REKLAMA

REKLAMA

Kategorie

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorcy unikają podatków za pomocą fikcyjnych faktur

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Kilkaset milionów złotych to łączna wartość brutto wprowadzonych w ubiegłym roku do obrotu fikcyjnych faktur, wykrytych przez Urząd Kontroli Skarbowej w Katowicach. Z fikcyjnymi fakturami, za pomocą których przedsiębiorcy próbują uniknąć podatków lub wyłudzić ich zwrot, kontrolerzy spotykają się coraz częściej.

Dane przedstawiono podczas konferencji prasowej, poświęconej wynikom kontroli skarbowej w ubiegłym roku. Uczestnicy konferencji skupili się na fikcyjnych fakturach, handlu przez internet i kontroli dochodów pochodzących z nieujawnionych źródeł.

REKLAMA

Nabywcy fikcyjnych faktur najczęściej chcą zmniejszyć zobowiązania podatkowe w VAT poprzez odliczenie podatku naliczonego z tych faktur lub próbują wyłudzić zwrot podatku VAT z urzędu skarbowego. Wprowadzanie fikcyjnych faktur do kosztów uzyskania przychodów pozwala obniżyć dochód do opodatkowania.

REKLAMA

Jak zaznaczył dyrektor katowickiego UKS Jacek Przypaśniak, wprowadzanie do obrotu fikcyjnych faktur czasem odbywa się niejako przy okazji zupełnie legalnego obrotu gospodarczego, kiedy przedsiębiorcy wprowadzają po kilka, kilkanaście faktur miesięcznie, aby nie zapłacić części podatku i móc wyprowadzić pieniądze z firmy.

Często jednak wszystko opiera się na rozbudowanych mechanizmach oszustw podatkowych i tworzeniu zorganizowanych grup przestępczych, wyłudzających VAT. UKS wykrywa podobne przestępstwa często dzięki współpracy z policją, prokuraturą i Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego.

Innym obszarem badanym przez urzędników UKS były dochody pochodzące z nieujawnionych źródeł. W ubiegłym roku takich kontroli w katowickim UKS przeprowadzono 29. Zdarza się np., że osoby fizyczne, które w deklaracjach nie wykazywały zbyt wielkich dochodów, udzielały wielomilionowych pożyczek. Podatnicy starali się ukryć źródła dochodów, lokując je w funduszach inwestycyjnych, na lokatach lub kupując nieruchomości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niektórzy mówili, że podstawowym źródłem zgromadzonego mienia są przychody z prostytucji. Tak oświadczyła jedna ze skontrolowanych w ubiegłym roku kobiet, która w latach 1997-2002 miała - według wyliczeń inspektora - wydać 13,7 mln zł.

REKLAMA

"Kontrolowana oświadczyła, że w latach 1997-2002 jednym z jej dochodów były dochody uzyskiwane z prostytucji. Klientem była jedna osoba, która przez pięć lat przekazała jej kwotę w wysokości ponad 5 mln zł" - powiedziała Joanna Kruz z katowickiego UKS.

Jak dodała, nie udało się uzyskać zeznań świadków, którzy mogliby to potwierdzić. Urzędnicy uznali, że w 2003 r. kobieta uzyskała dochody ze źródeł, których nie ujawniła. Została zobowiązana do zapłaty należnego zryczałtowanego podatku w kwocie 2,3 mln zł.

Od niedawna UKS przygląda się także coraz bardziej popularnemu handlowi przez internet. Aby unikać lub obniżać podatki sprzedający przez internet np. używają cudzych kont bankowych; zakupy często są dopasowywane do sprzedaży w księgach podatkowych, a nie odwrotnie. Część transakcji jest finalizowanych poza aukcją, a należności regulowane gotówką - wylicza Kruz.

Jak wyjaśnił dyrektor katowickiego UKS Jacek Przypaśniak, drobna sprzedaż pojedynczych rzeczy przez internet nie jest przedmiotem zainteresowania kontrolerów, ale jedynie osoby prowadzące działalność gospodarczą, które unikają płacenia podatków.

W całym ubiegłym roku w UKS w Katowicach wszczęto 1132 kontrole. Łączna kwota środków objętych wszystkimi kontrolami wyniosła 2,5 mld zł. Wydano decyzje podatkowe na prawie 415 mln zł. Podatnicy skorzystali z możliwości korekty swoich deklaracji podatkowych po zakończonych postępowaniach, zwiększając pierwotnie zgłoszone należności podatkowe o ponad 37 mln zł. Urzędnicy nałożyli mandaty na ponad pół miliona zł.

Przedstawiciele UKS zapowiadają, że w obecnym roku skupią się na procederze wprowadzania do obrotu fikcyjnych faktur, szczególnie w branżach budowlanych i farmaceutycznych. Urzędnicy przypominają, że każdy może złożyć korektę swoich deklaracji podatkowych w dowolnym czasie przed wszczęciem postępowania kontrolnego. W ten sposób podatnik może uniknąć sankcji przewidzianych w Kodeksie karnym skarbowym.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

REKLAMA

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

REKLAMA

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

REKLAMA