REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

UOKiK chce zwiększyć zainteresowanie przedsiębiorców programem łagodzenia kar

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Założenia zmian w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów są już gotowe. Wszyscy zainteresowani mogą zgłaszać swoje uwagi. Dokument dostępny jest na stronie internetowej www.uokik.gov.pl

Usprawnienie systemu kontroli koncentracji, skuteczniejsze wykrywanie niedozwolonych porozumień, modyfikacja programu leniency - to najważniejsze zmiany w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów zaproponowane przez UOKiK.

REKLAMA

Inspiracją do podjęcia prac nad nowelizacją przepisów antymonopolowych były doświadczenia z dotychczasowej współpracy Urzędu z podmiotami gospodarczymi w ramach prowadzonych postępowań antymonopolowych i analiz rynku a także obserwacja praktyki organów w innych krajach w ramach naszej aktywności na arenie międzynarodowej.

REKLAMA

W ostatnich dniach zakończyły się prace nad założeniami do projektu zmian przepisów. Dokument dostępny jest na stronie internetowej Urzędu. Zachęcamy wszystkich zainteresowanych do zapoznania się z projektem i zgłaszania swoich uwag - do 5 czerwca na adres e-mail nowelizacja@uokik.gov.pl

Podstawowe założenia nowelizacji ustawy mają na celu miedzy innymi urealnienie terminów rozpatrywania spraw z zakresu kontroli koncentracji. Obecnie, niezależnie od stopnia skomplikowania sprawy, postępowanie powinno zakończyć się w ciągu dwóch miesięcy (do tego czasu nie wlicza się oczekiwania na odpowiedzi przedsiębiorców).

REKLAMA

Jak wynika z doświadczenia UOKiK oraz sygnałów płynących od przedsiębiorców, to za długo w przypadku mało skomplikowanych transakcji, natomiast zbyt krótko na rozpatrzenie skomplikowanych spraw. Dlatego zasadne jest wprowadzenie dwuetapowych postępowań. Transakcje niebudzące wątpliwości Urzędu, z punktu widzenia potencjalnego ograniczenia konkurencji, powinny zakończyć się w ciągu 30 dni. Bardziej złożone byłyby rozpatrywane w cztery miesiące. Dzięki temu przedsiębiorcy mieliby większą pewność odnośnie przewidywanego terminu wydania decyzji, a tym samym możliwość dostosowania do niego swoich planów biznesowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowym rozwiązaniem będzie również wprowadzenie tzw. competition concern. Oznacza to, że w trakcie prowadzonego postępowania - w sprawach skomplikowanych i takich, gdzie nie będzie możliwe wydanie zgody na transakcję - Urząd będzie informował przedsiębiorcę o zastrzeżeniach, jakie ma do danej transakcji. Dzięki temu, jeszcze w toku trwającego postępowania, poznają oni kierunek rozstrzygnięcia oraz możliwe rynkowe skutki połączenia zdiagnozowane przez Urząd. Będą więc mogli się do nich odnieść przed wydaniem decyzji przez organ.

Jednocześnie zaproponowaliśmy, aby w przypadku wydania zgody warunkowej część decyzji dotycząca terminu wykonania nałożonego warunku była utajniana. Taka zmiana wynika z postulatów przedsiębiorców, którzy wielokrotnie zwracali uwagę, że powszechna wiedza o terminie zbycia zależnej spółki lub części mienia osłabia pozycję negocjacyjną sprzedającego i może prowadzić do obniżenia ceny.

Wiele z propozycji UOKiK ma na celu zwiększenie skuteczności eliminowania niedozwolonych porozumień. Nowym rozwiązaniem będzie wprowadzenie możliwości dobrowolnego poddania się karze w sprawach antymonopolowych (ang. settlements). Urząd mógłby zaproponować taką możliwość, o ile pozwolą na to okoliczności danej sprawy. Przedsiębiorca będzie miał możliwość przyjęcia tej propozycji w zamian za obniżenie kary o 10 proc. Tym samym postępowanie będzie trwało krócej niż w normalnym trybie, a praktyka ograniczająca konkurencję zostanie szybciej wyeliminowana z rynku.

Polskie przepisy w zakresie ww. instytucji będą czerpać z analogicznych regulacji istniejących w systemach prawa antymonopolowego poszczególnych państw członkowskich UE oraz Komisji Europejskiej. Innym rozwiązaniem są tzw. środki zaradcze (ang. remedies). W decyzji kończącej postępowanie prezes UOKiK będzie miał możliwość wskazania przedsiębiorcy jakie działania ma podjąć w celu usunięcia skutków naruszenia lub zaprzestania niedozwolonej praktyki. Pozwoli to na sprawne przywrócenie konkurencji.

Urząd proponuje ponadto zmiany, których celem jest zwiększenie zainteresowania przedsiębiorców programem łagodzenia kar, co w konsekwencji przyczyni się do lepszego wykrywania niedozwolonych porozumień. Służyć temu ma instytucja leniency plus, która umożliwi przedsiębiorcom uzyskanie jeszcze większych redukcji kar za udział w antykonkurencyjnej zmowie, w zamian za przekazanie organowi informacji o kolejnych porozumieniach.

Kolejnym narzędziem zapobiegającym stosowania antykonkurencyjnych praktyk jest wprowadzenie odpowiedzialności finansowej dla osób fizycznych, które dopuściły do naruszenia przepisów antymonopolowych. Sankcje takie będą miały funkcję zarówno represyjną jak i prewencyjną, a jednocześnie umożliwią Urzędowi dostęp do nowego źródła informacji na temat nieprawidłowości na rynku w ramach programu leniency także od osób fizycznych, które podobnie jak przedsiębiorcy w sprawach dotyczących niedozwolonych porozumień, będą miały możliwość współpracy z UOKiK w zamian za obniżenie kary. Inne zmiany mają dotyczyć między innymi poprawy efektywności prowadzonych kontroli i przeszukań, a także doprecyzowania ustawowych przesłanek ustalania wysokości kar.

Celem projektowanej nowelizacji jest wdrożenie rozwiązań wzmacniających polski system ochrony konkurencji i konsumentów. W celu skonfrontowania proponowanych zmian z opinią zainteresowanych środowisk wielokrotnie informowaliśmy o podstawowych kierunkach zmian. Teraz zachęcamy do lektury założeń, w których szczegółowo opisano kolejne propozycje oraz do zgłaszania uwag i komentarzy w tym zakresie na adres nowelizacja@uokik.gov.pl

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Reputacja przedsiębiorcy to jedno z kluczowych aktywów firmy. Tak uważa coraz więcej właścicieli firm w Polsce

Firmy w Polsce coraz częściej traktują reputację jako kapitał, który warto chronić, nawet kosztem wyników finansowych. To po części efekt walki stereotypu przedsiębiorcy, który chce osiągać zyski za wszelką cenę. Jest on wciąż głęboko zakorzeniony w świadomości społecznej.

Sztuczna inteligencja. McKinsey: Tylko 1 proc. menedżerów określa wdrożenia AI w swoich organizacjach jako dojrzałe

Choć zastosowanie gen-AI w 2024 r. znacząco wzrosło, a 78 proc. respondentów deklarowało w ub.r. użycie co najmniej jednej funkcji biznesowej tego rozwiązania w porównaniu do 55 proc. rok wcześniej, to jedynie 1 proc. menedżerów określa wdrożenie AI w ich w organizacjach jako dojrzałe.

Obligacje korporacyjne: wciąż wysoki popyt u inwestorów

W pierwszym kwartale tego roku emitenci przeprowadzili cztery publiczne emisje obligacji korporacyjnych o wartości 286,5 mln zł. Popyt inwestorów ponownie przekroczył wartość emisji i wyniósł 747 mln zł, a średni poziom redukcji dla emisji sięgnął 44 proc.

Przedsiębiorcy na całym świecie już nie patrzą w przyszłość optymistycznie

Spada poziom optymizmu przedsiębiorców na świecie. Powodem niepewność i nieprzewidywalność w globalnym handlu i wysokie stopy procentowe, tak wynika z przeprowadzonego przez Dun & Bradstreet badania na próbie ponad 10 tys. przedsiębiorców.

REKLAMA

Wystawianie faktur przez freelancerów w 2025 r. Zasady, narzędzia, terminy, opłaty, najczęstsze błędy przy wystawianiu faktur

Praca freelancera daje dużą swobodę – pozwala samodzielnie zarządzać czasem, projektami i klientami. Z tą niezależnością wiąże się jednak także odpowiedzialność za kwestie formalne, takie jak wystawianie faktur. Kto może wystawiać faktury jako freelancer? Co powinno znaleźć się na fakturze? Jakie są najczęstsze błędy?

Susza rolnicza może w tym roku być wcześniej

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej prognozuje, że susza rolnicza może w tym roku rozwinąć się wcześniej. W raporcie podał także, ze prognozy dotyczące opadów są optymistyczne.

Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

REKLAMA

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA