REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmienią się zasady informowania o cenach towarów

REKLAMA

Sprzedawane towary nie będą musiały być oznaczone ceną, ale cena będzie musiała być tak wyeksponowana, aby klient nie miał wątpliwości, co ile kosztuje - przewiduje projekt założeń nowelizacji ustawy o cenach, nad którym pracuje resort finansów.

Rzeczniczka resortu finansów Wiesława Dróżdż poinformowała, że ministerstwo pracuje nad projektem nowelizacji ustawy o cenach oraz nad przepisami wykonawczymi. Wyjaśniła, że opracowywany przez resort projekt przewiduje radykalną zmianę dotyczącą zasad informowania klientów o cenach.

REKLAMA

MF chce odstąpić od utrzymywania dotychczasowego rozróżnienia między "oznaczaniem" towaru ceną (gdy informacja o cenie jest trwale związana z towarem, np. dzięki metce przyklejonej na towarze), a "uwidacznianiem" cen (np. cena na półce sklepowej). Zamiast tego miałoby się pojawić pojęcie "eksponowania" cen.

REKLAMA

"Sprzedawcy nie będą musieli opatrywać cenami każdej sztuki towaru, który mają w swojej ofercie. Wystarczy, że cena będzie wyeksponowana w taki sposób, aby kupujący nie miał żadnej wątpliwości, co do jej wysokości i prawdziwości, nie musiał pytać sprzedawcy o to, ile kosztuje dany produkt" - wytłumaczyła rzeczniczka.

Według niej postulat ten można zrealizować bez nakładania na przedsiębiorców obowiązku oznaczania ceną poszczególnych towarów. Takie rozwiązania są stosowane w krajach Unii Europejskiej, natomiast polskie przepisy są przeregulowane.

W ocenie ministra finansów zmiana nie naruszy interesów konsumentów wynikających z przysługującego im prawa do jasnych, jednoznacznych i czytelnych informacji o cenach produktów. "To, co najistotniejsze, to zredukowanie nadmiernych obowiązków dla przedsiębiorców. Spowoduje to obniżenie ich kosztów i może przyczynić się do obniżenia cen produktów, a to niewątpliwie będzie korzystne dla finalnego konsumenta" - zaznaczyła rzeczniczka.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodała, że projektowane zmiany wpisują się w działania deregulacyjne rządu, mające na celu eliminację zbędnych regulacji z obrotu prawnego oraz uproszczenie i uporządkowanie stanu prawnego w zakresie systemu cen.

REKLAMA

Zgodnie z obecnie obowiązującym prawem szereg towarów nie musi być oznaczanych ceną. Dotyczy to na przykład towarów o małych gabarytach, żywych zwierząt, roślin czy też niektórych towarów tańszych niż 5 zł. MF wyjaśniło, że duże podmioty handlowe (hipermarkety i supermarkety) w praktyce nie stosują obowiązku oznaczania towarów ceną, gdyż dysponują systemami umożliwiającymi oznaczanie towarów poprzez kody kreskowe. Według resortu finansów dla małych firm, które nie korzystają z systemu kodów kreskowych, oznaczanie produktów cenami jest czynnością czasochłonną, pracochłonną i szczególnie dolegliwą.

Zgodnie z informacją z MF opracowanie projektu założeń projektu ustawy zostało przewidziane w wykazie prac legislacyjnych i pozalegislacyjnych Rady Ministrów na 2012 r. Projekt ten będzie przedmiotem obrad Stałego Komitetu Rady Ministrów 10 stycznia 2013 r. MF chciałoby, by zmiana weszła w życie do 30 czerwca 2013 r.

Dróżdż dodała, że ostatnio w mediach pojawiły się nieprawdziwe informacją, iż od 1 stycznia 2013 r. zmieniły się obowiązki sprzedawców dotyczące oznaczania ceną towarów. "Stan prawny w zakresie informowania o cenach nie uległ zmianie" - podkreśliła rzeczniczka.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA