REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe przepisy dla izb rozliczeniowych - stanowisko Rady UE

Subskrybuj nas na Youtube
Nowe przepisy dla izb rozliczeniowych - stanowisko Rady UE
Nowe przepisy dla izb rozliczeniowych - stanowisko Rady UE

REKLAMA

REKLAMA

Państwa członkowskie UE uzgodniły 4 grudnia 2019 r. podejście do reagowania na ryzyka systemowe wynikające z niektórych kluczowych infrastruktur rynku finansowego. Unijni ambasadorowie zatwierdzili tego dnia stanowisko Rady w sprawie proponowanych ram prawnych dla izb rozliczeniowych i ich organów. Ramy te mają pozwolić im przygotować się na trudności finansowe i poradzić sobie z nimi. Ambasadorowie poprosili prezydencję o jak najszybsze rozpoczęcie negocjacji z Parlamentem Europejskim.

REKLAMA

Proponowane przepisy mają dostarczyć organom krajowym odpowiednich narzędzi do zarządzania kryzysami oraz do radzenia sobie z sytuacjami związanymi z upadłością kontrahentów centralnych (CCP). Opierają się one na tych samych zasadach co ramy naprawy oraz restrukturyzacji mające zastosowanie do banków. Głównym celem reformy jest utrzymanie funkcji krytycznych izb rozliczeniowych, zachowanie stabilności finansowej oraz zapobieżenie sytuacji, w której podatnicy musieliby ponieść koszty związane z restrukturyzacją i uporządkowaną likwidacją upadających izb rozliczeniowych.

REKLAMA

- Izby rozliczeniowe stanowią jeden z zasadniczych elementów architektury rynków finansowych. Mają sprawić, by system finansowy stał się bezpieczniejszy, ale mogą również upaść. Ustanowienie ogólnounijnych zasad dotyczących ich naprawy oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji przyczyni się do rozwiązania problemu wzajemnych powiązań i pozwoli uniknąć efektu domina. Jednocześnie będzie zachęcać izby rozliczeniowe i innych uczestników rynku do podejmowania mniej ryzykownych działań - powiedział Mika Lintilä, fiński minister finansów.

Kontrahenci centralni ułatwiają transakcje na papierach wartościowych i instrumentach pochodnych poprzez scentralizowanie i znormalizowanie wszystkich kroków prowadzących do płatności. Odgrywają kluczową rolę w zapewnianiu stabilności rynków finansowych, ponieważ biorą na siebie ryzyko kontrahenta, pośrednicząc między sprzedającym a kupującym i tym samym gwarantując zakończenie transakcji.

REKLAMA

Kontrahenci centralni każdego dnia przetwarzają ogromną i stale rosnącą liczbę transakcji na instrumentach pochodnych. Obecnie w UE ma siedzibę i działa 16 autoryzowanych CCP. Rozliczają znaczną część wartych 640 bln EUR instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym na całym świecie.

Proponowane ramy uwzględniają globalny i systemowy charakter CCP. Wprowadzają ścisłą koordynację między organami krajowymi w formie „kolegiów ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji”, tak by działania restrukturyzacyjno-likwidacyjne były prowadzone w sposób spójny z uwzględnieniem skutków dla zaangażowanych stron i wpływu na stabilność finansową.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stanowisko Rady zawiera podejście trójetapowe:

  • Po pierwsze, ramy będą opierać się na zapobieganiu i przygotowywaniu. CCP i organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji muszą sporządzić plany dotyczące tego, jak przezwyciężyć wszelkie trudności finansowe, które przekroczyłyby ich zasoby. Jeżeli w trakcie procesu planowania stosowne organy stwierdzą istnienie przeszkód utrudniających przeprowadzenie skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, mogą zobowiązać CCP do podjęcia odpowiednich kroków.
  • Organy nadzoru mogą interweniować na wczesnym etapie, tj. zanim problemy staną się krytyczne, a sytuacja finansowa pogorszy się w nieodwracalny sposób. Przykładowo mogą wymagać, by CCP podjęły konkretne działania w swoich planach naprawy lub by wprowadziły zmiany w swojej strategii biznesowej lub strukturze prawnej lub operacyjnej.
  • Wreszcie w mało prawdopodobnym przypadku upadłości CCP organy krajowe mogą skorzystać z instrumentów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. Obejmują one: zastosowanie umorzenia instrumentów właścicielskich, wezwanie członków rozliczających do wniesienia środków pieniężnych, sprzedaż CCP lub części jego działalności lub utworzenie CCP pomostowego. Choć w niektórych ograniczonych przypadkach w ostateczności istnieje możliwość udzielenia nadzwyczajnego wsparcia publicznego, celem działań restrukturyzacyjno-likwidacyjnych jest ograniczyć do minimum zakres, w jakim podatnicy ponoszą koszty upadłości CCP, a jednocześnie zapewnić, by odpowiednią część strat ponosili akcjonariusze.

Rada proponuje, by nowe ramy zaczęły obowiązywać dwa lata po wejściu w życie rozporządzenia, tak by zapewnić czas na przyjęcie wszystkich środków wykonawczych, a także by uczestnicy rynku mogli podjąć niezbędne kroki w celu dostosowania się do nowych przepisów.

Co dalej?

Parlament Europejski przyjął swoje stanowisko w pierwszym czytaniu w marcu 2019 r. Negocjacje trójstronne mogą zatem rozpocząć się jak najszybciej.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Źródło: Rada UE

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Umowa z influencerem krok po kroku

Szybki rozwój marketingu internetowego otworzył przed markami i twórcami zupełnie nowe perspektywy współpracy. W dobie cyfrowej rewolucji, influencerzy stali się kluczowymi partnerami w promocji produktów i usług, oferując unikatowy sposób docierania do odbiorców (potencjalnych klientów marek). Współpraca z twórcami, choć niezwykle efektywna, wiąże się jednak z szeregiem wyzwań prawnych, które wymagają szczególnej uwagi. Odpowiednie uregulowanie wzajemnych praw i obowiązków jest fundamentem sukcesu i bezpieczeństwa obu stron, minimalizując ryzyko sporów i nieporozumień.

Deregulacja: rząd naprawia prawo, ale przedsiębiorcy nie są zadowoleni z zakresu i tempa zmian w przepisach

Przedsiębiorcy przekonują, że Polska musi być krajem ze sprawną strukturą przepisów. Mimo postępów nadal wiele zagadnień z prawa budowlanego, pozwoleń na zatrudnienie czy przepisów związanych z regulacją handlu i usług zdają się być niepotrzebnym mnożeniem administracji.

Czy konto firmowe jest obowiązkowe?

Przy założeniu firmy musisz dopełnić wielu formalności. O ile wybór nazwy przedsiębiorstwa, wskazanie adresu jego siedziby, czy wskazanie właściwego PKD są obligatoryjne, o tyle otworzenie rachunku firmowego niekoniecznie. Jednak dużo zależy przy tym od tego, jaka forma działalności jest prowadzona, jakie transakcje są wykonywane i wreszcie, czy chce ona korzystać z mechanizmu split payment.

Blisko LUDZI i dla LUDZI. Czym Emtor wyróżnia się jako pracodawca na rynku wózków widłowych?

Na przestrzeni lat firma Emtor udowodniła, że sukces w biznesie nie zależy wyłącznie od produktów czy wyników finansowych, ale przede wszystkim od ludzi, którzy ten biznes tworzą. To dzięki zaangażowaniu, lojalności i codziennej pracy zespołów połączenie tradycji z nowoczesnością jest możliwe. Emtor stawia na człowieka – nie tylko jako pracownika, ale jako partnera w budowaniu wspólnej przyszłości. Bo gdy ludzie czują się docenieni, chcą zostać na dłużej. Jak zatem firma buduje swoją przewagę na konkurencyjnym rynku?

REKLAMA

Poczta Polska nawiązuje partnerstwo z Temu. Wszyscy dołożymy się do chińskiego giganta?

Poczta Polska poinformowała o nawiązaniu współpracy logistycznej z platformą Temu. Państwowe przedsiębiorstwo rozwija obsługę przesyłek e-commerce. Przesyłki zakupione na chińskiej platformie zakupowej będą dostarczane do klientów w ciągu kilku dni.

6 miesięcy vacatio legis i gotowy projekt deregulacyjny to za mało. Deregulacja musi przyspieszyć

Przedsiębiorcy pozytywnie oceniają 6 miesięcy vacatio legis i gotowy projekt deregulacyjny zakładający uproszczenie prowadzenia działalności nierejestrowanej czy milczącą zgodę w wyszczególnionych w ustawie zagadnieniach gospodarczych, ale to za mało. Deregulacja musi przyspieszyć.

Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

REKLAMA

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA