REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

UOKiK chce zwiększyć zainteresowanie przedsiębiorców programem łagodzenia kar

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Założenia zmian w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów są już gotowe. Wszyscy zainteresowani mogą zgłaszać swoje uwagi. Dokument dostępny jest na stronie internetowej www.uokik.gov.pl

Usprawnienie systemu kontroli koncentracji, skuteczniejsze wykrywanie niedozwolonych porozumień, modyfikacja programu leniency - to najważniejsze zmiany w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów zaproponowane przez UOKiK.

REKLAMA

Inspiracją do podjęcia prac nad nowelizacją przepisów antymonopolowych były doświadczenia z dotychczasowej współpracy Urzędu z podmiotami gospodarczymi w ramach prowadzonych postępowań antymonopolowych i analiz rynku a także obserwacja praktyki organów w innych krajach w ramach naszej aktywności na arenie międzynarodowej.

REKLAMA

W ostatnich dniach zakończyły się prace nad założeniami do projektu zmian przepisów. Dokument dostępny jest na stronie internetowej Urzędu. Zachęcamy wszystkich zainteresowanych do zapoznania się z projektem i zgłaszania swoich uwag - do 5 czerwca na adres e-mail nowelizacja@uokik.gov.pl

Podstawowe założenia nowelizacji ustawy mają na celu miedzy innymi urealnienie terminów rozpatrywania spraw z zakresu kontroli koncentracji. Obecnie, niezależnie od stopnia skomplikowania sprawy, postępowanie powinno zakończyć się w ciągu dwóch miesięcy (do tego czasu nie wlicza się oczekiwania na odpowiedzi przedsiębiorców).

REKLAMA

Jak wynika z doświadczenia UOKiK oraz sygnałów płynących od przedsiębiorców, to za długo w przypadku mało skomplikowanych transakcji, natomiast zbyt krótko na rozpatrzenie skomplikowanych spraw. Dlatego zasadne jest wprowadzenie dwuetapowych postępowań. Transakcje niebudzące wątpliwości Urzędu, z punktu widzenia potencjalnego ograniczenia konkurencji, powinny zakończyć się w ciągu 30 dni. Bardziej złożone byłyby rozpatrywane w cztery miesiące. Dzięki temu przedsiębiorcy mieliby większą pewność odnośnie przewidywanego terminu wydania decyzji, a tym samym możliwość dostosowania do niego swoich planów biznesowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowym rozwiązaniem będzie również wprowadzenie tzw. competition concern. Oznacza to, że w trakcie prowadzonego postępowania - w sprawach skomplikowanych i takich, gdzie nie będzie możliwe wydanie zgody na transakcję - Urząd będzie informował przedsiębiorcę o zastrzeżeniach, jakie ma do danej transakcji. Dzięki temu, jeszcze w toku trwającego postępowania, poznają oni kierunek rozstrzygnięcia oraz możliwe rynkowe skutki połączenia zdiagnozowane przez Urząd. Będą więc mogli się do nich odnieść przed wydaniem decyzji przez organ.

Jednocześnie zaproponowaliśmy, aby w przypadku wydania zgody warunkowej część decyzji dotycząca terminu wykonania nałożonego warunku była utajniana. Taka zmiana wynika z postulatów przedsiębiorców, którzy wielokrotnie zwracali uwagę, że powszechna wiedza o terminie zbycia zależnej spółki lub części mienia osłabia pozycję negocjacyjną sprzedającego i może prowadzić do obniżenia ceny.

Wiele z propozycji UOKiK ma na celu zwiększenie skuteczności eliminowania niedozwolonych porozumień. Nowym rozwiązaniem będzie wprowadzenie możliwości dobrowolnego poddania się karze w sprawach antymonopolowych (ang. settlements). Urząd mógłby zaproponować taką możliwość, o ile pozwolą na to okoliczności danej sprawy. Przedsiębiorca będzie miał możliwość przyjęcia tej propozycji w zamian za obniżenie kary o 10 proc. Tym samym postępowanie będzie trwało krócej niż w normalnym trybie, a praktyka ograniczająca konkurencję zostanie szybciej wyeliminowana z rynku.

Polskie przepisy w zakresie ww. instytucji będą czerpać z analogicznych regulacji istniejących w systemach prawa antymonopolowego poszczególnych państw członkowskich UE oraz Komisji Europejskiej. Innym rozwiązaniem są tzw. środki zaradcze (ang. remedies). W decyzji kończącej postępowanie prezes UOKiK będzie miał możliwość wskazania przedsiębiorcy jakie działania ma podjąć w celu usunięcia skutków naruszenia lub zaprzestania niedozwolonej praktyki. Pozwoli to na sprawne przywrócenie konkurencji.

Urząd proponuje ponadto zmiany, których celem jest zwiększenie zainteresowania przedsiębiorców programem łagodzenia kar, co w konsekwencji przyczyni się do lepszego wykrywania niedozwolonych porozumień. Służyć temu ma instytucja leniency plus, która umożliwi przedsiębiorcom uzyskanie jeszcze większych redukcji kar za udział w antykonkurencyjnej zmowie, w zamian za przekazanie organowi informacji o kolejnych porozumieniach.

Kolejnym narzędziem zapobiegającym stosowania antykonkurencyjnych praktyk jest wprowadzenie odpowiedzialności finansowej dla osób fizycznych, które dopuściły do naruszenia przepisów antymonopolowych. Sankcje takie będą miały funkcję zarówno represyjną jak i prewencyjną, a jednocześnie umożliwią Urzędowi dostęp do nowego źródła informacji na temat nieprawidłowości na rynku w ramach programu leniency także od osób fizycznych, które podobnie jak przedsiębiorcy w sprawach dotyczących niedozwolonych porozumień, będą miały możliwość współpracy z UOKiK w zamian za obniżenie kary. Inne zmiany mają dotyczyć między innymi poprawy efektywności prowadzonych kontroli i przeszukań, a także doprecyzowania ustawowych przesłanek ustalania wysokości kar.

Celem projektowanej nowelizacji jest wdrożenie rozwiązań wzmacniających polski system ochrony konkurencji i konsumentów. W celu skonfrontowania proponowanych zmian z opinią zainteresowanych środowisk wielokrotnie informowaliśmy o podstawowych kierunkach zmian. Teraz zachęcamy do lektury założeń, w których szczegółowo opisano kolejne propozycje oraz do zgłaszania uwag i komentarzy w tym zakresie na adres nowelizacja@uokik.gov.pl

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

REKLAMA