REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jednolity patent europejski szansą dla polskich firm

REKLAMA

Jednolity patent europejski jest szansą dla polskich innowacyjnych firm - uważa wiceminister środowiska Beata Jaczewska. Nowe prawo patentowe ma m.in. znieść konieczność starania się o patent w każdym kraju UE z osobna oraz zmniejszyć koszty jego uzyskania.


Jak podkreśliła Jaczewska, wprowadzenie jednolitego patentu europejskiego jest szczególnie korzystne dla przedsiębiorców, ponieważ nie będą oni musieli starać się o patent we wszystkich krajach członkowskich UE osobno.

REKLAMA

Patent europejski ze skutkiem jednolitym (tzw. patent jednolity) ma funkcjonować obok patentów krajowych oraz patentu europejskiego działającego w oparciu o Konwencję Monachijską z 1973. Jak podkreśla resort środowiska patent jednolity "będzie udzielany jak każdy klasyczny patent europejski przez Europejski Urząd Patentowy".

REKLAMA

Głównym celem wprowadzenia jednolitego patentu jest zmniejszenie kosztów uzyskania patentu, ochrony patentowej oraz jej utrzymania na terenie UE. Według nowego prawa, firmy bądź osoby posiadające taki dokument będą mogły ubiegać się o jednolitą, pełną ochronę prawną na terenie państw członkowskich z wyjątkiem Włoch i Hiszpanii.

"Patent jednolity to nowa udoskonalona wersja ochrony praw własności przemysłowej" - zaznaczyła Jaczewska. Jak poinformowała, negocjacje unijne nt. nowego prawa są "na ukończeniu". "To, co jest dyskutowane w Brukseli, to jest możliwość uzyskania jednolitej ochrony na terenie wszystkich państw, które będą w systemie, z takim samym skutkiem, jak i w takim samym zakresie prawnym" - powiedziała. Jak zaznaczyła "dzisiaj, aby dochodzić ochrony swoich praw trzeba czasem przeprowadzić kilkanaście albo kilkadziesiąt postępowań".

Jaczewska pytana o ewentualne ryzyko dla polskich przedsiębiorców powiedziała, że rzeczywiście część firm wskazuje, że małe i średnie przedsiębiorstwa mogą być narażone na nieświadome naruszenie czyichś praw patentowych. Zaznaczyła, że w przypadku jednolitego patentu zapewniona będzie ochrona podmiotów, które nieświadomie dopuściły się naruszenia takich praw.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jaczewska powiedziała, że przede wszystkim przedsiębiorstwa innowacyjne "bezsprzecznie" skorzystają na jednolitym patencie.

 

Podczas briefingu obecni byli także przedstawiciele firm, które zostały laureatami III edycji projektu GreenEvo Akcelerator Zielonych Technologii. To projekt Ministerstwa Środowiska mający na celu transfer polskich innowacyjnych technologii środowiskowych i globalną promocję polskiej myśli technicznej. Priorytetem jest dostarczanie polskich technologii na rynki zagraniczne.

Przedsiębiorcy przede wszystkim zwracali uwagę na korzyści finansowe płynące z jednolitego patentu.

REKLAMA

Jak powiedział Wojciech Pietraszek z PP-Eko Sp. z.o.o. "dla nas wprowadzenie jednolitego systemu patentu europejskiego bardzo ogranicza potencjalne ryzyko biznesowe nowych produktów i nowych technologii". "Mam nadzieję, że mechanizm jednolitego patentu zostanie wdrożony szybko" - zaznaczył.

Dominik Wojewódka z Ecotech Polska S.A. powiedział, że przedsiębiorcy spodziewają się "lepszej ochrony prawnej". Jak dodał Zbigniew Tokarz z "Technologii Ekologicznych", jednolity patent powinien pozwolić na skuteczne działanie w dochodzeniu prawa i ochrony patentowej.

Jaczewska pytana, kiedy można spodziewać się wejścia w życie systemu jednolitego patentu, powiedziała, że w "optymistycznym" wariancie, negocjacje na jego temat, powinny zakończyć się jesienią br. We wrześniu PE przeprowadzi debatę i głosowanie plenarne dotyczącego nowego prawa. Przypomniała, że aby cały system zadziałał, minimum 13 państw musi ratyfikować nowe przepisy. "Perspektywą optymistyczną jest ok. 15 lat, kiedy to wszystko zacznie działać" - dodała.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA