Ułatwienia dla podatników w związku z powodzią
REKLAMA
Wiceminister finansów Maciej Grabowski zapowiedział, że urzędy skarbowe będą ulgowo traktować podatników, którzy w związku z kataklizmem stracili dokumenty lub nie mają możliwości złożenia w terminie deklaracji podatkowej. Fiskus umożliwi ich uzupełnienie w najmniej uciążliwy sposób.
REKLAMA
Podatnicy, którzy na skutek powodzi nie mają możliwości złożenia deklaracji w ustawowym terminie, powinni uczynić to jak najszybciej po ustaniu przeszkody, dołączając jednocześnie pismo wyjaśniające przyczynę niedochowania terminu. W razie wykazania podatku do zapłaty podatnik powinien też wystąpić o umorzenie powstałych odsetek.
Jeżeli podatnik (płatnik) ma taką techniczną możliwość, ma prawo skierować wniosek o odroczenie terminu składania deklaracji podatkowych, co wiąże się automatycznie z odroczeniem terminu płatności podatku (bez odsetek).
Przedsiębiorcy, którzy z uwagi na utrudnienia powodziowe nie są w stanie zapłacić w terminie podatków, mogą wnioskować do naczelnika urzędu skarbowego o przyznanie ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych:
• odroczenie terminu płatności podatku,
• rozłożenie na raty bądź
• umorzenie zaległości podatkowej wraz z odsetkami.
REKLAMA
W tym przypadku podatnicy mogą też wystąpić do naczelnika urzędu skarbowego o ograniczenie poboru zaliczek na podatek, jeżeli uprawdopodobnią, że zaliczki byłyby niewspółmiernie wysokie w stosunku do podatku należnego od dochodu przewidywanego za dany rok podatkowy.
Gdyby w wyniku powodzi zostały zniszczone (np. na skutek zalania wodą) dokumenty będące podstawą sporządzania deklaracji, należy o tym powiadomić urząd skarbowy. Ponadto w późniejszym czasie podatnik będzie musiał odtworzyć te dokumenty, uzyskując np. ich duplikaty od swoich kontrahentów.
oprac. Alicja Fal
REKLAMA
REKLAMA