REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

KE: zero tolerancji dla dyskryminacji firm i klientów w UE

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Julita Żylińska
Julita Żylińska

REKLAMA

Komisja Europejska zapowiedziała "zero tolerancji" dla bezprawnych dodatkowych wymagań, jakie kraje UE często stawiają usługodawcom i usługobiorcom z innych krajów członkowskich. KE chce m.in. przyspieszyć procedury o naruszenie unijnego prawa.

Chodzi zwłaszcza o sektory, w których kraje najczęściej tworzą bariery dla zagranicznych usługodawców, czyli budownictwo, turystyka i usługi dla biznesu, m.in. prawne.

REKLAMA

"Przedstawiciele małych i średnich firm mówią mi, że wciąż napotykają na przeszkody na europejskim rynku. KE i kraje członkowskie muszą współpracować, by reguły jednolitego rynku były wdrażane, stosowane i egzekwowane" - oświadczył w piątek komisarz UE ds. rynku wewnętrznego Michel Barnier. "Wzrost gospodarczy jest w czołówce naszych priorytetów, nie możemy pominąć ani jednej szansy, by go promować" - dodał.

REKLAMA

"Będziemy szczególnie twardzi względem zakazanych wymogów stawianych przez kraje w odniesieniu do narodowości (usługodawców i usługobiorców - PAP). Chcemy przyspieszyć procedury o naruszenie unijnego prawa względem takich krajów" - zapowiedziało pragnące zachować anonimowość źródło w Brukseli.

Obecnie średni czas takiej procedury to ponad 2 lata; w przypadku naruszeń dyrektywy usługowej ma on się skrócić do 18 miesięcy. Ponadto mają być przeprowadzane tzw. peer review, czyli "cała +27+ usiądzie przy stole" i omówi ze sobą, co robi dla zniesienia barier - wyjaśniło źródło.

REKLAMA

KE podała przykłady przeszkód stosowanych przez poszczególne kraje UE w dostępie do swojego rynku usług. I tak, w Polsce szkoły nauki jazdy mogą być prowadzone tylko przez przedsiębiorców mających siedzibę bądź rezydujących w Polsce. Na Cyprze taki wymóg jest stawiany także chcącym prowadzić wynajem samochodów, optykom i usługodawcom w nieruchomościach. Ateny m.in. wyłącznie Grekom pozwalają na zakładanie prywatnych szkół, a w sektorze detalicznym stawiają wymóg rezydowania w kraju co najmniej od dwóch lat. W Austrii tylko rezydenci mogą świadczyć usługi kominiarskie. Natomiast w Portugalii i Słowenii firmy prawnicze muszą wykazać, że 100 proc. ich kapitału należy do prawników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ze względu na inną narodowość ograniczany jest też dostęp dla poszukujących usług, zwłaszcza w internecie. Są na przykład obciążani wyższymi stawkami niż klienci w kraju. Firma wynajmująca samochody w Rzymie pobiera różne stawki w zależności od tego, czy wynajmujący korzysta ze strony internetowej niemieckiej, francuskiej czy szwedzkiej - podała kolejny przykład KE wskazując, że także operatorzy sieci komórkowych oferują niższe stawki obywatelom kraju, w którym mają siedzibę.

By zachęcić kraje do usuwania barier w usługach, KE podała szacunki, z których wynika, że gdyby kraje stosowały postanowienia dyrektywy usługowej, miałyby szanse średnio na dodatkowe 0,8 proc. PKB w ciągu następnych 5-10 lat, a nawet na 2,6 proc. "gdyby podeszły ambitnie" i w pełni otworzyły rynek usług. Analitycy Komisji wyliczyli, ile dodatkowego PKB mogłyby zyskać poszczególne kraje członkowskie. Według tych szacunków, Polska w mniej ambitnym scenariuszu może zyskać ok. 0,7 proc. PKB, a w ambitnym - 1,49 proc.

W sprawie rynku usług, KE ma nadzieję na polityczną deklarację przywódców na najbliższym szczycie UE poświęconym pobudzaniu wzrostu gospodarczego.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

REKLAMA