REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mało pracowników skorzysta z zaliczek na pensje

Łukasz Guza
Łukasz Guza

REKLAMA

Biurokratyczne wymogi mogą utrudnić pracownikom ubieganie się o zaliczki na poczet pensji, niewypłaconych im przez firmę, którą porzucił właściciel.

Przez kilka miesięcy ubiegłego roku pracownicy firmy Hanpol Electronics z Łodzi nie otrzymywali wynagrodzeń, bo zagraniczny właściciel porzucił prowadzoną działalność gospodarczą, ale jej nie zlikwidował. Nie było podstawy prawnej do rozwiązania ich umów o pracę oraz do wydania świadectw pracy.

REKLAMA

- Otrzymujemy sygnały od pracowników, że sytuacje takie zdarzają się coraz częściej - mówi Andrzej Radzikowski, wiceprzewodniczący OPZZ.

Dlatego Sejm znowelizował przepisy ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy. 19 lutego weszły w życie przepisy, które umożliwiają pracownikom porzuconych firm ubieganie się o zaliczki na poczet zaległych pensji z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (FGŚP). Nowe przepisy mogą jednak niewiele zmienić.

- Sądzę, że 90 proc. pracowników nie będzie w stanie spełnić proceduralnych wymogów udzielania zaliczek - mówi Witold Polkowski, ekspert Konfederacji Pracodawców Polskich.

Podwładny, który chce otrzymać taką pomoc, będzie musiał złożyć informacje i dokumenty uprawdopodabniające wystąpienie niewypłacalności pracodawcy lub dowód złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości. Dodatkowo z projektu rozporządzenia minister pracy i polityki społecznej w sprawie wniosków o wypłatę zaliczki z FGŚP wynika, że zaliczkę otrzymają tylko ci pracownicy, którzy przedstawią kopię aktualnego odpisu z rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego lub kopię wypisu z ewidencji działalności gospodarczej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Dla większości pracowników problemem będzie ustalenie miejsca, w którym zarejestrowana jest działalność gospodarcza pracodawcy - mówi Witold Polkowski.

Podkreśla, że szczególnie trudne będzie uzyskanie kopii wypisu z ewidencji działalności gospodarczej, bo pracownicy często nie wiedzą, w jakiej gminie zarejestrowana jest działalność.

Pracownik ubiegający się o zaliczkę zostanie też zobowiązany do złożenia oświadczenia potwierdzającego pozostawanie w stosunku pracy oraz przedstawienia wypełnionego i podpisanego druku zgłoszenia do ubezpieczeń ZUS ZUA. Całą procedurę starania się o pieniądze z FGŚP będzie mógł rozpocząć dopiero po dwóch miesiącach od momentu zaprzestania działalności przez firmę. Przez ten czas (oraz okres rozpatrywania jego wniosku o wypłatę zaliczki na poczet zaległych świadczeń) nie będzie on otrzymywał wynagrodzenia.

W rezultacie może się okazać, że podwładni mogą szybciej uzyskać zaległe wynagrodzenia na podstawie wszczęcia procedury upadłościowej.

Łukasz Guza

lukasz.guza@infor.pl

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Człowiek ponad algorytmy. Czyli rola umiejętności miękkich w świecie automatyzacji

W miarę jak automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają całe branże, firmy i miejsca pracy – umiejętności miękkie postrzegane jako jedyna rzecz, której maszyny nie mogą zastąpić, stają się absolutnie niezbędne. Które zatem z kompetencji będą szczególnie cenione przez pracodawców i mogą zadecydować o przewadze konkurencyjnej w 2025 r.?

ZUS: Zmiany w składce zdrowotnej. Jak skorzystają przedsiębiorcy?

Od nowego roku zmieniły się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności według nowych zasad.

Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

REKLAMA

Potrzebna pilna decyzja, bo można dużo zyskać lub stracić na podatku, termin 20 lutego

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA