REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Coraz mniej smartfonów do wyboru. Dlaczego znikają z rynku?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
smartfon
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Bez smartfona jak bez ręki, jednak w ciągu ostatnich 6 lat z globalnego rynku zniknęło około 2/3 marek telefonów. Dlaczego? Kto się może bezpiecznie czuć na technologiczny rynku?

Smartfony - nie ma w czym wybierać?

Jeszcze parę lat temu wchodząc do sklepu z technologią, na półkach ze smartfonami mogliśmy zobaczyć produkty podchodzące od setek różnych producentów. Jednak wraz z upływem lat liczba operujących na rynku marek spada. 

REKLAMA

Jak wynika z indeksu Global Handset Model Sales Tracker, za który odpowiada firma badawcza z obszaru technologii Counterpoint, w zaledwie 6 lat, liczba aktywnych marek oferujących smartfony spadła o niemal 2/3. Analiza danych z 70 rynków wykazała, że w 2017 roku na świecie funkcjonowało około 720 marek, z czego w 2023 zostało już tylko 250. Eksperci odpowiedzialni za opracowanie zwracają uwagę na fakt, że najbardziej zagrożeni są producenci operujący głównie na jednym rynku.

Co powoduje znikanie marek smartfonów z rynku

REKLAMA

Eksperci z Counterpoint wskazują, że powodów tych zmian jest co najmniej kilka. Baza użytkowników smartfonów dojrzewa, a w efekcie są oni mniej skłonni do częstych wymian swoich urządzeń i bardziej lojalni wobec konkretnych marek. – W ostatnim czasie kolejne wersje flagowych smartfonów coraz mniej się od siebie różnią. Zmiany wdrożone w następnych generacjach ulubionych modeli mają charakter ewolucyjny, a nie rewolucyjny. I problem ten nie ogranicza się wyłącznie do jednego, a w zasadzie większości najbardziej rozpoznawalnych producentów – zauważa Filip Kałas, dyrektor dywizji w Komputronik, jednej z największych sieci handlowych w Polsce.

W podsumowaniu analizy nie pominięto także czynników ekonomicznych: w obliczu niepewnej sytuacji gospodarczej, konsumenci chcą po prostu zaoszczędzić, więc zwlekają, ile się da z wymianą. Co więcej, na horyzoncie pojawiają się kolejne czynniki, które mogą jeszcze wydłużyć cykl życia smartfonów. – Planowane zmiany legislacyjne, takie jak europejskie „prawo do naprawy”, może dodatkowo wydłużyć czas użytkowania urządzeń elektronicznych. Producenci będą mieli obowiązek pozbyć się usterek, w niektórych przypadkach nawet po wygaśnięciu gwarancji ­­– mówi Filip Kałas z Komputronik i dodaje: – W liberalnej formie takie rozwiązania wprowadzono w niektórych stanach, a obecnie trwają prace nad ich wdrożeniem w Unii Europejskiej.

Jakie marki czują się zagrożone

Kategorią producentów, która zdaniem Counterpoint zanika najszybciej, są gracze operujący głównie na jednym rynku. Oferowali oni przede wszystkim tańsze urządzenia i wybierali rozdrobnione rynki w dużych krajach – Ameryka Łacińska, Bliski Wschód czy Afryka. Przykładami producentów, którzy zakończyli swoją działalność, mogą być Micromax w Indiach czy Symphony w Bangladeszu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Ale przykładów nie musimy szukać aż tak daleko, w Polsce też takie marki funkcjonowały. Np. GOCLEVER, poznańska firma, która kupowała swoje produkty w Chinach. Następnie brandowała je i po wyższych cenach sprzedawała w Polsce i krajach ościennych. W 2019 r. po 11 latach na rynku firma została zlikwidowana. 

Samo wprowadzenie nowej marki na rynek nie jest takim wyzwaniem, jak jej promocja i rozwój – uważa Filip Kałas i tłumaczy: – Kampania reklamowa, obejmująca np. promocję w telewizji czy też rozpoznawalni ambasadorzy to narzędzia do tego by budować rozpoznawalność marki i zaufanie do niej. Nie jest żadną tajemnicą, że to olbrzymie koszty, dodatkowo rozłożone w czasie, na które mogą pozwolić sobie tylko najwięksi producenci. Nie zapominajmy też o innowacjach, czy to zakresu wyglądu, czy funkcjonalności.

Najwięksi gracze nie tracą pozycji

Badania Counterpoint wskazują na jeszcze jedną ciekawą zależność. Liczba globalnych marek smartfonów w ciągu ostatnich lat utrzymuje się na podobnym poziomie. Ekspert marki Komputronik uważa, że to dowodzi jednego: producent, który chce się utrzymać, musi się wyróżniać - ceną, wyglądem, funkcjonalnościami. Ostatnie lata to także trudna sytuacja ekonomiczna, która nie sprzyja małym producentom. Niedobory komponentów czy utrzymanie dyscypliny budżetowej bardziej w nich uderzają. Wynika to między innymi z faktu, że producenci komponentów, np. układów SoC, w pierwszej kolejności zabezpieczają dostawy dla największych odbiorców.

Nie oznacza to, że na rynku nie debiutują nowe marki, co pokazało niedawne pojawienie się na polskim rynku marki Tecno, za którą stoi Transsion, właściciel także innych globalnych marek, jak itel czy Infinix – mówi Filips Kałas. 

Zobacz także: Smartfon

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w amortyzacji aut od 2026 r. – jak nie stracić 20 tys. zł na samochodzie firmowym?

Od 1 stycznia 2026 r. nadchodzi rewolucja dla przedsiębiorców. Zmiany w przepisach sprawią, że auta spalinowe staną się znacznie droższe w rozliczeniu podatkowym. Nowe, niższe limity amortyzacji i leasingu mogą uszczuplić kieszeń firmy o nawet 20 tys. zł w ciągu kilku lat. Co zrobić jeszcze w 2025 r., żeby uniknąć dodatkowych kosztów i utrzymać maksymalne odliczenia? Poniżej znajdziesz praktyczny poradnik.

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]. W pierwszej połowie br. 21,5 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej wpłynęło do rejestru CEIDG od osób, które mają obywatelstwo innego państwa. To 14,4% wszystkich zgłoszeń w tym zakresie.

Hossa na giełdzie w 2025 r. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają zagraniczni inwestorzy

Na warszawskiej giełdzie trwa hossa. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają u nas zagraniczni inwestorzy. Co musi się w Polsce zmienić, aby ludzie zaczęli inwestować na giełdzie?

Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

REKLAMA

Rezygnują z własnej działalności na rzecz umowy o pracę. Sytuacja jest trudna

Sytuacja jednoosobowych działalności gospodarczych jest trudna. Coraz więcej osób rezygnuje i wybiera umowę o pracę. W 2025 r. wpłynęło blisko 100 tysięcy wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej. Jakie są bezpośrednie przyczyny takiego stanu rzeczy?

Umowa Mercosur może osłabić rynek UE. O co chodzi? Jeszcze 40 umów handlowych należy przejrzeć

Umowa z krajami Mercosur (Argentyną, Brazylią, Paragwajem i Urugwajem) dotyczy partnerstwa w obszarze handlu, dialogu politycznego i współpracy sektorowej. Otwiera rynek UE na produkty z tych państw, przede wszystkim mięso i zboża. Rolnicy obawiają się napływu tańszych, słabszej jakości produktów, które zdestabilizują rynek. UE ma jeszcze ponad 40 umów handlowych. Należy je przejrzeć.

1 października 2025 r. w Polsce wchodzi system kaucyjny. Jest pomysł przesunięcia terminu lub odstąpienia od kar

Dnia 1 października 2025 r. w Polsce wchodzi w życie system kaucyjny. Rzecznik MŚP przedstawia szereg obaw i wątpliwości dotyczących funkcjonowania nowych przepisów. Jest pomysł przesunięcia terminu wejścia w życie systemu kaucyjnego albo odstąpienia od nakładania kar na jego początkowym etapie.

Paragony grozy a wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny

Wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny. Mimo pojawiających się w mediach “paragonów grozy”, sierpniowy wypoczynek wciąż można zaplanować w korzystnej cenie, zwłaszcza rezerwując nocleg bezpośrednio.

REKLAMA

150 tys. zł dofinansowania! Dla kogo i od kiedy można składać wnioski?

Zakładasz własny biznes, ale brakuje Ci środków na start? Nie musisz od razu brać drogiego kredytu. W Polsce jest kilka źródeł finansowania, które mogą pomóc w uruchomieniu działalności – od dotacji i tanich pożyczek, po prywatnych inwestorów i crowdfunding. Wybór zależy m.in. od tego, czy jesteś bezrobotny, mieszkasz na wsi, czy może planujesz innowacyjny startup.

W pół roku otwarto ponad 149 tys. jednoosobowych firm. Do tego wznowiono przeszło 102 tys. [DANE Z CEIDG]

Jak wynika z danych Ministerstwa Rozwoju i Technologii (MRiT), w pierwszej połowie 2025 roku do rejestru CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) wpłynęło 149,1 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej. To o 1% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, kiedy takich przypadków było 150,7 tys. Co to oznacza?

REKLAMA