REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

FROB chce ustawowego uregulowania wysokości opłat interchange

REKLAMA

Fundacja Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego zrzeszająca przedsiębiorców akceptujących karty płatnicze uważa, że problem zawyżonych opłat interchange pobieranych od transakcji kartami należy rozwiązać w drodze regulacji ustawowej - poinformowała fundacja.

Opłata interchange to prowizja od każdej bezgotówkowej transakcji realizowanej kartą, płacona przez sprzedawcę na rzecz wydawcy karty. W Polsce wysokość tych opłat należy do najwyższych w UE.

REKLAMA

"Środowisko akceptantów kart płatniczych stoi na stanowisku, że konieczne jest jak najszybsze rozwiązanie kwestii zawyżonych opłat kartowych w drodze regulacji ustawowej. Realnym działaniom nie służy dziś jednak wydłużanie debaty nad możliwościami modyfikacji porozumienia, tj. wydłużanie przez NBP terminu na przekazanie przez banki i organizacje płatnicze do 15 lipca br. finalnych stanowisk w kwestii propozycji Rady (ds. Systemu Płatniczego - PAP) " - poinformowano w komunikacie.

Zdaniem organizacji wysokość opłat interchange i ich struktura powinna zostać uregulowana w nowelizacji ustawy o usługach płatniczych.

"W naszej opinii to jedyne zasadne w obecnej sytuacji rozwiązanie. Doceniając ogromny wkład ze strony NBP w usprawnienie funkcjonowania rynku płatności kartowych, stoimy dziś jednak na stanowisku, że minął czas, kiedy szanse na wcielenie w życie założeń +Programu Redukcji Opłat Kartowych+ były realne" - uważa fundacja.

FROB proponuje ustalenie opłat interchange na poziomie 0,2-0,3 proc. wartości transakcji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W poniedziałek dyrektor departamentu systemu płatniczego w Narodowym Banku Polski Adam Tochmański poinformował, że NBP liczy, iż banki obniżą od 1 stycznia 2013 r. opłaty interchange.

REKLAMA

Tochmański wskazał, że w ubiegły piątek Rada ds. Systemu Płatniczego działająca przy NBP zaproponowała, aby do 15 lipca wydawcy kart płatniczych, czyli głównie banki, agenci rozliczeniowi oraz akceptanci kart, np. sklepy złożyli deklarację o przystąpieniu do programu redukcji opłat interchange.

Tochmański wyjaśnił, że opłaty te są ostatecznie dochodami banków, wydawców kart płatniczych, które tworzą organizacje płatnicze Visa i MasterCard. "Ponieważ porozumienie z udziałem tych organizacji okazało się niemożliwe, o obniżkę opłat interchange zwróciliśmy się do banków" - powiedział Tochmański.

Dodał, że jeżeli opłaty interchange spadłyby zgodnie z przyjętym przez Radę programem redukcji opłat kartowych w Polsce, to w przypadku kart debetowych opłata zmalałaby średnio z 1,6 proc., do 1,1 proc., a w przypadku kart kredytowych z 1,5 proc., do 1,2 proc.

Pod koniec stycznia br. NBP opublikował raport pt. "Analiza funkcjonowania opłaty interchange w transakcjach bezgotówkowych na rynku polskim". Wskazał w nim, że stosowane przez wystawców kart opłaty interchange zniechęcają właścicieli punktów handlowych i usługowych do akceptowania kart, a tym samym hamują rozwój obrotu bezgotówkowego w Polsce.

Z raportu NBP wynika, że opłaty te są w Polsce ponad dwukrotnie wyższe niż średnio w UE. Z danych NBP wynika też, że w 2010 r. Polska była na przedostatnim miejscu w UE (przed Rumunią), jeśli chodzi o liczbę kart liczonych na osobę.

REKLAMA

W marcu 2012 r. Rada przyjęła raport końcowy z prac zespołu roboczego ds. opłaty interchange wraz z "Programem redukcji opłat kartowych w Polsce". Docelowo opłata powinna osiągnąć średni poziom unijny do końca 2016 r. Rada wskazała, że program został zaakceptowany przez większość członków zespołu.

Na początku czerwca dyrektor polskiego oddziału MasterCard Michał Skowronek poinformował, że od 1 stycznia 2013 r. organizacja obniży ponad 99 proc. stawek opłat interchange. Zaznaczył jednak, że MasterCard nie podpisze porozumienia zaproponowanego przez NBP z powodów prawnych. Z kolei Visa zadeklarowała, że przystąpi do porozumienia, ale pod warunkiem, że to samo zrobi MasterCard.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA