Od samochodu typu pick-up należy zapłacić podatek akcyzowy
REKLAMA
Wojewódzki Sąd Administracyjny uznał stanowisko dyrektora Izby Celnej w Gdyni w zakresie klasyfikacji taryfowej pojazdu marki Mitsubishi L200 (typu pick-up) do pozycji 8703 (jako samochód osobowy) oraz określenia podatku akcyzowego za prawidłowe.
REKLAMA
REKLAMA
Naczelny Sąd Administracyjny podzielił stanowisko Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego oraz naczelnika urzędu celnego wskazując w ustnym uzasadnieniu, że do prawidłowego ustalenia pozycji taryfy celnej konieczne jest odwołanie się bezpośrednio do brzmienia pozycji taryfy celnej oraz ustalenie dominującej funkcji klasyfikowanego pojazdu w oparciu o jego cechy funkcjonalne, elementy wyposażenia i parametry techniczne.
Sąd podkreślił, iż podczas klasyfikacji pojazdu w pierwszej kolejności należy ustalić zasadnicze przeznaczenie pojazdu, tj. określenie czy pojazd służy do przewozu osób, czy do przewozu towarów, a dopiero w następnej kolejności należy posługiwać się pomocniczo brzmieniem Not Wyjaśniających do Nomenklatury Scalonej. Dominującą funkcją tego modelu samochodu jest zatem przewóz osób, co niesie za sobą obowiązek podatkowy w akcyzie.
Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego, o zasadniczym przeznaczeniu pojazdu marki Mitsubishi model L 200 do przewozu osób, a więc klasyfikacji do pozycji 8703, przesądziło wyposażenie auta w dwa rzędy siedzeń wyposażonych w pasy bezpieczeństwa, co umożliwiało przewóz 5 osób, a także wielkość przestrzeni ładunkowej (skrzynia ładunkowa krótsza niż połowa rozstawu osi).
Wyrok ten stanowi potwierdzenie stanowiska zajmowanego przez Ministerstwo Finansów i urzędy celne zakresie klasyfikacji tego typu samochodów i opodatkowania podatkiem akcyzowym.
REKLAMA
Samochody typu pick-up wyposażone w 2 rzędy siedzeń oraz przestrzeń ładunkową krótszą niż połowa rozstawu osi są sprowadzane przez autoryzowanych dilerów jako samochody osobowe i sprzedawane po zapłaceniu przez nich podatku akcyzowego należnego od samochodów osobowych. Natomiast podmioty zajmujące się importem indywidualnym często oferują takie same samochody do sprzedaży w cenie zbliżonej do cen dilerów, deklarując je uprzednio jako samochody ciężarowe. Uchylają się w ten sposób od obowiązku opodatkowania akcyzą, pozostawiając sobie wynikającą z różnicy wyższą marżę.
Tylko w 2011 r. Służba Celna wszczęła ponad 5 tys. postępowań podatkowych dotyczących zapłaty podatku akcyzowego od samochodów typu pick-up i innych samochodów osobowych, które zostały zadeklarowane jako samochody ciężarowe lub samochody specjalne.
Jednym z priorytetów Służby Celnej jest ułatwianie przedsiębiorcom prowadzenia legalnej działalności gospodarczej, również poprzez ochronę przed nieuczciwą konkurencją, a także przeciwdziałanie uchylaniu się od opodatkowania.
REKLAMA
REKLAMA