostępna wyłącznie dla wybranych. Na upowszechnienie się (w granicach ówczesnych możliwości) poczty poczekać przyszło jeszcze 200 lat, aż do utworzenia przez króla Stanisława Augusta Dyrekcji Generalnej Poczt J.K.M. Koronnych i Litewskich. Przeprowadzane w kolejnych latach reformy sprawiły, że poczta w Polsce stanowiła wzór dla podobnych instytucji w całej Europie.

W burzliwych czasach rozbiorów, zaborów i wojen poczta była narzędziem walki politycznej i propagandowej. Przekazywanie sprawdzonych informacji miało wtedy jednak tym większe znaczenie. W krótkich momentach niepodległości i swobody, reformowano pocztę, tak aby co najmniej dorównywała instytucjom w Europie. W międzyczasie listy stały się już powszechną formą komunikacji z rodziną, tajemniczymi przyjaciółmi i w interesach. Coraz częściej przesyłano też paczki. Tuż przed wybuchem I Wojny Światowej, w 1912 roku w Królestwie Polskim było czynnych 770 placówek i blisko 1,5 tysiąca skrzynek pocztowych. Na jednego mieszkańca przypadało natomiast 16 listów i 23 sztuki przesyłek pocztowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Poczta rosła w siłę. Tuż po Wielkiej Wojnie, w 1919 roku podkreślono to tworząc Ministerstwo Poczt i Telegrafów. Instytucja poczty przeszła w międzywojniu jeszcze wiele reform, by w 1928 roku usługi pocztowe przekazać państwowemu przedsiębiorstwu „Polska Poczta, Telegraf i Telefon”. W czasie II Wojny Światowej nadawaniem przesyłek zajmowały się tajne grupy łączności, skupiające się na przekazywaniu informacji wojskowych i politycznych. Po wojnie kluczowe okazało się ujednolicenie usług pocztowych w ramach nowych granic kraju. Formalne wznowienie działalności usługowej PPTiT nastąpiło 1 sierpnia 1944 r. Instytucja przetrwała aż do 1991 roku, kiedy to rozdzielono ją na dwa podmioty: Pocztę Polską i Telekomunikację.

Wreszcie konkurencja

W 1978 roku powstała w Polsce pierwsza firma kurierska, która oferowała przewóz przesyłek z adresu na adres. Pod koniec XX wieku usługa ta stała się bardziej przystępna. Do Polski wkroczyło bowiem wiele zagranicznych firm kurierskich obsługujących przedsiębiorstwa i klientów indywidualnych. Do prawdziwej rewolucji doszło natomiast zaledwie przed dekadą. 1 stycznia 2013 roku zniesiono ostatecznie monopol Poczty Polskiej na wszystkie przesyłki listowe. Warto bowiem zaznaczyć, że przez blisko pięć wieków funkcjonowania różnego rodzaju państwowych instytucji pocztowych, miały one całkowity lub częściowy monopol na przekazywanie przesyłek i listów. A o ile na początku polskie instytucje pocztowe służyły jeszcze za wzór, to w XX wieku do jej funkcjonowania można było już mieć wiele zastrzeżeń.

Prekursorskie rozwiązania, które stosunkowo łatwo wprowadzać w nowoczesnym przedsiębiorstwie, muszą w publicznej instytucji zmierzyć się z narastającą przez lata biurokratyzacją i betonowaniem procesów. Mimo wszystko, konkurencja sprawiła, że swoje usługi, także te kierowane do prywatnych klientów, zmodernizował też publiczny operator. Mimo, że ostatecznie na rynku ostał się tylko jeden realny konkurent publicznej poczty, firma Speedmail, na otwarciu tego rynku zyskaliśmy wszyscy. Z jednej strony firmy i instytucje mogą wybierać spośród bardziej ekonomicznych ofert, a jak wiadomo koszty swojej działalności przerzucają one na klientów, z drugiej natomiast, operator, z którego usług powszechnie korzystamy, czując na karku konkurencję, modernizuje swoje usługi. I mimo, że ostatnio znów słychać głosy o schyłku ery pocztowej, doświadczenie każe traktować je z ostrożnością.

Źródła:

1. https://www.poczta-polska.pl/o-firmie/historia/ 

2. https://speedmail.pl/o-nas/informacje-ogolne

Zobacz także: e-Doręczenia do doprecyzowania. Będzie rozwiązanie dla zgłaszanych problemów?

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Materiały prasowe

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA