REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zarzuty trzeba uzasadnić i udowodnić danymi z rynku

Katarzyna Nowosielska

REKLAMA

Do oceny, czy porozumienia między przedsiębiorcami ograniczają konkurencję, nie wystarczy sama analiza treści umów. Urząd musi wykazać, że firmy, które takich umów nie zawarły, mają ograniczony dostęp do obrotu produktami, które wytwarzają.

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) skontrolował krajowy rynek drożdży piekarskich. Z analizy umów wynikało, że producent drożdży piekarskich Lesaffre biocorporation zawarł z hurtowniami umowy handlowe zawierające zobowiązanie dystrybutorów do dokonywania zakupu drożdży piekarskich wyłącznie u tego producenta. Klauzula wyłącznego zakupu opiewała na lata 2002-2005. Kara dla hurtowni za niekupowanie drożdży od wspomnianego producenta wynosiła 5 tys. zł.

REKLAMA

Domniemanie nie wystarczy

REKLAMA

W tej sytuacji urząd antymonopolowy uznał, że Lesaffre zawarła z dystrybutorami porozumienia o charakterze antykonkurencyjnym, polegające na ograniczeniu innym przedsiębiorcom dostępu do rynku hurtowego obrotu drożdżami piekarskimi. Usztywniało to działania dystrybutorów. Na spółkę została nałożona kara w wysokości 3 mln zł.

Spółka zaskarżyła decyzje urzędu do sądu. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zakwestionował stanowisko prezesa UOKiK. Uznał, że jest ono błędne, ponieważ zostało oparte zaledwie na domniemaniu stosowania praktyk ograniczających konkurencję. W ocenie sądu porozumienia miały na celu budowanie sieci dystrybutorów obsługujących powodową spółkę.

Od tak niekorzystnego dla siebie wyroku organ antymonopolowy wniósł apelację. Jego pełnomocnik przed sądem II instancji podnosił, że prezesowi UOKiK została niesłusznie zarzucona bierność dowodowa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wszechstronnej analizie zostały poddane zwłaszcza paragrafy w porozumieniach dodatkowych zawieranych przez Lesaffre i dystrybutorów. Ich cel był, zdaniem urzędu, jasny, niezależni dotychczas dystrybutorzy decydowali się ograniczyć swoją samodzielność.

Umowę można było rozwiązać

REKLAMA

W odpowiedzi na apelację spółka podkreśliła, że nie było we wspomnianych porozumieniach żadnego antykonkurencyjnego celu, a jeśli dystrybutor nie chciał współpracować z Lesaffre, mógł rozwiązać umowę i przejść do konkurencji. 77 proc. dystrybutorów było wolnych na rynku.

Sąd apelacyjny także nie poprał stanowiska prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Uznał, że działania powoda nie wyczerpują znamion art. 5 ust. 1 pkt 6 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Zgodnie z tym przepisem zakazane są porozumienia, których celem lub skutkiem jest wyeliminowanie względnie ograniczenie dostępu do rynku tym firmom, które nie zostały objęte porozumieniem.

Trzeba udowodnić

W ustnych motywach uzasadnienia skład orzekający podkreślił, że z chwilą wniesienia odwołania do sądu sprawa straciła charakter administracyjny i stała się sprawą o charakterze cywilnym.

W związku z tym stanowisko prezesa należało udowodnić w sposób szczegółowy i konkretny.

Sama treść spornego porozumienia nie jest dla sądu cywilnego dostatecznym dowodem, że postawione przez urząd zarzuty są uzasadnione. Na poparcie decyzji powinny być przedstawione dowody pokazujące, jakie firmy i w jaki sposób miały ograniczony dostęp do rynku ze swoimi produktami.

Sąd cywilny, podkreślono w ustnych motywach wyroku, nie dysponuje narzędziami umożliwiającymi badanie rynku. Powinno być to zadaniem UOKiK.

Sygn. akt. I ACa 61/09

Katarzyna Nowosielska

gp@infor.pl

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    KONFERENCJA O DOTACJACH - DOŚWIADCZENIA I PERSPEKTYWY. Katowice 29 lutego 2024 r. [wydarzenie bezpłatne, liczba miejsc ograniczona]

    LPW Grupa na czele z ekspertami z LPW Consulting zaprasza na kolejną edycję wydarzenia pt. KONFERENCJA O DOTACJACH - DOŚWIADCZENIA I PERSPEKTYWY. W tym roku to wydarzenie odbędzie się w czwartek 29 lutego 2024 r. w godz.: 10:00-14:00 w Parku Technologicznym Ekoenergia w Katowicach, ul. Żeliwna 38. Udział w wydarzeniu jest bezpłatny po uprzednim zapisie online. Przy czym liczba miejsc jest ograniczona. Portal infor.pl jest patronem medialnym tego wydarzenia.

    Czekolada w 2024 roku będzie droższa i nie tylko ona. Ceny kakao biją rekordy – może być nawet 7 tys. USD za tonę. Co to jest shrinkflacja?

    Nie ma dobrych wiadomości dla miłośników czekolady i kakao. Rekordowo wysokie ceny kakao na światowych giełdach nadal będą rosły i mogą nawet przekroczyć wartość 7 tys. dolarów za tonę. Tak prognozują autorzy raportu pt. „INDEKS CEN W SKLEPACH DETALICZNYCH”. Problemy z podażą i przewidywane znaczne spadki zbiorów oznaczają trzeci rok z rzędu globalnego deficytu surowca. Kluczowy okres zbierania ziaren skończy się w marcu, a następny zacznie się dopiero we wrześniu. Natomiast już w styczniu br. słodycze i desery zdrożały najbardziej ze wszystkich analizowanych kategorii produktów. Eksperci zapowiadają, że podwyżki w następnej kolejności obejmą kosmetyki, leki i suplementy bazujące na kakao. I dodają, że skok cen odczują producenci art. spożywczych, zakłady przetwórcze, cukiernie i restauracje. W następnej kolejności straty te zostaną przerzucone na konsumentów. Taki scenariusz może się wydarzyć już przed Wielkanocą. A jeśli sytuacja dalej będzie się pogarszała, to może nasilić się również zjawisko shrinkflacji. 

    Firmy widzą potencjał w sztucznej inteligencji, ale są pewne bariery

    Firmy, które zainwestowały w sztuczną inteligencję i widzą jej potencjał, chętniej rozważają dalsze innowacje. Ale są tez pewne przeszkody, z którymi muszą się mierzyć. 

    Ferie 2024. Wyjazdy nad morze coraz popularniejsze. Największą atrakcją morsowanie

    Czy Polacy coraz chętniej będą spędzać ferie nad morzem? Eksperci zauważają, że to był najlepszy początek roku w turystyce od 2019 roku. Czy przedsiębiorcom opłaca się teraz zamykać na zimę? 

    REKLAMA

    Jak założyć e-Doręczenia? Wniosek przedsiębiorcy

    Przedsiębiorcy mogą składać wnioski o utworzenie adresu do e-Doręczeń przez Biznes.gov. Po aktywacji adresu, firma korzysta ze skrzynki do e-Doręczeń w Koncie Przedsiębiorcy. Jak zrobić e-Doręczenia?

    Kompetencje kobiet w branży IT. Większy udział kobiet jest istotny z powodu deficytu wykwalifikowanych kadr

    W październiku 2024 r. zaczną obowiązywać unijne przepisy mające na celu zbudowanie większej odporności biznesu na cyberataki. W związku z tym należy podjąć działania podnoszące kompetencje z dziedziny cyberbezpieczeństwa. Tymczasem inicjatywy podnoszące kompetencje cyfrowe kobiet podejmowane są w zaledwie 20,4% miejsc pracy.

    Komisja Europejska proponuje zmniejszenie i uproszczenie obciążeń rolników. Czy to wystarczy by przerwać protesty?

    Komisja Europejska przesłała w czwartek prezydencji belgijskiej w Radzie UE dokument, zawierający listę działań mających na celu "zmniejszenie obciążeń administracyjnych, spoczywających na barkach rolników". Propozycje zostaną omówione z państwami członkowskimi 26 lutego na posiedzeniu Rady ds. Rolnictwa.

    Używasz smartfona? Twoje wrażliwe dane są jak na dłoni. Technologia pozbawia nas prywatności

    Użytkownicy różnych urządzeń, aplikacji czy systemów często nie są świadomi, przez kogo i do jakich celów są gromadzone i wykorzystywane dane na ich temat. Rozwój technologii rzadko idzie w parze ze świadomością użytkowników i regulacjami prawnymi. To stanowi zagrożenie dla ochrony danych osobowych.

    REKLAMA

    Wzrasta ryzyko prowadzenia biznesu. "Liczba wzmianek o geopolityce i ryzyku politycznym w dokumentach spółek wzrosła o 600%"

    Ryzyko prowadzenia biznesu w 2024 roku zwiększa rosnąca polaryzacja na światowej scenie politycznej. Istotna dla przedsiębiorców będzie minimalizacja potencjalnych niebezpieczeństw, m.in. poprzez zwiększenie odporności łańcuchów dostaw, odpowiednią politykę dostępu do zasobów i zaadresowanie kwestii ESG – wynika z raportu EY-Parthenon 2024 Geostrategic Outlook.

    Handel internetowy idzie w górę, stanowi 8,8% ogółu sprzedaży detalicznej

    Sprzedaż internetowa w ujęciu rocznym w styczniu wzrosła ogółem o 11%, co stanowił 8,8% ogółu sprzedaży detalicznej. Największy udział e-sprzedaży w całości sprzedaży detalicznej miały takie kategorie jak tekstylia, odzież, obuwie, prasa i książki. Tak wynika z danych przekazanych przez GUS.

    REKLAMA