Polskie firmy w 2011 r. zainwestowały za granicą 7 mld dol.
REKLAMA
"Około 18 proc. dużych polskich firm jest obecnych za granicą ze swoimi produktami, a 61 proc. z nich zamierza rozszerzać działalność" - powiedział Sławomir Majman, prezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ) podczas konferencji ws. uruchomienia programu "Polski Czempion". Ma on służyć promocji polskich firm na zagranicznych rynkach.
REKLAMA
"Wartość polskich inwestycji zagranicznych dokonanych od 2000 roku zbliżyła się w 2011 roku do 45 mld dol. Na pierwszym miejscu wśród krajów wybieranych przez polskie firmy jest Wielka Brytania, na drugim Czechy, a na trzecim Niemcy" - poinformował Majman.
REKLAMA
Ryszard Petru z PWC dodał, że w Polsce mamy 60-100 firm, które prowadzą już działalność globalną. Zwrócił uwagę, że polskie produkty są pozytywnie odbierane na Wschodzie, ale na Zachodzie nasze marki są oceniane słabo. Dlatego polscy inwestorzy często sprzedają swoje produkty pod lokalnymi nazwami.
Zdaniem Mateusza Walewskiego z PWC polskie inwestycje zagraniczne wykazały się sporą odpornością na obecny kryzys. "W 2010 roku wartość inwestycji powróciła do poziomu sprzed kryzysu, a w 2011 r. - według naszych szacunków - były już o około 20 proc. wyższe. W tym samym okresie światowy poziom inwestycji spadł do ok. 60 proc. wartości z roku 2007 r." - stwierdził.
Program "Polski Czempion", zainicjowany przez władze Wrocławia, rozwijany jest przez PWC. Partnerem merytorycznym została PAIiIZ. Honorowy patronat nad programem objął wicepremier i minister gospodarki Waldemar Pawlak. Program jest skierowany zarówno do firm, które już działają, jak i do tych, które dopiero rozważają wejście na rynki międzynarodowe.
PAIiIZ powstała w 2003 roku w wyniku połączenia Państwowej Agencji Inwestycji Zagranicznych (PAIZ) oraz Polskiej Agencji Informacyjnej (PAI). PAIiIZ pomaga inwestorom wejść na polski rynek oraz tworzy pozytywny wizerunek Polski oraz naszych produktów i usług na świecie.
REKLAMA
REKLAMA