Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przekonać zarząd do wprowadzenia Robotic Process Automation

Subskrybuj nas na Youtube
  • Artykuł partnerski
shutterstock
Gdy jako eksperci rozmawiamy o możliwościach Robotic Process Automation (zrobotyzowanej automatyzacji procesów, RPA) i planach ich wdrożenia, z dyrektorem do spraw rozwoju, albo z szefem działu informatycznego, bardzo często pojawiają się pytania o argumenty, mające przekonać zarząd. Zdarza się, że CIO pyta o uzasadnienie, które przemówiłoby do CEO, czy też ten ostatni o wskaźniki, mające przekonać CFO. Oto odpowiedź.

Badania Instytutu Gartnera, które objęły 150 decydentów odpowiedzialnych za firmowe finanse wykazały, że zrobotyzowanie powtarzalnych procesów biznesowych pozwoliło na skrócenie czasu potrzebnego na procesy księgowe o 30 proc. Przy założeniu, że firma zatrudnia na pełnych etatach w działach finansowych dziesięć osób, rocznie zaoszczędzi ponad 6300 roboczogodzin.
– A pan prezes najlepiej wie, ile kosztuje roboczogodzina podsumowujemy.

Nawet nic nie dodajemy o zagrożeniu ciągłości w pracy spowodowanej chorobowym, kwarantanną i pandemią, bo o tym już nikt nie chce rozmawiać.

Technologia to nie problem

Przystępując do automatyzacji procesów biznesowych nie musimy nastawiać się na wyzwanie technologiczne. Z pełną odpowiedzialnością można przyjąć, że każda firma jest technicznie gotowa na pierwsze wdrożenie RPA i nie poniesie nakładów na hardware. Wprowadzenie robotyzacji nie wymaga przebudowy systemów informatycznych firmy, bo narzędzia RPA są nakładkami na istniejące systemy.
Pozostaje zatem tylko i aż kluczowe pytanie: Gdzie postawić pierwszy krok w robotyzację?

Każdy menedżer ma świadomość, na jakim stanowisku żmudnie wykonuje się powtarzalne czynności. Rozpoznanie wstępne ma już zatem za sobą i może przystąpić do rozpoznania bojem. Polega ono na wykonaniu tak zwanego zdjęcia dnia. Chodzi o możliwie precyzyjny obraz powtarzalnych codziennych, rutynowych czynności na danym stanowisku. Jeśli są to czynności okresowe, może przydatne będzie nawet zdjęcie tygodnia. Notujemy i zliczamy, czy liczba wykonywanych czynności przekłada się na 1/5 etatu, czy na etatów pięć. W ten sposób dojdziemy do wskaźnika Full Time Equivalent (FTE), czyli zastępstwa pełnoetatowego. Wyliczenie kosztu zaangażowania pracownika w projekt w ramach jego pełnej dyspozycyjności służbowej, jest dla nas kwotą wyjściową do oszacowania opłacalności wdrożenia robota na danym stanowisku. To z kolei pozwala na wyliczenie ROI z jednostkowej robotyzacji.

Powiedzmy wprost: możemy spojrzeć na drogę do robotyzacji, jak na proces zatrudniania pracownika na nowe lub zwolnione stanowisko pracy.
Najważniejsze jest to, żeby menedżer chciał takiego pracownika w swoim zespole. Pod opis stanowiska przeprowadza rekrutację, zapewnia i finansuje szkolenie oraz wdrożenie, a potem oczekuje bezbłędnego wykonywania obowiązków mówi Artur Kuraś, dyrektor operacyjny AmnisCode.
Sprawa jest o tyle prosta, że dobrze zaprogramowany softwarowy robot w porównaniu z człowiekiem prawie się nie myli. Co więcej, w
szczegółowych raportach, które sam na siebie będzie pisał i posyłał gdzie będzie trzeba, zawrze także przyznanie się do ewentualnych błędów. Nie będzie przy tym szukał naiwnych usprawiedliwień. 

RPA czynnikiem sukcesu

Katalog argumentów przemawiających za wprowadzeniem RPA można podeprzeć autorytetem Harvard Business Review, według którego 81 proc. CEO uważa robotyzację procesów biznesowych za istotny element swoich przyszłych sukcesów, ponieważ pozwala ona przekształcać firmę. Zdaniem Dave’a Marcusa, wiceprezesa ds. rozwoju korporacji w K2 Software, wątpliwości wynikają z rozminięcia oczekiwań zwrotu z inwestycji ze zwrotem uzyskanym. A owo rozminięcie Dave Marcus tłumaczy zachowawczym podejściem zarządów, skutkującym ograniczeniem liczby robotyzowanych procesów i wydłużaniem czasu wdrożenia, które bez uzasadnienia absorbują istniejące zasoby.
Nasza podpowiedź: „Nie stać nas na zaniechanie, wszystko co może być zautomatyzowane, będzie zautomatyzowane”.

Eksperci z firmy AmnisCode zapraszają na bezpłatny webinar „Cyfryzacja procesów sposobem na redukcję kosztów. Biurowy robot w Twojej firmie, który odbędzie się 26 maja 2022 r. o godzinie 11:00. Podczas 40 minut webinarium ostatecznie przekonasz się, jak bardzo na inteligentnej automatyzacji może skorzystać Twoja firma, przy niewielkim nakładzie sił oraz środków.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Artykuł partnerski

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja
QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.