REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmienią się zasady informowania o cenach towarów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Sprzedawane towary nie będą musiały być oznaczone ceną, ale cena będzie musiała być tak wyeksponowana, aby klient nie miał wątpliwości, co ile kosztuje - przewiduje projekt założeń nowelizacji ustawy o cenach, nad którym pracuje resort finansów.

Rzeczniczka resortu finansów Wiesława Dróżdż poinformowała, że ministerstwo pracuje nad projektem nowelizacji ustawy o cenach oraz nad przepisami wykonawczymi. Wyjaśniła, że opracowywany przez resort projekt przewiduje radykalną zmianę dotyczącą zasad informowania klientów o cenach.

REKLAMA

MF chce odstąpić od utrzymywania dotychczasowego rozróżnienia między "oznaczaniem" towaru ceną (gdy informacja o cenie jest trwale związana z towarem, np. dzięki metce przyklejonej na towarze), a "uwidacznianiem" cen (np. cena na półce sklepowej). Zamiast tego miałoby się pojawić pojęcie "eksponowania" cen.

REKLAMA

"Sprzedawcy nie będą musieli opatrywać cenami każdej sztuki towaru, który mają w swojej ofercie. Wystarczy, że cena będzie wyeksponowana w taki sposób, aby kupujący nie miał żadnej wątpliwości, co do jej wysokości i prawdziwości, nie musiał pytać sprzedawcy o to, ile kosztuje dany produkt" - wytłumaczyła rzeczniczka.

Według niej postulat ten można zrealizować bez nakładania na przedsiębiorców obowiązku oznaczania ceną poszczególnych towarów. Takie rozwiązania są stosowane w krajach Unii Europejskiej, natomiast polskie przepisy są przeregulowane.

W ocenie ministra finansów zmiana nie naruszy interesów konsumentów wynikających z przysługującego im prawa do jasnych, jednoznacznych i czytelnych informacji o cenach produktów. "To, co najistotniejsze, to zredukowanie nadmiernych obowiązków dla przedsiębiorców. Spowoduje to obniżenie ich kosztów i może przyczynić się do obniżenia cen produktów, a to niewątpliwie będzie korzystne dla finalnego konsumenta" - zaznaczyła rzeczniczka.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodała, że projektowane zmiany wpisują się w działania deregulacyjne rządu, mające na celu eliminację zbędnych regulacji z obrotu prawnego oraz uproszczenie i uporządkowanie stanu prawnego w zakresie systemu cen.

REKLAMA

Zgodnie z obecnie obowiązującym prawem szereg towarów nie musi być oznaczanych ceną. Dotyczy to na przykład towarów o małych gabarytach, żywych zwierząt, roślin czy też niektórych towarów tańszych niż 5 zł. MF wyjaśniło, że duże podmioty handlowe (hipermarkety i supermarkety) w praktyce nie stosują obowiązku oznaczania towarów ceną, gdyż dysponują systemami umożliwiającymi oznaczanie towarów poprzez kody kreskowe. Według resortu finansów dla małych firm, które nie korzystają z systemu kodów kreskowych, oznaczanie produktów cenami jest czynnością czasochłonną, pracochłonną i szczególnie dolegliwą.

Zgodnie z informacją z MF opracowanie projektu założeń projektu ustawy zostało przewidziane w wykazie prac legislacyjnych i pozalegislacyjnych Rady Ministrów na 2012 r. Projekt ten będzie przedmiotem obrad Stałego Komitetu Rady Ministrów 10 stycznia 2013 r. MF chciałoby, by zmiana weszła w życie do 30 czerwca 2013 r.

Dróżdż dodała, że ostatnio w mediach pojawiły się nieprawdziwe informacją, iż od 1 stycznia 2013 r. zmieniły się obowiązki sprzedawców dotyczące oznaczania ceną towarów. "Stan prawny w zakresie informowania o cenach nie uległ zmianie" - podkreśliła rzeczniczka.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Umowa z influencerem krok po kroku

Szybki rozwój marketingu internetowego otworzył przed markami i twórcami zupełnie nowe perspektywy współpracy. W dobie cyfrowej rewolucji, influencerzy stali się kluczowymi partnerami w promocji produktów i usług, oferując unikatowy sposób docierania do odbiorców (potencjalnych klientów marek). Współpraca z twórcami, choć niezwykle efektywna, wiąże się jednak z szeregiem wyzwań prawnych, które wymagają szczególnej uwagi. Odpowiednie uregulowanie wzajemnych praw i obowiązków jest fundamentem sukcesu i bezpieczeństwa obu stron, minimalizując ryzyko sporów i nieporozumień.

Deregulacja: rząd naprawia prawo, ale przedsiębiorcy nie są zadowoleni z zakresu i tempa zmian w przepisach

Przedsiębiorcy przekonują, że Polska musi być krajem ze sprawną strukturą przepisów. Mimo postępów nadal wiele zagadnień z prawa budowlanego, pozwoleń na zatrudnienie czy przepisów związanych z regulacją handlu i usług zdają się być niepotrzebnym mnożeniem administracji.

Czy konto firmowe jest obowiązkowe?

Przy założeniu firmy musisz dopełnić wielu formalności. O ile wybór nazwy przedsiębiorstwa, wskazanie adresu jego siedziby, czy wskazanie właściwego PKD są obligatoryjne, o tyle otworzenie rachunku firmowego niekoniecznie. Jednak dużo zależy przy tym od tego, jaka forma działalności jest prowadzona, jakie transakcje są wykonywane i wreszcie, czy chce ona korzystać z mechanizmu split payment.

Blisko LUDZI i dla LUDZI. Czym Emtor wyróżnia się jako pracodawca na rynku wózków widłowych?

Na przestrzeni lat firma Emtor udowodniła, że sukces w biznesie nie zależy wyłącznie od produktów czy wyników finansowych, ale przede wszystkim od ludzi, którzy ten biznes tworzą. To dzięki zaangażowaniu, lojalności i codziennej pracy zespołów połączenie tradycji z nowoczesnością jest możliwe. Emtor stawia na człowieka – nie tylko jako pracownika, ale jako partnera w budowaniu wspólnej przyszłości. Bo gdy ludzie czują się docenieni, chcą zostać na dłużej. Jak zatem firma buduje swoją przewagę na konkurencyjnym rynku?

REKLAMA

Poczta Polska nawiązuje partnerstwo z Temu. Wszyscy dołożymy się do chińskiego giganta?

Poczta Polska poinformowała o nawiązaniu współpracy logistycznej z platformą Temu. Państwowe przedsiębiorstwo rozwija obsługę przesyłek e-commerce. Przesyłki zakupione na chińskiej platformie zakupowej będą dostarczane do klientów w ciągu kilku dni.

6 miesięcy vacatio legis i gotowy projekt deregulacyjny to za mało. Deregulacja musi przyspieszyć

Przedsiębiorcy pozytywnie oceniają 6 miesięcy vacatio legis i gotowy projekt deregulacyjny zakładający uproszczenie prowadzenia działalności nierejestrowanej czy milczącą zgodę w wyszczególnionych w ustawie zagadnieniach gospodarczych, ale to za mało. Deregulacja musi przyspieszyć.

Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

REKLAMA

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA