REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rekordowa ilość nowych miejsc pracy dzięki inwestycjom zagranicznym

REKLAMA

Polska zajęła trzecie miejsce pod względem miejsc pracy stworzonych w Europie w 2010 r. dzięki Bezpośrednim Inwestycjom Zagranicznym (BIZ) - wynika z corocznego badania firmy Ernst &Young. Inwestorzy zagraniczni stworzyli ich u nas ok. 12,4 tys.

 

REKLAMA

W ubiegły mroku dzięki BIZ więcej miejsc pracy niż w Polsce powstało Wielkiej Brytanii (ok. 21,2 tys.) i Francji (ok. 14,9 tys.). Tuż za Polską uplasowali się Niemcy, gdzie powstało ok. 12 tys. miejsc pracy.

 

Największym inwestorem w Polsce od lat są firmy amerykańskie - dzięki nim w 2010 r. w naszym kraju powstało 3,8 tys. miejsc pracy. Ponad 1,6 tys. stworzyli Koreańczycy, a 3. miejsce zajęły firmy niemieckie, dzięki którym powstały 943 miejsca pracy. Na czwartym miejscu są firmy brytyjskie (926).

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W 2010 r. Polska odnotowała też najwyższy wzrost liczby projektów BIZ w całej Europie - 40 proc. więcej niż w 2009 r. Zdaniem ekspertów Ernst & Young, jednym z głównych powodów, dla których pojawiło się w naszym kraju więcej inwestorów, jest pozytywne wrażenie, które Polska zostawiła w świadomości międzynarodowej opinii publicznej po kryzysie.

 

"Polska jako jedna z nielicznych gospodarek przeszła przez kryzys gospodarczy 'suchą stopą', co przekonuje inwestorów, że ryzyko inwestycji może być tu niższe niż w innych krajach UE. Mamy ponadto bardzo dobrze wykwalifikowane kadry, szczególnie w dużych miastach" - poinformował w środę na konferencji partner zarządzający Ernst & Young Polska Duleep Aluwihare.

 

Podobnego zdania jest prezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych Sławomir Majman. "Pozytywne wyniki raportu nie są dla mnie zaskoczeniem. Polska cały czas jest postrzegana jako lider regionu, ma ogromny rynek wewnętrzny, wykształcone kadry oraz godny pozazdroszczenia wzrost gospodarczy. Dzięki temu w wyścigu o inwestycje wyprzedziliśmy środkowoeuropejski peleton" - zaznaczył.

 

Z raportu wynika, Polska wypada również dobrze pod względem przeciętnej wielkości projektów BIZ. Dzięki jednej inwestycji w 2010 r. powstawało u nas średnio 86,5 miejsc pracy, podczas gdy w krajach, które wyprzedziły nas w rankingu pod względem łącznej liczby nowych miejsc zatrudnienia, było to odpowiednio: 29,1 w Wielkiej Brytanii i 26,6 we Francji. Większe inwestycje zagraniczne w ub.r. przyciągali do siebie jedynie Węgrzy: średnio 97 miejsc pracy na inwestycję.

 

"Polska wciąż potrafi przyciągać wielkie inwestycje dużych zagranicznych firm. To bardzo cieszy. Szczególnie w świetle faktu, że w opinii wielu ekspertów nie oferujemy tak bardzo atrakcyjnych zachęt inwestycyjnych, jak inne kraje rozwijające się. Z rozmów z naszymi klientami wynika, że zachęty są istotnym czynnikiem przy wyborze miejsca inwestycji, ale nie są najważniejsze. Dziś wśród globalnych firm trwa nieustanna walka o talenty i udziały w rynkach. To właśnie dzięki dobrze wykwalifikowanej sile roboczej i skali rynku Polska zajmuje wysokie pozycje w rankingach atrakcyjności" - dodał Aluwihare.

 

Spośród 143 projektów z zakresu BIZ prowadzonych w Polsce i uwzględnionych przez Ernst & Young w raporcie Atrakcyjności Inwestycyjnej Europy, 33 przeprowadzili Amerykanie, 15 Niemcy, 11 firmy brytyjskie, a 10 szwedzkie, koreańskie i włoskie.

 

W 2010 roku najwięcej BIZ w Polsce miało miejsce w branżach produkcji sprzętu RTV/AGD i motoryzacyjnej - odpowiednio 2,2 i 1,5 tys. Trzecie miejsce zajęły tzw. usługi biznesowe, dzięki którym powstało ponad 830 miejsc pracy.

 

Z raportu wynika, że Europa jest 2. po Chinach najatrakcyjniejszym kierunkiem inwestycyjnym. Liczba projektów BIZ w 2010 r. na tym kontynencie wzrosła łącznie o 14 proc. w porównaniu z rokiem 2009 i wyniosła 3 tys. 757. Dzięki BIZ w Europie powstało w 2010 r. ponad 137 tys. nowych miejsc pracy. Motorem napędowym wzrostu, tak jak w przypadku Polski, były firmy amerykańskie. W 2010 r. stworzyły na Starym Kontynencie 37,9 tys. miejsc pracy - ponad dwukrotnie więcej niż firmy niemieckie (17,5 tys.)

 

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA