REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorca może szybciej odzyskać VAT z wadium

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Rola-Stężycka

REKLAMA

Sprzedawca musi zapłacić VAT od wpłaconego wadium. Obowiązek podatkowy powstaje bowiem w momencie wyboru oferenta. Stanie się tak, gdy w specyfikacji zaznaczone zostało, że wadium zostanie zaliczone na poczet ceny. Tak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wydanym wyroku. Jest to dobra wiadomość dla przedsiębiorcy, który jest wyłoniony w przetargu. Może oznaczać szybsze prawo do odliczenia VAT-u.

W rozpatrywanej przez NSA sprawie (sygn. akt I FSK 834/11) przedmiotem transakcji była sprzedaż nieruchomości. Kupujący został wyłoniony w drodze przetargu. W ocenie podatnika do czasu zawarcia umowy sprzedaży kwota wadium stanowi wyłącznie zabezpieczenie prawidłowego przebiegu postępowania. Przedmiotowa wpłata nie stanowi wpłaty na poczet przyszłej ceny, lecz zabezpieczenie dla organizującego przetarg. Zmiana charakteru wadium w zapłatę, tj. zaliczenie na poczet ceny może nastąpić dopiero z chwilą wygaśnięcia podstawowej funkcji jaką pełni, czyli zabezpieczenia sprzedawcy. Stanie się tak w momencie zawarcia przez strony umowy sprzedaży (w rozpatrywanej sprawie podpisania aktu notarialnego). Wojewódzki Sąd Administracyjny przychylił się do argumentacji podatnika, podkreślając zabezpieczający charakter wadium. Stwierdził, iż do czasu podpisania umowy nie wiadomo, czy wadium zostanie zatrzymane jako odszkodowanie za nieprzystąpienie do umowy przez oferenta, który wygrał przetarg, czyli pozostanie bez związku z czynnością opodatkowaną (usługą lub dostawą), czy też w związku z podpisaniem umowy będzie stanowiło pokrycie (w części) kwoty należnej z tytułu dostawy lub usługi (wyrok z dnia 2011-01-20, sygn. akt III SA/Wa 1115/10).

REKLAMA

Podmiot organizujący przetarg może uzależnić dopuszczenie do udziału w przetargu od wpłacenia wadium. Jest to suma pieniędzy albo jej odpowiednie zabezpieczenie, które mają na celu zabezpieczyć spełnienie warunków umowy. Jeżeli uczestnik przetargu, mimo wyboru jego oferty, uchyla się od zawarcia umowy, której ważność zależy od spełnienia szczególnych wymagań przewidzianych w ustawie, organizator aukcji albo przetargu może pobraną sumę zachować albo dochodzić zaspokojenia z przedmiotu zabezpieczenia (art. 704  Kodeksu cywilnego).


Wadium może być zaliczką

Naczelny Sąd Administracyjny przyznał jednak rację fiskusowi. Wskazał, że chociaż sam wybór oferenta w drodze przetargu nie jest jeszcze dostawą, to jednak wpłacone wadium powinno być traktowane jak zaliczka. Stanie się tak, co zdecydowanie podkreślił NSA, gdy w specyfikacji przetargu zostaną zawarte postanowienia, zgodnie z którymi w przypadku wybrania danej oferty wpłacone wadium jest zaliczane na poczet ceny. Jest to więc warunek, który powoduje wcześniejsze powstanie obowiązku podatkowego w odniesieniu do tej części wpłaconej kwoty.

Obowiązek podatkowy - jedna zasada, szereg wyjątków

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Przypomnijmy, ustawa o VAT przewiduje, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi z zastrzeżeniami przewidzianymi w kolejnych przepisach (w ust. 2-12, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1). Jednym z nich jest sytuacja, gdy przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi wpłacona została część należności, w szczególności przedpłata, zaliczka, zadatek, rata, wtedy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

Wadium jest co prawda wpłacane wcześniej, jednak zdaniem NSA wyłonienie oferenta w drodze przetargu nadaje wpłaconej kwocie charakter zaliczki. Z tym momentem można powiązać ją z należnością, na poczet której zostaje wpłacona. Stąd też obowiązek podatkowy powstanie z chwilą wyłonienia oferenta a nie z chwilą faktycznego wpłacenia wadium.

Zamów książkę: NOWE PKWiU - Stawki VAT w interpretacjach organów podatkowych >>


Wyrok ten potwierdza kierunek wykładni przyjęty we wcześniejszym orzeczeniu NSA wydanym 22 września 2010 r. (sygn. akt I FSK 1434/09).  


Obowiązek z jednej strony, to prawo z drugiej

Konieczność naliczenia podatku od otrzymanego wadium wiąże się z wystawieniem faktury zaliczkowej. Powstanie obowiązku podatkowego jest skorelowane z powstaniem prawa do odliczenia. Przedsiębiorca, który wpłacił wadium i został wyłoniony w drodze przetargu będzie mógł szybciej (bez czekania na zawarcie umowy) odzyskać część tej kwoty. Podatek naliczony stanowi bowiem kwota podatku wskazana na otrzymanej fakturze, która potwierdza dokonanie przedpłaty np. zaliczki, jeżeli wiązała się ona z powstaniem obowiązku podatkowego. Prawo do jej odliczenia powstanie w rozliczeniu za okres, w którym przedsiębiorca otrzymał fakturę. Takie podejście, choć może nie cieszyć podmioty organizującego przetarg - muszą szybciej zapłacić VAT, to może przyspieszyć odzyskanie części wpłaconej kwoty przez przedsiębiorcę dokonującego zakupu i zawierającego umowę w tym trybie.

Uwaga! Z szybszego odliczenia skorzystają przedsiębiorcy, którzy wykonali czynności podlegające opodatkowaniu w okresie rozliczeniowym, w którym otrzymali fakturę.


Wyrok NSA z dnia 20.03.2012 r., sygn. akt I FSK 834/11  

Katarzyna Rola-Stężycka

  

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

REKLAMA