REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Starsi pracownicy nie chcą się szkolić nawet za darmo

Paweł Jakubczak
Paweł Jakubczak

REKLAMA

Pracownicy, którzy ukończyli 45 lat, nie ubiegają się w urzędach pracy o pieniądze na szkolenia, mimo że mogą otrzymać prawie 10 tys. zł.

Od 1 lutego starosta może pracownikowi, który ukończył 45 lat, zapłacić za jego szkolenie kwotę odpowiadającą maksymalnie trzem średnim pensjom (obecnie płaca ta wynosi 3185,61 zł). Tych pieniędzy pracownicy nie muszą zwracać. Mogą je uzyskać na szkolenie w celu podniesienia kwalifikacji zawodowych, a także uzyskania innych dodatkowych kwalifikacji. Eksperci są zgodni, że nowe możliwości finansowania z Funduszu Pracy rozwoju zawodowego starszych pracowników są dobrym rozwiązaniem. Pracownicy lepiej wyszkoleni i z większymi kompetencjami mają większe szanse na zachowanie i znalezienie pracy.

REKLAMA

REKLAMA

Jednak, jak sprawdziliśmy, mimo że pracownicy mogą od pięciu miesięcy szkolić się bez ponoszenia kosztów, to tego nie robią. Na przykład urząd pracy w Świnoujściu nie przyznał do tej pory żadnej kwoty na szkolenie, tak samo urząd warszawski, a w urzędzie łódzkim nr 2 przyznano 3150 zł jednej osobie na szkolenie z zakresu grafiki komputerowej.

Zdaniem przedstawicieli urzędów pracy pracownikom trudno jest brać udział w szkoleniu ze względów organizacyjnych. W tygodniu powinni szkolić się co najmniej 30 godzin. Czyli, jeśli pracują, w weekendy i wieczorami.

- Taki zapis skutecznie uniemożliwia połączenie pracy ze szkoleniem - mówi Iwona Trzcińska z Urzędu Pracy m.st. Warszawy.

Na brak zainteresowania szkoleniami mają też wpływ pracodawcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Żaden pracodawca nie zgłosił się do urzędu pracy, bo był zainteresowany podniesieniem kwalifikacji pracowników - mówi Agata Młynarczyk, dyrektor Urzędu Pracy w Świnoujściu.

Dodaje, że firmy nie naciskają w tej sprawie, bo nie zależy im na podnoszeniu kwalifikacji pracowników. A ci oczekują, że to z inicjatywy pracodawcy będą się szkolić.

- To trochę takie błędne koło - mówi Agata Młynarczyk.

Jeszcze inaczej jest w firmach, które zatrudniają pracowników na czas określony.

- Ze względu na termin trwania umowy pracodawcy często powstrzymują się z inwestowaniem w ich kompetencje - mówi Marek Rymsza z Instytutu Spraw Publicznych.

A takich osób w Polsce jest dużo. W I kwartale 2009 r. 3,1 mln ludzi było zatrudnionych na podstawie umowy na czas określony spośród 12,1 mln pracowników najemnych.

Nowe możliwości finansowania szkoleń starszych pracowników są przewidziane w art. 43 ust. 3 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t.j. Dz.U. z 2008 r. nr 69, poz. 415 z późn. zm.). Urząd pracy może na wniosek pracownika sfinansować jego szkolenie. Szczególnie preferowane są osoby, które nie mają kwalifikacji, muszą je zmienić lub uzupełnić, albo utraciły zdolność do wykonywania pracy w dotychczas wykonywanym zawodzie. Pracownicy w czasie szkolenia nie mają prawa do stypendium szkoleniowego. Warunkiem ubiegania się przez nich o wsparcie jest zarejestrowanie w urzędzie pracy jako poszukujący pracy.

9,6 tys. zł

może otrzymać starszy pracownik na szkolenie

PAWEŁ JAKUBCZAK

pawel.jakubczak@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA