REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązkowe szkolenie w trudnych warunkach

Łukasz Kuligowski
Łukasz Kuligowski

REKLAMA

Zawodowi kierowcy zostaną przeszkoleni na specjalnych płytach poślizgowych. Sejm postanowił utrzymać wymóg odbycia praktycznego szkolenia z jazdy w trudnych warunkach.

zmiana prawa

REKLAMA

Wymóg posiadania specjalnych płyt poślizgowych, wzniesień i łuków przez ośrodki doskonalenia techniki jazdy pozostanie w przepisach - przewiduje nowelizacja ustawy o transporcie drogowym, którą w piątek przyjął Sejm.

Posłowie poparli poprawkę Senatu, która zakładała odrzucenie propozycji, by wymogi co do infrastruktury szkoleniowej dla zawodowych kierowców autobusów i ciężarówek obowiązywały dopiero od 2013 roku.

- Decyzja posłów jest bardzo dobra. Wcześniejsze propozycje były tak naprawdę zamachem na bezpieczeństwo - mówi Mariusz Stuszewski z Automobilklubu Polskiego.

REKLAMA

Zgodnie z przepisami ustawy o transporcie drogowym zawodowi kierowcy z kat. C i D muszą ukończyć kwalifikację wstępną i specjalne dodatkowe szkolenie. W sumie szkolenie obejmuje 280 godzin, ale praktycznych zajęć jest 16 godzin, z czego 4 godziny mają się odbywać w warunkach specjalnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kierowcy w trakcie tego elementu szkolenia uczą się m.in. bezpiecznego poruszania się ciężarówką z ładunkiem lub autobusem w trudnych warunkach drogowych. Całe szkolenie ma wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Posłowie chcieli to jednak zmienić. W piątek wycofali się ostatecznie ze swoich pomysłów odejścia od praktycznego szkolenia jazdy w trudnych warunkach.

- Osoby po kursie, które przychodzą na takie zajęcia, nie mają pojęcia, co się dzieje z załadowanym pojazdem w poślizgu. 4-godzinne szkolenie ma bardzo duży wpływ na wyobraźnię tych osób, gdyż dowiadują się, kiedy pojawia się ryzyko uślizgu w trakcie jazdy - wyjaśnia Mariusz Stuszewski.

Dodaje, że później w praktyce kierowcy są w stanie uniknąć takich niebezpieczeństw, gdy wiozą autokarem turystów lub duży ładunek ciężarówką.

Przyjęta nowelizacja ustawy o transporcie drogowym zakłada także wprowadzenie przyspieszonej kwalifikacji wstępnej. Odbędą ją kierowcy z kat. C, którzy ukończyli 21 lat.

W przypadku kierowców autobusów - kat. D - skrócona kwalifikacja wstępna obejmie osoby powyżej 23 roku życia.

Kierowcy, którzy mają mniej lat, będą musieli ukończyć pełną kwalifikację wstępną - 280 godzin zajęć.

Rozwiązanie to ma sprawić, że więcej kierowców trafi do firm przewozowych, gdyż koszty kwalifikacji wstępnej są wysokie. Tymczasem skrócony program - głównie z zajęć teoretycznych - mocno obniży te koszty i tym samym ułatwi zatrudnienie w firmach przewozowych.

Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.

Łukasz Kuligowski

lukasz.kuligowski@infor.pl

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Finansowanie ze środków UE. Z jakich programów mogą korzystać przedsiębiorcy z MŚP?

Z jakich programów finansowania może skorzystać przedsiębiorca w 2024 roku? Unia Europejska kontynuuje swoje zaangażowanie we wsparcie przedsiębiorców z MŚP. Stawia na różnorodne programy i ułatwienia, które mają na celu stymulowanie innowacyjności, wzrostu gospodarczego oraz konkurencyjności firm w UE.

Od 12 czerwca zapłacisz okiem za zakupy. W których sklepach?

12 czerwca w pięciu salonach Empik w całej Polsce rozpoczyna się pilotażowy program płatności biometrycznych. To innowacyjne rozwiązanie opiera się na fuzji biometrii tęczówki oka i twarzy. Dostawcą tej technologii jest polski fintech PayEye, we współpracy z Planet Pay. Program jest pierwszym tego rodzaju w Europie i działa w ramach programu Mastercard Biometric Checkout.

Będzie zakaz nowych licencji na transport międzynarodowy, zablokuje zakładanie jednoosobowych firm

Planowany przez Ministerstwo Infrastruktury pomysł zakazu wydawania licencji dla transportu międzynarodowego może okazać się dużym problemem dla polskich przewoźników. To praktycznie zakaz zakładanie nowych jednoosobowych firm. Ponadto blokada zakupu nowych ciężarówek.

Mikrofirmy budowlane mogą się pożegnać z kredytami?

Przeterminowane zaległości firm budowlanych to już ponad półtora miliarda złotych. Większość zadłużonych przedsiębiorców to mikrofirmy. Prognozowana poprawa płynności wcale nie oznacza, że firmy mogą liczyć na kredyty bankowe.

REKLAMA

Rewolucja w handlu internetowym. Szczegółowe dane trafią do skarbówki

Szczegółowe informacje o transakcjach internetowych, w tym wynajmu mieszkań, będą przekazywane do Urzędu Skarbowego. Dodatkowo, konta na platformach takich jak Allegro, OLX czy Vinted mogą zostać zablokowane, a wypłaty wstrzymane - informuje "Gazeta Wyborcza".

Połowa konsumentów deklaruje, że wybierze firmę wspierającą odpowiedzialny rozwój zamiast tej, która nie podejmuje takich działań

Inwestowanie ESG (Environmental, Social, Governance), czyli społeczna odpowiedzialność biznesu może być odpowiedzią na pościg za wynikami. Celem działalności firm powinno być dziś nie tylko osiąganie dobrych wyników finansowych, widocznych w raportach kwartalnych, ale także budowanie otoczenia społecznego, ochrona środowiska czy wspieranie ważnych inicjatyw. To istotne dla wielu inwestorów instytucjonalnych, jak również detalicznych, którzy wybierają inwestycje online mające na uwadze środowisko i otoczenie społeczne.

Co robią małe firmy gdy kontrahent nie płaci. Zaległe płatności sięgnęły już 10 miliardów złotych

Ponad połowa firm wysyła wezwania do zapłaty, 47 proc. negocjuje z dłużnikiem, a co 5. zleca odzyskanie należności kancelarii prawnej – tak najczęściej postępują małe i średnie przedsiębiorstwa, kiedy kontrahent im nie płaci.

Dlaczego duże, międzynarodowe firmy opuszczają Polskę?

Levis Strauss czy Beko - dlaczego duże, międzynarodowe firmy opuszczają Polskę? Przyjrzyjmy się przyczynom i skutkom. Jak należy reagować na tego typu odejścia z polskiego rynku?

REKLAMA

Przedsiębiorca na etacie nadal z podwójną składką zdrowotną

Ministerstwo Zdrowia udzieliło odpowiedzi na interpelację poselską w sprawie składki zdrowotnej w przypadku łączenia pracy na etacie z prowadzeniem działalności gospodarczej. Wynika z niej, iż obecnie nie są planowane zmiany legislacyjne ingerujące w zasadę odprowadzania składki od każdego tytułu odrębnie.

Weryfikacja kontrahenta na białej liście VAT może być skomplikowana

Przedsiębiorca, aby nie stracić możliwości zaliczenia wydatków do kosztów podatkowych, musi upewnić się, że w dniu realizacji przelewu konto odbiorcy znajduje się na białej liście VAT. Jednak od tej reguły istnieją pewne wyjątki. Naczelny Sąd Administracyjny potwierdził, że w sytuacji, gdy przelew jest realizowany przez pośrednika, istotna jest data wydania mu pisemnej dyspozycji przelewu. Przepisy jednoznacznie wskazują na konieczność weryfikacji rachunku w wykazie "na dzień zlecenia przelewu". 

REKLAMA