VAT-UE za ubiegły rok składa się do 25 stycznia
REKLAMA
ROZMOWA
REKLAMA
EWA MATYSZEWSKA
Od 1 stycznia 2010 r. zmieniły się zasady składania informacji podsumowujących VAT-UE, tj. deklaracji, w których podatnicy wykazują transakcje z podmiotami unijnymi. Jak było do końca 2009 roku?
PRZEMYSŁAW SKORUPA*
W stanie prawnym obowiązującym do końca 2009 roku, na podstawie art. 100 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy mieli obowiązek składania informacji podsumowujących o dokonanych wewnątrzwspólnotowych dostawach oraz wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów za okresy kwartalne, do 25 dnia miesiąca następującego po upływie kwartału, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu tych transakcji.
Czy teraz termin ten się zmienił?
Tak. W związku z nowelizacją ustawy o VAT od 1 stycznia 2010 r. podatnicy zostali zobowiązani do składania takich deklaracji za okresy miesięczne do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, za który składana jest informacja. W niektórych jednak przypadkach podatnicy mogą nadal składać deklaracje kwartalne.
Czy można składać informację podsumowującą elektronicznie?
Informacje podsumowujące można składać drogą elektroniczną, ale wtedy obowiązuje inny termin. Jeżeli informacja podsumowująca ma być złożona elektronicznie, wówczas termin jej złożenia mija 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu (ewentualnie kwartale), za który jest składana. Od 1 stycznia 2010 r. rozszerzono również zakres danych, które uwzględniane są w informacjach - wykazuje się również niektóre usługi świadczone na rzecz podmiotów z innych państw UE.
W jakim terminie należy złożyć ostatnią informację podsumowującą z tytułu transakcji dokonanych w 2009 roku?
Zasadniczo termin ten od 1 stycznia 2010 r. ulega skróceniu z 25 do 15 dni. Należy jednak stanąć na stanowisku, że w odniesieniu do transakcji dokonanych w ostatnim kwartale 2009 roku podatnik powinien złożyć informację do 25 stycznia 2010 r., czyli zgodnie z dotychczas obowiązującymi przepisami.
A dlaczego nie do 15 stycznia?
REKLAMA
Przyjęcie terminu 15-dniowego do ostatniego kwartału 2009 roku sprzeczne byłoby z zasadą lex retro non agit (prawo nie działa wstecz). Należy zaznaczyć, że obowiązek złożenia deklaracji za ostatni kwartał 2009 r. wynika z art. 100 ust. 1 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do końca 2009 roku. Przepis ten zakładał składanie informacji za okresy kwartalne do 25 dnia kolejnego miesiąca i odnosił się do czynności dokonanych przez podatnika jeszcze w 2009 roku. Nowy przepis - art. 100 ust. 3 - odnosi się do deklaracji miesięcznych, które mają być składane do 15 dnia kolejnego miesiąca. Trudne do zaakceptowania jest stanowisko, że co prawda podatnik składa informację kwartalną za 2009 rok, lecz robi to w terminie wskazanym w nowym przepisie. Nowy przepis odnosi się bowiem do deklaracji miesięcznych.
Taki pogląd ma swoje uzasadnienie również w orzecznictwie sądowym, w szczególności w wyroku siedmiu sędziów NSA z 25 sierpnia 2003 r. (sygn. akt FSA 1/03), dotyczącym co prawda kwestii zmiany terminów zwrotu VAT (w kontekście złożenia deklaracji podatkowej), lecz którego konkluzje można rozciągać również na inne obowiązki nałożone na podatników.
Do którego urzędu trzeba złożyć deklarację?
Zarówno w poprzednim, jak i obecnym stanie prawnym informacje podsumowujące podatnik składa do urzędu skarbowego, który jest dla niego właściwy dla rozliczeń z tytułu VAT.
Fot. Wojciech Górski
*Przemysław Skorupa
doradca podatkowy w Baker & McKenzie
REKLAMA
REKLAMA