REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Słowo kluczowe nie narusza znaku

Adam Makosz
Adam Makosz

REKLAMA

Zagwarantowanie reklamodawcom możliwości wyboru słów kluczowych, które mają być kojarzone ze stronami www, nie narusza praw firmy, nawet jeśli będą one tożsame z jej chronionymi znakami towarowymi.

REKLAMA

Po tym, jak firma Google wprowadziła na rynek nowe narzędzie do reklamowania się w internecie - usługę AdWords, wielu przedsiębiorców zarzuciło jej naruszenie przysługujących im praw ochronnych ze znaków towarowych. Usługa polega bowiem na możliwości rezerwowania słów kluczowych, po których wpisaniu w wyszukiwarce internetowej obok naturalnych wyników pojawiały się należące do reklamodawców linki sponsorowane. Problematyczne okazało się to, że Google nie kontroluje, czy starający się o internetową popularność przedsiębiorcy rejestrują frazy stanowiące chronione prawem znaki towarowe. Pytanie prawne w tej sprawie zadał Europejskiemu Trybunałowi Sprawiedliwości francuski Sąd Najwyższy. Jeszcze przed zapadnięciem wyroku do problemu ustosunkował się Rzecznik Generalny ETS, który uznał, że Google nie łamie prawa.

REKLAMA

Wyborowi słów kluczowych odpowiadających znakom towarowym nie towarzyszy sprzedaż żadnych towarów ani usług w obrocie publicznym. Wyświetlanie reklam lub naturalnych wyników w odpowiedzi na słowa kluczowe odpowiadające znakom towarowym nie prowadzi więc do ryzyka pomylenia pochodzenia towarów i usług - argumentuje w swej opinii Pioares Maduro, rzecznik generalny ETS.

Zarówno program AdWords, jak i wyszukiwarka Google nie mają więc niekorzystnego wpływu na podstawową funkcję znaku towarowego. W ocenie rzecznika generalnego nawet w przypadku znaków towarowych o ustalonej renomie, dla których ryzyko wprowadzenia w błąd nie jest konieczne w celu ustalenia naruszenia, nie można zabronić Google wykorzystywania znaków towarowych w dotychczasowy sposób. Prawo do znaku towarowego nie może pozwalać posiadaczowi prawa ochronnego na zakazanie jakiegokolwiek użycia danego słowa.

Rzecznik stwierdził, że Google nie do końca jest zwolnione z odpowiedzialności za oferowaną usługę, gdyż nie może być ona traktowana jako usługa hostingowa.

- Podmiot świadczący usługę jest zwolniony z odpowiedzialności za przechowywane treści, jeżeli usunie je po otrzymaniu zawiadomienia o ich bezprawności. Możliwe jest dochodzenie roszczeń przeciwko Google na zasadach ogólnych, w tym na podstawie przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji - wyjaśnia Michał Strzelecki, ekspert z kancelarii Grynhoff Woźny Maliński.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozstrzygnięcia w sprawie Google można spodziewać się nie wcześniej niż na początku 2010 roku.

Ochrona znaków towarowych w Polsce

Bezprawne używanie znaku towarowego w obrocie gospodarczym polega na używaniu:

1. Znaku identycznego do zarejestrowanego przy identycznych towarach;

2. Znaku identycznego lub podobnego do zarejestrowanego znaku przy towarach identycznych lub podobnych, jeżeli zachodzi ryzyko wprowadzenia odbiorców w błąd;

3. Znaku identycznego lub podobnego do renomowanego znaku zarejestrowanego w odniesieniu do jakichkolwiek towarów, jeżeli może to przynieść używającemu m.in. nienależną korzyść.

Adam Makosz

adam.makosz@infor.pl

OPINIA

EWA KUROWSKA-TOBER

szef departamentu prawa Telekomunikacyjnego, Mediów, Nowych Technologii i Własności Intelektualnej w kancelarii Linklaters

Europejskiemu Trybunałowi Sprawiedliwości przyjdzie się znów zmierzyć z problemem dotyczącym prawa internetowego i granic odpowiedzialności w sieci. Przedmiotowa sprawa jest kolejną odsłoną wojny właścicieli znanych marek z handlem podróbkami. Jednak tym razem oczekiwane rozstrzygniecie dotyczyć będzie dużo głębszego zagadnienia. Sąd bowiem będzie musiał zmierzyć się z problemem granic podstawowych wolności w Internecie. Dyskutowana głośno opinia Rzecznika Generalnego ETS nie rozstrzyga jeszcze zaistniałego sporu. To Sąd ostatecznie zdecyduje czy wolność wypowiedzi w Internecie przeważy nad wolnością handlu, jak uznał Rzecznik Generalny, i czy Google odpowie jedynie za przyczynianie się do naruszenia znaków przez osobę trzecią.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA