REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga podatkowa dla przedsiębiorców, którzy zainwestują w firmę

Katarzyna Rola – Stężycka

REKLAMA

Przedsiębiorcy, którzy inwestują w rozwój swojej firmy mogliby odliczyć poniesione wydatki od podstawy opodatkowania – m.in. takie rozwiązanie zawiera złożony w Sejmie przez posłów PiS projekt nowej ustawy o podatku dochodowym. Można byłoby odliczyć kwotę stanowiącą maksymalnie 50% dochodów. Ulga nie byłaby dostępna dla osób rozliczających się podatkiem liniowym.


Obok trwających prac nad rządowym projektem zamiany ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (likwidacja ulgi internetowej, zmiany w zakresie tzw. ulgi prorodzinnej, ograniczenie 50% kosztów dla twórców) swój pomysł na zmianę przepisów podatkowych, i to już w formie gotowego projektu ustawy, ma także PiS. Do Sejmu wpłynął właśnie poselski projekt ustawy o podatku dochodowym (druk nr 424) wraz z projektem ustawy wprowadzającym tę ustawę (druk nr 425). Co warte podkreślenia, nie jest to propozycja nowelizacji już istniejącej ustawy o PIT, ale próba zbudowania nowej ustawy praktycznie od podstaw (choć znaczna część rozwiązań została przeniesiona z obecnie obowiązujących ustaw). W założeniu projektodawców proponowane rozwiązania mają stanowić jasne i kompleksowe ujęcie opodatkowania podatkiem dochodowym, tak by ograniczyć liczbę wątpliwości i pułapek interpretacyjnych.

REKLAMA

REKLAMA

Proponowane regulacje idą w zupełnie innym kierunku niż zmiany, nad którymi pracuje obecnie rząd. Abstrahując od kompleksowej oceny projektu i pomysłu połączenia wszystkich ustaw o podatku dochodowym w jednym akcie prawnym, projekt zawiera propozycje szczególnie istotne dla przedsiębiorców. Chodzi o zasygnalizowany w czasie kampanii wyborczej pomysł, aby przedsiębiorcy mogli wyłączyć z podstawy opodatkowania dochody przeznaczone na firmowe inwestycje. Z wyłączenia można byłoby jednak skorzystać dopiero na etapie rozliczenia rocznego. Proponowane rozwiązanie obłożone jest spełnieniem określonych warunków (np. nie można mieć zaległości podatkowych) i ograniczone jest do 50% uzyskanych dochodów (50% miałoby być wprowadzane stopniowo, zaczynając od 20% za 2013 rok). Oznacza to, że gdy przedsiębiorca inwestuje np. 70% dochodów z podstawy opodatkowania mógłby wyłączyć maksymalnie 50%. Rozwiązanie to byłoby jednak niedostępne między innymi dla firm, które wybrały opodatkowanie 19-proc. podatkiem liniowym. Ale uwaga! Niejako w zamian fiskus otrzymałby ograniczenie w amortyzacji niektórych środków trwałych.


Ulga na nowe technologie daje i odbiera


To nie koniec pomysłów skierowanych do przedsiębiorców. Projektodawcy przedstawili także modyfikację tzw. ulgi na zakup nowych technologii. Jest to rozwiązanie obowiązujące obecnie, jednak z uwagi na obłożenie trudnymi do spełnienia warunkami, nie jest często wykorzystywane (choć liczba podatników, którzy zdołali z niej skorzystać rośnie - w 2009 r. w PIT skorzystało z niej zaledwie 19 osób, a w 2010 już 398 podmiotów). Projekt z jednej strony zwiększa limit możliwego odliczenia z 50% do 75% kwoty będącej równowartością wydatków na nabycie nowych technologii, jednak z drugiej wydłuża z 3 do 5 lat czas, w którym można utracić ulgę, np. w przypadku udostępnienia prawa do nowej technologii innym podmiotom.

REKLAMA

Przedstawione propozycje legislacyjne nie zwierają jednak rozwiązań, które są niezbędne do większej dostępności tej ulgi, jak w szczególności:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1. rozszerzenia zakresu przedmiotowego również na środki trwałe, dzięki którym przedsiębiorca będzie w stanie produkować lepiej, taniej, szybciej itp.,

2. rozszerzenia zakresu podmiotowego stosowania ulgi na podatników opodatkowanych podatkiem liniowym,

3. zmodyfikowanie warunku uzyskania opinii niezależnej jednostki naukowej.


Wszystkie ustawy do jednej


Projektodawcy łączą wszystkie dotychczasowe ustawy w jeden akt prawny. Projekt PiS przewiduje zachowanie jednakowej konstrukcji i definicji bez względu na to czy podatnikiem jest osoba fizyczna, czy jednostka organizacyjna. Odrębności zostałyby tylko tam, gdzie jest to obiektywnie niezbędne (np. jednostki organizacyjne mogłyby wybrać rok podatkowy niepokrywający się z rokiem kalendarzowym). Obecnie oddzielnie regulowany jest podatek dochodowy od osób fizycznych, odrębnie podatek dochodowy od osób prawnych, a dodatkowo w odrębnej ustawie znajdują się regulacje opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych i kartą podatkową. Oznacza to, że osoba fizyczna szukając właściwych dla siebie rozwiązań nie musi się „przedzierać” przy okazji przez regulacje skierowane tylko do osób prawnych. Z drugiej jednak strony, przepisy podatkowe ujęte są w kilku różnych aktach prawnych.

 

Według założenia projektodawców w ustawie znalazłyby się także przepisy dotyczące właściwości organów podatkowych dla opodatkowania tym podatkiem, które obecnie znajdują się w rozporządzeniu.


Spółki osobowe do opodatkowania


Projektowane rozwiązania przewidują opodatkowanie podatkiem dochodowym także jednostek organizacyjnych, które nie mają osobowości prawnej, jak np. spółek osobowych. Obecnie, gdy działalność gospodarcza prowadzona jest w formie spółki osobowej, opodatkowaniu podlegają tylko wspólnicy. Spółka nie jest natomiast podatnikiem. W ocenie autorów projektu jest to jednak niezbędne, gdyż obecna sytuacja prowadzi do nadmiernego opodatkowania niektórych podmiotów, przy jednoczesnym niepłaceniu tego podatku przez inne jednostki. Autorzy odwołują się także do standardów światowych, gdzie nie ma takiego podziału.


Rzeczywiste koszty dla etatowych


Projektodawcy zmierzają by opodatkowaniu podlegał dochód, który stanowi realne przysporzenie majątkowe w danym okresie. Stąd proponowane rozwiązania, które ucieszyłyby wiele osób. Jedną z tych grup są wszystkie osoby uzyskujące przychody ze stosunku pracy. Obecnie pracownicy etatowi ustalając dochód do opodatkowania przyjmują określone ustawą koszty kwotowe w wysokości uzależnionej od ilości miejsc zatrudnienia oraz zamieszkiwania w tej samej bądź innej miejscowości co miejsce pracy (np. dla osoby zatrudnionej u jednego pracodawcy w tej samej miejscowości wynoszą 111, 25 zł miesięcznie). Nie mają one nic wspólnego z faktycznie poniesionymi kosztami. Jedyną możliwość mają te osoby, które dojeżdżają komunikacją publiczną - gdy udokumentują imiennymi biletami okresowymi, że poniosły wyższe koszty niż te określone ustawą mają prawo do ich zastosowania. Projektodawcy zmierzają jednak do ogólnego i otwartego ujmowania do kosztów uzyskania przychodu faktycznych wydatków poniesionych przez wszystkich etatowych pracowników.


Prawo do wyboru dla rolników


Projektowana ustawa pozostawiła zakres wyłączeń w znacznej mierze tożsamy z obecnie obowiązującym, w tym zasadę wyłączenia z zakresu opodatkowania podatkiem dochodowym działalności rolniczej (z wyjątkiem działów specjalnych produkcji rolnej). Projekt zawiera propozycję wprowadzenia wyboru dla osób uzyskujących przychód z działalności rolniczej. Oznacza to, że sposób opodatkowania zależałby od wyboru samego zainteresowanego, który mógłby zdecydować się na opodatkowanie podatkiem dochodowym.


Katarzyna Rola - Stężycka, Tax Care

  

 

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA