REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

UOKiK: pytania przedsiębiorców o koncentracje

REKLAMA

Jak liczyć obroty uczestników transakcji, kto powinien zgłosić zamiar koncentracji i kiedy powinna ona zostać notyfikowana Komisji Europejskiej? Odpowiedzi na te i inne pytania dostarcza lektura wyjaśnień dotyczących przepisów w sprawie kontroli koncentracji, przygotowanych przez UOKiK.

Z badań przeprowadzonych przez ABC Rynek i Opinia, na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wynika, że zaledwie 30 proc. przedsiębiorców zdaje sobie sprawę, że kryterium zgłoszenia zamiaru koncentracji do UOKiK jest obrót osiągany przez uczestników transakcji. Do Urzędu napływają również liczne pytania dotyczące sposobu obliczania obrotu. Odpowiedź na to i inne pytania można znaleźć w Wyjaśnieniach w sprawie kryteriów i procedury zgłaszania zamiaru koncentracji Prezesowi UOKiK. Dokument ma m.in. za zadanie przybliżyć przepisy oraz ich interpretacje wszystkim zainteresowanym problematyką fuzji i przejęć.

REKLAMA

Jak liczyć obrót?

Zgodnie przepisami transakcja podlega zgłoszeniu do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, jeśli łączny obrót jej uczestników przekroczył w roku poprzedzającym 1 mld euro na świecie lub 50 mln euro w Polsce. Informacje o obrocie muszą dotyczyć całych grup kapitałowych, do których należą uczestnicy transakcji, również jeśli nie są w tej grupie podmiotem dominującym. Co istotne, nie trzeba uwzględniać spółki, która wprawdzie osiągała obrót rok wcześniej, ale nie należy już do grupy kapitałowej. Obliczając obrót uzyskiwany na terenie Polski należy uwzględnić sprzedaż produktów i usług świadczonych przedsiębiorcom lub konsumentom na terenie Polski. Nie wlicza się eksportu, a jedynie przychód z importu na terenie naszego kraju.

Kto zgłasza koncentrację?

Przedsiębiorcy mają również wątpliwości, kto powinien zgłosić zamiar koncentracji w zależności od formy transakcji. Większego problemu nie stanowi określenie wnioskodawcy w przypadku przejęcia kontroli (transakcję zgłasza wówczas strona dokonująca przejęcia), łączenia się lub utworzenia wspólnego przedsiębiorcy (obowiązek notyfikacji spoczywa na wszystkich uczestnikach). Kłopoty pojawiają się w bardziej skomplikowanych sytuacjach, np. przejęcia przez dwóch lub więcej przedsiębiorców współkontroli nad jednym z podmiotów. Jeżeli w wyniku koncentracji będą oni sprawować współkontrolę, to wszyscy powinni zgłosić zamiar koncentracji. Jeżeli jednak przedsiębiorca, który sprawuje wyłączną kontrolę, wyzbywa się jej częściowo na rzecz innego i w efekcie wspólnie będą sprawować kontrolę, obowiązek zgłoszenia spoczywa wyłącznie na stronie, która przejmuje wspólną kontrolę. Przedsiębiorca, który wcześniej sprawował wyłączną kontrolę nie ma obowiązku zgłaszania zamiaru takiej koncentracji. Podobnie jest w sytuacji, kiedy zmieni się podmiot, z którym będzie sprawował współkontrolę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak przeliczać waluty?

Kolejne pytanie, na które odpowiadają Wyjaśnienia, dotyczy walut. Zgodnie z przepisami obrót w zgłoszeniu musi być określony w euro. Złotówki należy przeliczać na europejską walutę po średnim kursie ogłoszonym przez NBP w ostatnim dniu roku kalendarzowego poprzedzającego zgłoszenie zamiaru koncentracji. W przypadku innych walut trzeba najpierw w ten sam sposób obliczyć ich wartość w złotych, a następnie w euro.

Kiedy zgłosić Komisji Europejskiej?

REKLAMA

Profesjonalni uczestnicy rynku nie zawsze wiedzą również, kiedy koncentracja powinna być rozpatrywana przez Komisję Europejską. Dotyczy to np. transakcji, w których po pierwsze łączny światowy obrót wszystkich uczestników wynosi ponad 5 mld euro (w niektórych przypadkach 2, 5 mld euro) i łączny obrót przypadający na Unię, każdego z co najmniej dwóch uczestników koncentracji, wynosi więcej niż 250 mln euro. Wyjątkiem jest tzw. reguła dwóch-trzecich - Komisja nie bada skutków transakcji, jeśli każdy z przedsiębiorców uzyskuje więcej niż 2/3 swoich łącznych obrotów przypadających na Wspólnotę w jednym państwie członkowskim. W takim przypadku sprawa rozpatrywana jest przez urzędy antymonopolowe krajów UE, na rynki których koncentracja wywiera wpływ.

Zainteresowani tematem kontroli koncentracji mogą uzyskać dodatkowe informacje pod numerem telefonu (22) 55 60 122 lub adresem mailowym dkk@uokik.gov.pl w Departamencie Kontroli Koncentracji UOKiK.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaki model logistyczny wybrać dla swojego sklepu internetowego?

Zakładając sklep internetowy, staniesz przed wyzwaniem organizacji całej jego logistyki. Zanim zaczniesz działalność, będziesz musiał zdecydować, gdzie magazynować swoje towary, z jakimi kurierami współpracować i jak obsługiwać zwroty od klientów. Pochłonie to mnóstwo cennego czasu i spory kapitał. W dzisiejszych czasach możesz tego jednak uniknąć. W jaki sposób? Poznaj najciekawsze modele logistyczne dla e-commerce!

Dobrzy w teorii. Dlaczego nie potrafimy odpoczywać i jak to zmienić?

Potrzeba regeneracji wydaje się oczywista dla każdego, kto funkcjonuje w naprzemiennym cyklu, w którym wysiłek absorbujący przeważającą część naszych aktywności przeplata się z czasem wolnym. Skąd zatem trudność w świadomym uwzględnianiu potrzeby wypoczynku i planowaniu przerw w zawodowym funkcjonowaniu?

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

REKLAMA

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

REKLAMA

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

REKLAMA