REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorcy nie korzystają z ułatwień, bo nie wiedzą o ich istnieniu

REKLAMA

Wzmacnianie innowacyjności i konkurencyjności małych i średnich firm nie musi pociągać za sobą kolejnych zmian w prawie. Część pomysłów i postulatów już została wprowadzona w życie, ale nie wszyscy przedsiębiorcy o tym wiedzą. – Tę wiedzę trzeba upowszechniać – uważa Olgierd Dziekoński, sekretarz stanu w Kancelarii Prezydenta RP.

- Potrzebujemy więcej informacji, że możliwości już są, ale również praktycznego analizowania, na ile te mechanizmy są nie do końca działające, skoro nie są powszechne i stosowane przez wszystkich - mówi Agencji Informacyjnej Newseria Olgierd Dziekoński, sekretarz stanu w Kancelarii Prezydenta RP.

REKLAMA

Wiele zmieniło wprowadzenie m.in. dwóch pakietów ustaw deregulacyjnych, które zostały podpisane w ubiegłym roku. Łącznie wprowadziły one zmiany w ponad 110 ustawach. Ograniczają one w sposób istotny m.in. bariery administracyjne dla obywateli i przedsiębiorców.

REKLAMA

 - W tej chwili jest możliwość rejestrowania firmy przez internet, również zbadania, jak wygląda status założyciela firmy w Krajowym Rejestrze Sądowym, czy był karany czy nie - mówi podczas Europejskiego Kongresu Małych i Średnich Przedsiębiorstw Olgierd Dziekoński.

Chodzi o system Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, który działa od lipca 2011 roku. Pozwala on np. założyć, zawiesić lub zamknąć działalność gospodarczą za pośrednictwem strony WWW (tzw. zero okienka). Dodatkowo rejestr ten umożliwia weryfikację danych innych firm, działających na rynku.

W przygotowaniu jest  III pakiet ustaw deregulacyjnych, który pozwoli na dalsze uproszczenie formalności, a dotyczący m.in. sposobu rozliczeń pomiędzy przedsiębiorcami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 - Bardzo często nie zdajemy sobie sprawy, że zmiany mają miejsce. Mówimy o potrzebie wprowadzenia księgowości kasowej w obliczaniu VAT- u. W tej chwili to już jest istnieje. Firmy mające obrót do 5 milionów euro mogą z tego korzystać. Pytanie, dlaczego tylko 10 tysięcy z tego korzysta - pyta.

Sposób rozliczenia VAT-u na zasadzie systemu kasowego zakłada, że podatek odprowadzany jest przez przedsiębiorcę, gdy ten rozliczy się z kontrahentem; a nie w momencie wystawienia faktury, niezależnie od tego czy towar został dostarczony, a usługa wyświadczona.

Rozwojowi konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw, jak zauważa Dziekoński, sprzyja także opracowanie regionalnych strategiach innowacji czy np. tworzenie parków technologicznych.

 - To są wszystko fakty. Te fakty są często znane w małym lokalnym środowisku, a czasami nie są znane w innych miejscach i trzeba tę wiedzę upowszechniać - podkreśla.

Pytany o dalsze działania, które powinny jeszcze bardziej wzmacniać innowacyjność w sektorze MSP, odpowiada, że kluczem w tym przypadku będzie współpraca różnych środowisk i instytucji.

 - To znaczy wypracowanie takich mechanizmów współdziałania pomiędzy samorządem terytorialnym, szkołami wyższymi i zorganizowanymi środowiskami przedsiębiorców, które mogą doprowadzić do uruchomienia takich inicjatyw jak klastry, jak nowe kierunków studiów do kształcenia np. na poziomie licencjackim, licencjat małej przedsiębiorczości, czyli szukanie takich instrumentów, które tę współpracę czynią praktycznie efektywną - wyjaśnia prezydencki minister.

Podobnie jak część środowiska biznesowego, widzi potrzebę zmian, jeśli chodzi o wymianę handlową, w tym tę eksportową.

 - Ze strony administracji publicznej dobrze by było, żebyśmy mieli niezbędny zakres trwale aktualizowanej, ciągle dostępnej informacji o procesach, o sytuacjach, o środowisku gospodarczym w poszczególnych krajach i poszczególnych miejscach w Polsce. Jak również przeciwdziałanie czasem monopolizującej działalności dużych podmiotów gospodarczych - mówi.




 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niechętnie upominają się o pieniądze u dłużników, a po upływie pół roku windykacja może być bezskuteczna

Dlaczego dłużnicy nie płacą na czas należności za faktury? Nie mam pieniędzy, zapomniałem o fakturze, klienci zalegają mi z zapłatą, więc i ja nie płacę – to najczęstsze usprawiedliwienia, jakie słyszą właściciele firm od swoich klientów, którzy nie regulują należności za dostarczone towary czy wykonane usługi.

10 pytań, jakie warto zadać freelancerowi przed rozpoczęciem współpracy

Outsourcing staje się coraz bardziej popularny w Polsce. Jednak dla wielu przedsiębiorców, którzy dotychczas nie korzystali z usług freelancerów, zlecanie im zadań może być wyzwaniem. Oto szczegółowy poradnik, który pomoże przygotować się do efektywnej współpracy z niezależnym specjalistom.

Korzystne rozwiązanie podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową

Ulga badawczo-rozwojowa (B+R) to korzystne rozwiązanie podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową, skierowane zarówno do podatników PIT (opodatkowanych skalą podatkową lub tzw. podatkiem liniowym) jak i do podatników CIT (którzy uzyskują przychody z działalności gospodarczej, inne niż zyski kapitałowe). Ulga ta stanowi istotne wsparcie dla firm inwestujących w innowacje, technologie i rozwój nowych produktów.

Budownictwo mocno wyhamowało, ale to wciąż najbardziej optymistyczna branża, bo liczy na wydatkowanie pieniędzy przez rząd

Optymizm w branży budowlanej utrzymuje się już od wielu miesięcy. Ponieważ jednak jego motorem napędowym są inwestycje ze środków Krajowego Planu Odbudowy oraz kredytu #naStart, entuzjazm słabnie. Wszystko przez ślamazarną pracę rządu.

REKLAMA

Szykują się milionowe kary. Kontrola stron internetowych: kogo dotyczy, kto kontroluje, jaka kara i za co

Nie tylko skarbówka kontroluje i nakłada kary za złamanie przepisów. I nie tylko Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Do akcji coraz częściej wkracza też Urząd Ochrony Danych Osobowych – UODO, a kontrole kończą się karami – nawet w milionach złotych.

Otwieranie dziś restauracji to samobójstwo? Pewniejsze jest pójść śladem Żabki do własnego sklepu z ofertą gotowych dań

Rewolucja dzieje się w całej branży fachowo określanej jako HoReCa. Ale największa w jej gastronomicznej części. Świadczą o tym dane gospodarcze dotyczące liczby otwieranych placówek, zawieszanych działalności, długów i kredytów oraz tempa ich spłaty. Restauracje tracą na popularności, zyskują sklepy oferujące gotowe dania - ciepłe lub do odgrzania w domu.

Jak odblokować innowacyjność małego biznesu?

Innowacyjność w małej firmie to wyzwanie. Małemu biznesowi jest trudniej na wielu płaszczyznach. Często jest to jedna osoba do podejmowania decyzji i brak jest kogoś kto spojrzałby obiektywnie na działania i krytycznie na trendy. Jak odblokować innowacyjność małej działalności podpowiada Zuzanna Mikołajczyk, innowatorka i strateg innowacji.

Kawa z INFORLEX. Wakacje składkowe - bezpłatne spotkanie online

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu kawa z INFORLEX, które odbędzie się 3 września 2024 r. Tematem spotkania będą wakacje składkowe. 

REKLAMA

Firma spedycyjna. Jak założyć? Czy to się opłaca?

Branża TSL to jeden z najlepiej trzymających się sektorów gospodarki, nawet mimo kryzysu. Działalność spedycyjna daje wiele możliwości i ma ogromny potencjał. O czym trzeba wiedzieć zaczynając w tej branży na własny rachunek? 

Compliance a ochrona danych - co przedsiębiorcy muszą wiedzieć

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie prawnym, przedsiębiorcy muszą być na bieżąco z otoczeniem prawnym firmy, w tym regulacjami dotyczącymi ochrony danych osobowych. Compliance, czyli zgodność z przepisami prawa, staje się kluczowym elementem w działalności każdej firmy, niezależnie od jej wielkości. W obliczu surowych kar finansowych i rosnącej świadomości konsumentów, ochrona danych osobowych przestała być jedynie formalnością, a stała się fundamentem odpowiedzialnego prowadzenia biznesu.

REKLAMA