REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorcy unikają podatków za pomocą fikcyjnych faktur

REKLAMA

Kilkaset milionów złotych to łączna wartość brutto wprowadzonych w ubiegłym roku do obrotu fikcyjnych faktur, wykrytych przez Urząd Kontroli Skarbowej w Katowicach. Z fikcyjnymi fakturami, za pomocą których przedsiębiorcy próbują uniknąć podatków lub wyłudzić ich zwrot, kontrolerzy spotykają się coraz częściej.

Dane przedstawiono podczas konferencji prasowej, poświęconej wynikom kontroli skarbowej w ubiegłym roku. Uczestnicy konferencji skupili się na fikcyjnych fakturach, handlu przez internet i kontroli dochodów pochodzących z nieujawnionych źródeł.

REKLAMA

Nabywcy fikcyjnych faktur najczęściej chcą zmniejszyć zobowiązania podatkowe w VAT poprzez odliczenie podatku naliczonego z tych faktur lub próbują wyłudzić zwrot podatku VAT z urzędu skarbowego. Wprowadzanie fikcyjnych faktur do kosztów uzyskania przychodów pozwala obniżyć dochód do opodatkowania.

REKLAMA

Jak zaznaczył dyrektor katowickiego UKS Jacek Przypaśniak, wprowadzanie do obrotu fikcyjnych faktur czasem odbywa się niejako przy okazji zupełnie legalnego obrotu gospodarczego, kiedy przedsiębiorcy wprowadzają po kilka, kilkanaście faktur miesięcznie, aby nie zapłacić części podatku i móc wyprowadzić pieniądze z firmy.

Często jednak wszystko opiera się na rozbudowanych mechanizmach oszustw podatkowych i tworzeniu zorganizowanych grup przestępczych, wyłudzających VAT. UKS wykrywa podobne przestępstwa często dzięki współpracy z policją, prokuraturą i Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego.

Innym obszarem badanym przez urzędników UKS były dochody pochodzące z nieujawnionych źródeł. W ubiegłym roku takich kontroli w katowickim UKS przeprowadzono 29. Zdarza się np., że osoby fizyczne, które w deklaracjach nie wykazywały zbyt wielkich dochodów, udzielały wielomilionowych pożyczek. Podatnicy starali się ukryć źródła dochodów, lokując je w funduszach inwestycyjnych, na lokatach lub kupując nieruchomości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niektórzy mówili, że podstawowym źródłem zgromadzonego mienia są przychody z prostytucji. Tak oświadczyła jedna ze skontrolowanych w ubiegłym roku kobiet, która w latach 1997-2002 miała - według wyliczeń inspektora - wydać 13,7 mln zł.

REKLAMA

"Kontrolowana oświadczyła, że w latach 1997-2002 jednym z jej dochodów były dochody uzyskiwane z prostytucji. Klientem była jedna osoba, która przez pięć lat przekazała jej kwotę w wysokości ponad 5 mln zł" - powiedziała Joanna Kruz z katowickiego UKS.

Jak dodała, nie udało się uzyskać zeznań świadków, którzy mogliby to potwierdzić. Urzędnicy uznali, że w 2003 r. kobieta uzyskała dochody ze źródeł, których nie ujawniła. Została zobowiązana do zapłaty należnego zryczałtowanego podatku w kwocie 2,3 mln zł.

Od niedawna UKS przygląda się także coraz bardziej popularnemu handlowi przez internet. Aby unikać lub obniżać podatki sprzedający przez internet np. używają cudzych kont bankowych; zakupy często są dopasowywane do sprzedaży w księgach podatkowych, a nie odwrotnie. Część transakcji jest finalizowanych poza aukcją, a należności regulowane gotówką - wylicza Kruz.

Jak wyjaśnił dyrektor katowickiego UKS Jacek Przypaśniak, drobna sprzedaż pojedynczych rzeczy przez internet nie jest przedmiotem zainteresowania kontrolerów, ale jedynie osoby prowadzące działalność gospodarczą, które unikają płacenia podatków.

W całym ubiegłym roku w UKS w Katowicach wszczęto 1132 kontrole. Łączna kwota środków objętych wszystkimi kontrolami wyniosła 2,5 mld zł. Wydano decyzje podatkowe na prawie 415 mln zł. Podatnicy skorzystali z możliwości korekty swoich deklaracji podatkowych po zakończonych postępowaniach, zwiększając pierwotnie zgłoszone należności podatkowe o ponad 37 mln zł. Urzędnicy nałożyli mandaty na ponad pół miliona zł.

Przedstawiciele UKS zapowiadają, że w obecnym roku skupią się na procederze wprowadzania do obrotu fikcyjnych faktur, szczególnie w branżach budowlanych i farmaceutycznych. Urzędnicy przypominają, że każdy może złożyć korektę swoich deklaracji podatkowych w dowolnym czasie przed wszczęciem postępowania kontrolnego. W ten sposób podatnik może uniknąć sankcji przewidzianych w Kodeksie karnym skarbowym.

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA