REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązkowe szkolenie w trudnych warunkach

Łukasz Kuligowski
Łukasz Kuligowski

REKLAMA

Zawodowi kierowcy zostaną przeszkoleni na specjalnych płytach poślizgowych. Sejm postanowił utrzymać wymóg odbycia praktycznego szkolenia z jazdy w trudnych warunkach.

zmiana prawa

REKLAMA

Wymóg posiadania specjalnych płyt poślizgowych, wzniesień i łuków przez ośrodki doskonalenia techniki jazdy pozostanie w przepisach - przewiduje nowelizacja ustawy o transporcie drogowym, którą w piątek przyjął Sejm.

Posłowie poparli poprawkę Senatu, która zakładała odrzucenie propozycji, by wymogi co do infrastruktury szkoleniowej dla zawodowych kierowców autobusów i ciężarówek obowiązywały dopiero od 2013 roku.

- Decyzja posłów jest bardzo dobra. Wcześniejsze propozycje były tak naprawdę zamachem na bezpieczeństwo - mówi Mariusz Stuszewski z Automobilklubu Polskiego.

REKLAMA

Zgodnie z przepisami ustawy o transporcie drogowym zawodowi kierowcy z kat. C i D muszą ukończyć kwalifikację wstępną i specjalne dodatkowe szkolenie. W sumie szkolenie obejmuje 280 godzin, ale praktycznych zajęć jest 16 godzin, z czego 4 godziny mają się odbywać w warunkach specjalnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kierowcy w trakcie tego elementu szkolenia uczą się m.in. bezpiecznego poruszania się ciężarówką z ładunkiem lub autobusem w trudnych warunkach drogowych. Całe szkolenie ma wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Posłowie chcieli to jednak zmienić. W piątek wycofali się ostatecznie ze swoich pomysłów odejścia od praktycznego szkolenia jazdy w trudnych warunkach.

- Osoby po kursie, które przychodzą na takie zajęcia, nie mają pojęcia, co się dzieje z załadowanym pojazdem w poślizgu. 4-godzinne szkolenie ma bardzo duży wpływ na wyobraźnię tych osób, gdyż dowiadują się, kiedy pojawia się ryzyko uślizgu w trakcie jazdy - wyjaśnia Mariusz Stuszewski.

Dodaje, że później w praktyce kierowcy są w stanie uniknąć takich niebezpieczeństw, gdy wiozą autokarem turystów lub duży ładunek ciężarówką.

Przyjęta nowelizacja ustawy o transporcie drogowym zakłada także wprowadzenie przyspieszonej kwalifikacji wstępnej. Odbędą ją kierowcy z kat. C, którzy ukończyli 21 lat.

W przypadku kierowców autobusów - kat. D - skrócona kwalifikacja wstępna obejmie osoby powyżej 23 roku życia.

Kierowcy, którzy mają mniej lat, będą musieli ukończyć pełną kwalifikację wstępną - 280 godzin zajęć.

Rozwiązanie to ma sprawić, że więcej kierowców trafi do firm przewozowych, gdyż koszty kwalifikacji wstępnej są wysokie. Tymczasem skrócony program - głównie z zajęć teoretycznych - mocno obniży te koszty i tym samym ułatwi zatrudnienie w firmach przewozowych.

Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.

Łukasz Kuligowski

lukasz.kuligowski@infor.pl

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

REKLAMA

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

Jak założyć spółkę z o.o. przez S24?

Rejestracja spółki z o.o. przez system S24 w wielu przypadkach jest najlepszą metodą zakładania spółki, ze względu na ograniczenie kosztów, szybkość (np. nie ma konieczności umawiania spotkań z notariuszem) i możliwość działania zdalnego w wielu sytuacjach. Mimo tego, że funkcjonowanie systemu s24 wydaje się niezbyt skomplikowane, to jednak zakładanie spółki wymaga posiadania pewnej wiedzy prawnej.

REKLAMA

Ustawa wiatrakowa 2025 przyjęta: 500 metrów odległości wiatraków od zabudowań

Ustawa wiatrakowa 2025 została przyjęta przez rząd. Przedsiębiorcy, szczególnie województwa zachodniopomorskiego, nie kryją zadowolenia. Wymaganą odległość wiatraków od zabudowań zmniejsza się do 500 metrów.

Piękny umysł. Jakie możliwości poznania preferencji zachowań człowieka daje PRISM Brain Mapping?

Od wielu lat neuronauka znajduje zastosowanie nie tylko w medycynie, lecz także w pracy rozwojowej – indywidualnej i zespołowej. Doskonałym przykładem narzędzia diagnostycznego, którego metodologia jest zbudowana na wiedzy o mózgu, jest PRISM Brain Mapping. Uniwersalność i dokładność tego narzędzia pozwala na jego szerokie wykorzystanie w obszarze HR.

REKLAMA