REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

GUS: koniunktura we wrześniu w usługach oceniana pesymistycznie

REKLAMA

W większości grup przedsiębiorstw usługowych koniunktura we wrześniu jest oceniana nieznacznie pesymistycznie - wynika z badania GUS.

 

REKLAMA

Pozytywne oceny koniunktury zgłaszają jedynie jednostki z sekcji "działalność finansowa i ubezpieczeniowa", "informacja i komunikacja", "działalność związana z obsługą rynku nieruchomości" oraz "działalność profesjonalna, naukowa i techniczna".

REKLAMA

"We wrześniu w większości badanych sekcji przedsiębiorstw usługowych koniunktura oceniana jest nieznacznie pesymistycznie. Korzystne oceny w tym zakresie zgłaszają tylko jednostki z sekcji +działalność finansowa i ubezpieczeniowa+ (ich oceny są najbardziej optymistyczne spośród wszystkich badanych grup jednostek usługowych, nieco lepsze niż w sierpniu, choć gorsze niż przed rokiem), +informacja i komunikacja+, +działalność związana z obsługą rynku nieruchomości+ oraz +działalność profesjonalna, naukowa i techniczna+" - napisano.

"We wrześniu wskaźnik ogólnego klimatu w sekcji +działalność finansowa i ubezpieczeniowa+ kształtuje się na poziomie plus 33 (przed miesiącem plus 32). Poprawę koniunktury odnotowuje 38 proc. badanych firm, a jej pogorszenie 5 proc. (w sierpniu odpowiednio 37 proc. i 5 proc.). Pozostałe jednostki uznają, że ich sytuacja nie ulega zmianie" - napisano w raporcie.

"Mimo że dyrektorzy odnotowują nieco mniejszy niż w sierpniu wzrost bieżącego popytu i sprzedaży, sytuacja finansowa badanych firm poprawia się nieznacznie szybciej niż przed miesiącem. Prognozy popytu i sprzedaży są nieco ostrożniejsze od formułowanych w sierpniu. Przewidywania dotyczące sytuacji finansowej są nadal optymistyczne. Ceny tej grupy usług rosną wolniej niż w sierpniu. Podobna tendencja może utrzymać się w przyszłych miesiącach. W tej grupie jednostek usługowych można się spodziewać wzrostu zatrudnienia, większego niż planowano w sierpniu" - dodano.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

"We wrześniu wskaźnik ogólnego klimatu w sekcji +informacja i komunikacja+ kształtuje się, podobnie jak przed miesiącem, na poziomie plus 12. Poprawę koniunktury w obu miesiącach odnotowuje 20 proc. badanych firm, a jej pogorszenie 8 proc. Pozostałe jednostki uznają, że ich sytuacja nie ulega zmianie" - napisano.

"Mimo że oceny bieżącej sytuacji są negatywne - utrzymuje się spadek popytu, sprzedaż maleje nieco szybciej niż sygnalizowano przed miesiącem - prognozy w tym zakresie są korzystne (w przypadku sprzedaży nieznacznie lepsze niż w sierpniu). Choć bieżąca sytuacja finansowa nie zmienia się, to dyrektorzy jednostek spodziewają się jej poprawy, większej niż oczekiwano w zeszłym miesiącu. Dyrektorzy jednostek sygnalizują spadek zarówno bieżących jak i przyszłych cen. W tej grupie firm nadal można się spodziewać niewielkiego wzrostu zatrudnienia" - dodano.

"We wrześniu wskaźnik ogólnego klimatu w sekcji +transport i gospodarka magazynowa+ kształtuje się, podobnie jak przed miesiącem, na poziomie minus 3. Poprawę koniunktury odnotowuje 17 proc. badanych firm, a jej pogorszenie 20 proc. (w sierpniu odpowiednio 16 proc. i 19 proc.). Pozostałe jednostki uznają, że ich sytuacja nie ulega zmianie" - napisano.

"Mimo że odnotowywany jest niewielki spadek bieżącego popytu i sprzedaży, w najbliższych miesiącach przewidywany jest ich wzrost. Bieżąca sytuacja finansowa jest oceniana negatywnie (podobnie jak przed miesiącem), natomiast odpowiednie przewidywania są korzystne (po raz pierwszy od marca br.). Sygnalizowany jest wzrost zarówno bieżących jak i przyszłych cen usług. Przedsiębiorcy przewidują spadek liczby zatrudnionych pracowników zbliżony do zapowiadanego w sierpniu" - dodano.

"We wrześniu wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury w sekcji +zakwaterowanie i gastronomia+ kształtuje się, podobnie jak w sierpniu, na poziomie 0. Poprawę i pogorszenie koniunktury odnotowuje po 17 proc. badanych firm (przed miesiącem po 16 proc.). Pozostałe jednostki uznają, że ich sytuacja nie ulega zmianie" - napisano.

"Mimo niewielkiej poprawy bieżącego popytu, sprzedaż usług nieznacznie się zmniejsza i w konsekwencji bieżąca sytuacja finansowa oceniana jest niekorzystnie. Odpowiednie prognozy również są negatywne i gorsze od formułowanych przed miesiącem. Bieżące ceny usług rosną nieco szybciej niż w sierpniu, w najbliższych miesiącach ich wzrost może jednak ulec wyhamowaniu. Planowane są dalsze redukcje zatrudnienia" - dodano.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA