REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorcy krytycznie o planowanej zmianie w zamówieniach

REKLAMA

Przyjęty przez rząd projekt nowelizacji Prawa zamówień publicznych przewiduje rozwiązania pozytywne, ale znajdują się w nim również zapisy szkodliwe dla przedsiębiorców - powiedział Jeremi Mordasiewicz z PKPP Lewiatan, podczas spotkania z prasą.

REKLAMA

Eksperci z PKPP Lewiatan przedstawili swoje uwagi do przyjętego przez rząd 8 maja projektu ustawy, która miałaby wprowadzić zmiany do Prawa zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi. Ma on zaostrzyć sankcje wobec nierzetelnych wykonawców. Chodzi głównie o przetargi, w których szacunkowa wartość zamówienia przekracza 20 mln euro - w przypadku robót budowlanych lub 10 mln euro - dla pozostałych realizacji.

REKLAMA

Z projektu wynika, że z postępowania o udzielenie zamówienia mają być wykluczani ci przedsiębiorcy, którzy wyrządzili szkodę nie wykonując zamówienia lub wykonując je nienależycie, lub zostali zobowiązani do zapłaty kary umownej, jeżeli szkoda ta lub obowiązek zapłaty kary wynosi nie mniej niż pięć proc. wartości realizowanego zamówienia i zostało to stwierdzone prawomocnym orzeczeniem sądu. Konsekwencją tego ma być wykluczenie danego oferenta z polskiego rynku zamówień publicznych na trzy lata.

Zdaniem ekspertów z PKPP Lewiatan proponowane zmiany nie dotkną tylko wykonawców zachowujących się nagannie. Z przetargu będą mogli być bowiem być wykluczani także ci oferenci, wobec których zasądzono zapłatę kary umownej np. za nieterminowość. Do tej pory podstawą wykluczenia było tylko orzeczone przez sąd wyrządzenie przez wykonawcę szkody wobec zamawiającego.

REKLAMA

Eksperci PKPP Lewiatan zgadzają się, że zasadniczo ustalenie konkretnego progu procentowego jest krokiem we właściwym kierunku. Jednak ich zdaniem wykluczenie nadal powinno wiązać się jedynie z odmową wykonania wyroku zasądzającego odszkodowanie. Sama kara umowna nie powinna być przesłanką wykluczenia. Eksperci przypomnieli, że w świetle Prawa zamówień publicznych wysokość kary najczęściej określa sam zamawiający, co powoduje, że może ją ustalać na takim poziomie, iż zawsze osiągnie ona pięć proc. wartości zamówienia.

"Oferenci będą więc na łasce zamawiających (...), a dysproporcja między obiema stronami postępowania jeszcze się pogłębi" - powiedział Jeremi Mordasewicz, doradca zarządu Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan. Podkreślił, że wykluczenie powinno być sankcją za naganne zachowanie wykonawcy, a nie za samo skorzystanie z drogi sądowej do ochrony swoich praw.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jako przykład ilustrujący negatywne skutki wprowadzenia proponowanych zmian podał sprawę Alpine Bau, z którą Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zerwała umowę na budowę odcinka autostrady A1. Jako powód GDDKiA podała wówczas uchylanie się od wykonania zlecenia. Koncern tłumaczył swoje opóźnienia koniecznością rozminowania terenu.

PKPP Lewiatan krytycznie ocenił również pomysł wprowadzenia kolejnej nowej przesłanki wykluczenia z postępowania. Chodzi o sytuacje, w której spółki należące do tej samej grupy kapitałowej, złożą odrębne oferty w tym samym postępowaniu. Jeśli nie wykażą, że istniejące między nimi powiązanie nie ma wpływu na ich zachowanie w przetargu, zostaną wykluczone - zwracają uwagę eksperci PKPP Lewiatan.

Ich zdaniem problem dotyczy zbyt szerokiego pojęcia grupy kapitałowej, zwłaszcza globalnej - często takich podmiotów jest kilkaset, wiedza na ich temat bywa ograniczona, nierzadko tajemnicą handlową. Mimo iż wykonawca będzie zmuszony każdorazowo załączać listy wszystkich spółek należących do jego grupy kapitałowej, nie zawsze będzie miał możliwość się z tego wywiązać. Dlatego zdaniem ekspertów PKPP Lewiatan obowiązek wykazywania braku powiązań powinien zostać przesunięty na etap, gdy są już znani wszyscy oferenci.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Posiadanie własnej firmy to plan na przyszłość ponad 80 proc. młodych w wieku 8-14 lat

    Młode pokolenie już zarabia. Ma też sprecyzowane plany dotyczące tego, co chce robić w przyszłości. I tak, 81 proc. osób z Polski w wieku 8-14 lat chce posiadać przedsiębiorstwo, prowadzić małą firmę albo mieć poboczny biznes. Pracę dla kogoś innego wybrałoby natomiast 11 proc. badanych.

    Szef OPZZ: dodatkowe niedziele handlowe w grudniu zaskoczeniem dla pracowników

    Wprowadzenie dodatkowych niedziel handlowych jest zaskoczeniem dla pracowników, którzy niemal w ostatniej chwili dowiadują się, że muszą stawić się do pracy 10 i 17 grudnia - powiedział PAP przewodniczący Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych Piotr Ostrowski.

    Nawet 130 - z tylu różnych aplikacji SaaS korzystały firmy w 2022 r.

    Rosnący poziom cyfryzacji i powszechny model pracy rozproszonej niesie duże wyzwania związane z ochroną danych poufnych i wrażliwych. W 2022 r. firmy korzystały przeciętnie nawet ze 130 różnych aplikacji SaaS. Jak zapewnić ochronę danych poufnych w tak rozbudowanym środowisku?

    Jak karty podarunkowe mogą uchronić przed poświątecznym spadkiem sprzedaży

    Karta podarunkowa jako narzędzie generowania przychodów? Jak najbardziej. Specjaliści od marketingu nie mają wątpliwości, że nowoczesne technologie wykorzystywane w kartach mogą być kluczem do zwiększania lojalności klientów i zapewniania stałego źródła dochodów. 

    REKLAMA

    Zaskakujący rok na giełdzie. Czego spodziewać się na ostatniej prostej 2023 r.?

    To był zaskakujący rok dla rynków, wyjątkowo pomyślny. Zwłaszcza biorąc pod uwagę widmo recesji, które groziło nam jeszcze na jego początku. Czy ostatnie tygodnie roku znów są obiecujące dla giełdy?

    Branża gastronomiczna chętnie korzysta z nowych technologii. Kody QR zamiast tradycyjnego menu będą już standardem?

    Nowe technologie napędzają branżę gastronomiczną. Usprawniają pracę, zmniejszają marnowanie produktów, ułatwiają kontakt z klientem. Rozwój będzie postępował i digitalizacja to jeden z najważniejszych kierunków w rozwoju tego biznesu.

    Firmy nie są zainteresowane ulgą B+R? A może nie wiedzą, że mogą skorzystać

    Ulga B+R. Dane dotyczące wybranych ulg z rozliczenia PIT za 2022 rok są zaskakujące. W porównaniu z rokiem wcześniejszym, skorzystano z ponad 36% mniej odliczeń zmniejszających podstawę opodatkowania z tytułu kosztów uzyskania przychodów, poniesionych na działalność badawczo-rozwojową. Jak komentują to eksperci?

    Wzrost płacy minimalnej: pracodawcy będą ciąć koszty a pracownicy stracą zapał do pracy?

    Wzrost płacy minimalnej w 2024 r. będzie wyzwaniem dla przedsiębiorców. Niektórzy eksperci prognozują, że paradoksalnie może wpłynąć negatywnie na nastroje pracowników i spowodować kolejne podwyżki. 

    REKLAMA

    Akcje, obligacje, giełda, rynek kapitałowy – komentarz rynkowy - listopad 2023 r. Jak rynek zareagował na wynik wyborów?

    W listopadowym komentarzu rynkowym eksperciVIG/C-QUADRAT TFI sprawdzają jak zachowują się obligacje korporacyjne oraz skarbowe w aktualnym otoczeniu makroekonomicznym; zastanawiają się, czy rynki akcji mogą kontynuować wzrosty z początku listopada. A także analizują jak wynik wyborów przełożył się na krajowy rynek akcji. 

    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    REKLAMA