REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Coraz mniej smartfonów do wyboru. Dlaczego znikają z rynku?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
smartfon
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Bez smartfona jak bez ręki, jednak w ciągu ostatnich 6 lat z globalnego rynku zniknęło około 2/3 marek telefonów. Dlaczego? Kto się może bezpiecznie czuć na technologiczny rynku?

Smartfony - nie ma w czym wybierać?

Jeszcze parę lat temu wchodząc do sklepu z technologią, na półkach ze smartfonami mogliśmy zobaczyć produkty podchodzące od setek różnych producentów. Jednak wraz z upływem lat liczba operujących na rynku marek spada. 

REKLAMA

Jak wynika z indeksu Global Handset Model Sales Tracker, za który odpowiada firma badawcza z obszaru technologii Counterpoint, w zaledwie 6 lat, liczba aktywnych marek oferujących smartfony spadła o niemal 2/3. Analiza danych z 70 rynków wykazała, że w 2017 roku na świecie funkcjonowało około 720 marek, z czego w 2023 zostało już tylko 250. Eksperci odpowiedzialni za opracowanie zwracają uwagę na fakt, że najbardziej zagrożeni są producenci operujący głównie na jednym rynku.

Co powoduje znikanie marek smartfonów z rynku

REKLAMA

Eksperci z Counterpoint wskazują, że powodów tych zmian jest co najmniej kilka. Baza użytkowników smartfonów dojrzewa, a w efekcie są oni mniej skłonni do częstych wymian swoich urządzeń i bardziej lojalni wobec konkretnych marek. – W ostatnim czasie kolejne wersje flagowych smartfonów coraz mniej się od siebie różnią. Zmiany wdrożone w następnych generacjach ulubionych modeli mają charakter ewolucyjny, a nie rewolucyjny. I problem ten nie ogranicza się wyłącznie do jednego, a w zasadzie większości najbardziej rozpoznawalnych producentów – zauważa Filip Kałas, dyrektor dywizji w Komputronik, jednej z największych sieci handlowych w Polsce.

W podsumowaniu analizy nie pominięto także czynników ekonomicznych: w obliczu niepewnej sytuacji gospodarczej, konsumenci chcą po prostu zaoszczędzić, więc zwlekają, ile się da z wymianą. Co więcej, na horyzoncie pojawiają się kolejne czynniki, które mogą jeszcze wydłużyć cykl życia smartfonów. – Planowane zmiany legislacyjne, takie jak europejskie „prawo do naprawy”, może dodatkowo wydłużyć czas użytkowania urządzeń elektronicznych. Producenci będą mieli obowiązek pozbyć się usterek, w niektórych przypadkach nawet po wygaśnięciu gwarancji ­­– mówi Filip Kałas z Komputronik i dodaje: – W liberalnej formie takie rozwiązania wprowadzono w niektórych stanach, a obecnie trwają prace nad ich wdrożeniem w Unii Europejskiej.

Jakie marki czują się zagrożone

Kategorią producentów, która zdaniem Counterpoint zanika najszybciej, są gracze operujący głównie na jednym rynku. Oferowali oni przede wszystkim tańsze urządzenia i wybierali rozdrobnione rynki w dużych krajach – Ameryka Łacińska, Bliski Wschód czy Afryka. Przykładami producentów, którzy zakończyli swoją działalność, mogą być Micromax w Indiach czy Symphony w Bangladeszu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Ale przykładów nie musimy szukać aż tak daleko, w Polsce też takie marki funkcjonowały. Np. GOCLEVER, poznańska firma, która kupowała swoje produkty w Chinach. Następnie brandowała je i po wyższych cenach sprzedawała w Polsce i krajach ościennych. W 2019 r. po 11 latach na rynku firma została zlikwidowana. 

Samo wprowadzenie nowej marki na rynek nie jest takim wyzwaniem, jak jej promocja i rozwój – uważa Filip Kałas i tłumaczy: – Kampania reklamowa, obejmująca np. promocję w telewizji czy też rozpoznawalni ambasadorzy to narzędzia do tego by budować rozpoznawalność marki i zaufanie do niej. Nie jest żadną tajemnicą, że to olbrzymie koszty, dodatkowo rozłożone w czasie, na które mogą pozwolić sobie tylko najwięksi producenci. Nie zapominajmy też o innowacjach, czy to zakresu wyglądu, czy funkcjonalności.

Najwięksi gracze nie tracą pozycji

Badania Counterpoint wskazują na jeszcze jedną ciekawą zależność. Liczba globalnych marek smartfonów w ciągu ostatnich lat utrzymuje się na podobnym poziomie. Ekspert marki Komputronik uważa, że to dowodzi jednego: producent, który chce się utrzymać, musi się wyróżniać - ceną, wyglądem, funkcjonalnościami. Ostatnie lata to także trudna sytuacja ekonomiczna, która nie sprzyja małym producentom. Niedobory komponentów czy utrzymanie dyscypliny budżetowej bardziej w nich uderzają. Wynika to między innymi z faktu, że producenci komponentów, np. układów SoC, w pierwszej kolejności zabezpieczają dostawy dla największych odbiorców.

Nie oznacza to, że na rynku nie debiutują nowe marki, co pokazało niedawne pojawienie się na polskim rynku marki Tecno, za którą stoi Transsion, właściciel także innych globalnych marek, jak itel czy Infinix – mówi Filips Kałas. 

Zobacz także: Smartfon

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

REKLAMA

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA