REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Każda złotówka zainwestowana w pracownika przynosi firmie 1,71 zł

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Z każdej złotówki zainwestowanej w pracownika polski pracodawca otrzymuje z powrotem średnio 1,71 zł. W innych krajach UE, po przeliczeniu waluty, jest to średnio 1,2 zł, w USA 1,53 zł - wynika z badania przeprowadzonego przez firmę doradczą PricewaterhouseCoopers.

Badanie zostało wykonane w połowie 2009 r. na grupie 37 przedsiębiorstw o istotnym znaczeniu dla gospodarek państw, w których działają. Były to firmy z branż: bankowej, energetycznej, transportowej, sektora produkcyjnego, telekomunikacji, a także sieci handlowe i media. Badano okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2008 r.

REKLAMA

REKLAMA

"To, że polski pracodawca z każdej złotówki zainwestowanej w personel odzyskuje prawie drugie tyle, wynika głównie z faktu, że wynagrodzenia w Polsce pochłaniają niewielką część przychodów firm. Jeszcze bardziej jest to widoczne np. w Rosji, gdzie, po przeliczeniu waluty, z każdej zainwestowanej złotówki firma odzyskuje 2,2 zł" - powiedział podczas czwartkowej konferencji prasowej ekspert PwC Artur Kaźmierczak.

Inny z ekspertów PwC, Paweł Dziechciarz zauważył, że polskie firmy płacą jednak najlepiej w całej Europie Środkowo-Wschodniej, ale nasi pracodawcy nie doceniają znaczenia tzw. świadczeń pozapłacowych, jak np. pakiety zdrowotne, ubezpieczeniowe, zwrot kosztów nauki itd.

REKLAMA

"Np. w Belgii osoby rozpoczynające pracę często dostają służbowe samochody, zaś np. w Wielkiej Brytanii firmy opłacają załodze różnorodne dodatkowe ubezpieczenia, w tym emerytalne. Dzieje się tak m.in. dlatego, że takie wydatki są zwolnione z podatku dochodowego, inaczej niż w Polsce" - powiedział Dziechciarz.

Z raportu PwC wynika, że w 2008 r. w Polsce spadał procent osób nowoprzyjmowanych do pracy, ale też i pracownicy coraz rzadziej z niej rezygnowali. Najczęściej z pracy rezygnowały osoby młode, zatrudnione krócej niż rok. Np. w sektorze bankowym w Polsce odsetek ten wyniósł ok. 35 proc., w Europie Zachodniej - średnio ok. 25 proc. Spośród osób pracujących od 3 do 5 lat zrezygnowało z pracy niecałe 10 proc. w Polsce, a w Europie Zachodniej ok. 15 proc. W dynamicznej branży sieci handlowych, wśród zatrudnionych do 1 roku, zrezygnowało z pracy ponad 70 proc. osób, w Europie Zachodniej niecałe 30 proc. W wypadku zatrudnionych od 3 do 5 lat było to odpowiednio ok. 40 proc. i ok. 5 proc.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Jedną z przyczyn dużej liczby rezygnacji z pracy, szczególnie przez osoby zatrudnione krótko, jest to, że proces rekrutacji pracowników jest u nas bardzo szybki. Trwa średnio 28 dni od momentu ogłoszenia oferty pracy do wyrażenia zgody przez kandydata. Dla porównania, w Wielkiej Brytanii jest to średnio ok. 60 dni" - powiedział Kaźmierczak.

W badaniach pytano również o szkolenia. Okazało się, że w Polsce na jednego pracownika przypada rocznie ok. 31 godzin szkoleń. W Europie Zachodniej jest to ok. 18 godzin, a w Stanach Zjednoczonych ok. 20 godzin. Koszt szkolenia jednego pracownika wynosi u nas średnio ponad 1560 zł, w Europie Zachodniej, w przeliczeniu, niewiele ponad 1000 zł, a w Stanach Zjednoczonych niewiele ponad 1500 zł. 70 proc. polskich szkoleń odbywa się poza firmą, w Europie Zachodniej 62 proc., a w Stanach Zjednoczonych 67 proc.

"W Stanach Zjednoczonych widoczna jest tendencja stopniowego przechodzenia na szkolenia wewnętrzne, które są tańsze. Europa zmierza w odwrotnym kierunku. W Polsce przyczyną dużego zainteresowania szkoleniami zewnętrznymi może być to, że pracodawcy mają na to coraz więcej pieniędzy z unijnego programu Kapitał Ludzki" - wyjaśnił Dziechciarz.

Ekspert PwC podkreślił, że sukcesywnie spada zainteresowanie firm szkoleniami przez internet. W Stanach Zjednoczonych było to rocznie zaledwie 3,6 godziny (18 proc. wszystkich godzin szkoleniowych) na jednego pracownika, zaś w Polsce mniej niż 1 godzina (3 proc. godzin szkoleniowych). "E-learnig to dopiero przyszłość, ale ponieważ jest znacznie tańszy, to można przypuszczać, że w badaniach przeprowadzonych za rok okaże się, iż jego popularność rośnie".

W ankietach pytano też o absencję chorobową. Okazało się, że Polska jest w tej kwestii leaderem. Przecietnie zatrudniony przebywał na zwolnieniu lekarskim 5 proc. rocznego czasu pracy. W Europie Wschodniej było to 3 proc. Najmniej chorują pracownicy rumuńscy (2,7 proc. czasu) i słowaccy (2,9 proc. czasu).

"Z porównania danych zawartych w badaniu wynika, że jeżeli rośnie liczba chorujących pracowników, a jednocześnie coraz mniej z nich jest zainteresowanych szkoleniami czy spotkaniami integracyjnymi, to pracodawca powinien spodziewać się wkrótce wzrostu licznych rezygnacji z pracy" - powiedział Dziechciarz. Jako przyczynę takiej sytuacji wskazał m.in. zły styl pracy kierownictwa oraz niezadowalające zarobki, w tym brak narzędzi motywacji w postaci pozapłacowych form wynagradzania pracowników.

Zaznaczył jednak, że w 2008 r., a jeszcze bardziej w 2009 r., "wyraźnie widać koniec rynku pracownika". "W stosunku do ogółu załogi w badanych firmach odsetek nowozatrudnionych w 2008 r. wyniósł średnio 16 proc., podczas gdy w 2007 r. było to 21 proc. W 2009 r. procent ten zapewne będzie jeszcze mniejszy" - dodał.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA